Hnutí víry

učení teonomismu

Teonomismus

Tento článek se snaží ve stručnosti shrnout článek o teonomismu. Zaměřuje se na učení C. Annacondiho. Mám také článek o dominionismu.

Věroučný nástín (citace)

"Počátkem devadesátých let nakladatelství Logos vydalo publikaci známého charismatického teologa C. P. Wagnera, 'Teritoriální duchové', kde se autor snaží odkrýt čtenáři dosud netušené možnosti šíření evangelia prostřednictvím svazování duchů, bránících lidem přijít ke Kristu. Jako příklad funkčnosti tohoto evangelia zařazuje Wagner do své knihy kapitolu Edgara Silvosa, popisujícího duchovní boj v Argentině, na jehož počátku stál podnikatel Carlos Annacondia. Nutno podotknout, že spojení Wagner, Annacondia, Silvoso není náhodné. Sám Annacondia propůjčil Wagnerovi výsadu napsat úvodník k jeho knize 'Satane, poslyš!', ve které jsou Silvoso i Annacondia zmíněni jedním dechem (1) a sám Wagner uvádí Annacondiu jako vzor duchovního boje ve své knize 'Revival! It Can Transform Your Cities!'.(2) Nástin učení je zhruba následující:

1. Adam byl stvořen jako bůh tohoto světa.

2. Adam neposlechl Boha, když uvěřil satanově lži, a touto neposlušností předal satanu autoritu být - jako dříve on - bohem tohoto světa. (Teorie Velezrady)

3. Kristus přišel, aby od satana tuto autoritu nad zemí získal nazpět.

4. Církev si tuto Kristovu autoritu musí vírou přivlastnit.

5. Poté se církev ďáblu vzepře a vyžene jej z jeho území. (Teorie svázání silného muže)

6. Když církev přebere autoritu od satana nad národy, dojde k celosvětovému probuzení. (Konečné probuzení)

Těchto šest bodů samozřejmě není vyčerpávajícím ani úplným popisem doktríny."

MOJE REFLEXE:

1. Svazování duchů je nebiblický koncept. V bibli nikde nečteme, že toto máme dělat. Bůh nám dal v podstatě dva nástroje duchovního boje: 1) modlitbu 2) autoritu k vyhánění duchů. O svazování není nikde řeč. Za druhé, selským rozumem: pokud chcete, aby někdo opustil váš dům, nemůžete ho svázat, protože se nemůže hýbat. Neposlušnost Kristových příkazů tedy povede k tomu, že se nebude dít Boží vůle.

2. Bible neříká, že Adam byl stvořen jako Bůh ani, že byl Bůh. Bible říká jen, že Adam byl stvořen k Božímu obrazu. Tohle překrucování Božího slova už od začátku říká, že je na tomto učení něco špatně. Je to jasný odkaz na učení Nové Apoštolské Reformace, což je termín, který zavedl Wagner.

3. Bible neříká nic o tom, že by Adam předal Satanovi autoritu. S tímto vadným předpokladem, jsou veškeré další tvrzení postavené na lživých základech.

4. Bible neříká nic o tom, že by Kristus přišel proto, aby od Satana získal autoritu nad zemí. Nevím zda je ta věta špatně formulovaná nebo to opravdu takto Hnutí víry hlásá, ale je tam hned několik lží. Zaprvé, Kristus je Bůh - On nikdy o autoritu nad světem nepřišel. Takto to zní, jako že Bůh nemá autoritu, což je jasná lež oproti tomu co tvrdí židovská bible - Tóra. Pokud by Kristus přišel o autoritu, nebyl by Bůh. Hnutí víry by tím zpochybňovalo Božství Krista. To je velmi závažné obvinění, které by ale dobře oscilovalo s učením P.P. Quimbyho, který popíral Kristovo Božství. Co říká bible, je že Satan je vládce tohoto světa, ne že Satan je Bůh či autorita tak vysoká, že by Bůh nemohl nic proti němu dělat. Zadruhé bible jasně, říká, že Kristus přišel proto, aby zachránil svět. Ta citovaná věta není v bibli a je tedy lživá. Nelze to ani vydedukovat.

5. Tvrzení, že církev si musí vírou přivlastnit autoritu, je to samé jako tvrdit, že autoritu získáme skrze skutky. Konkrétní projevy co jsem si všiml v praxi, že mi bylo tvrzeno či naznačováno, že pokud nevyháním démony a nekážu evangelium, tak jsem nic nepochopil a vlastně ani nejsem spasen (takto jsem to tedy pochopil, pokud špatně, tak sorry, možná by to vyjádřili jinak, toto je spíš parafráze). Autoritu jsme od Krista dostali, když jsme se znovu narodili skrze Ducha a stali jsme se Božími dětmi. Není to něco co bychom měli teprve obdžet. Boží děti jsou ti, kdo Boha poslouchají a následují Ježíše, takže tvrzení že skrze víru si tu autoritu teprve musíme přivlastnit je lež. Dejme tomu, že přirovnáme autoritu k autu, které je v garáži. Jestliže autoritu nepoužívám, neznamená to, že ji nemám. Auto, které je u mě v garáži, protože jsem ho dostal, je stále moje bez ohledu na to zda ho používám nebo ne. Proto to tvrzení je lež.

5. Vyhánění ďábla z území je také nebiblické. Nikde nečteme, že to máme dělat.

6. Jestliže církev přebere autoritu od satana pak nebude sloužit ve jménu Božím, ale satanovi. O to jim asi jde. Tento poslední bod dokazuje, že šiřitelé takového učení jsou satanovi služebníci.

Lež 2.:  Adam = bůh tohoto světa

Annacondia: "Člověk ztratil nárok na svou autoritu, když mu jí Satan uloupil." (ANNACONDIA C., Satane, poslyš!, Křesťanský život, Albrechtice, 2000 , str. 42)

"Adam byl korunou všeho stvoření. Když však neposlechl, ďábel, který obchází zemi a hledá, koho by sežral, jeho autoritu převzal a sebral mu vlastnické právo na zemi." (tamtéž, str. 137)

Kdyby tato věta byla pravdivá, nebyl by žádný člověk zodpovědný za své vlastní jednání! Možná k tomu Annacondia směřuje, že nám zde vlastně tvrdí, že člověk není zodpovědný za své jednání a nemá tedy odpovědnost za své hříchy. Možná tu existuje paralelismus s Quimbyho učením; Quimby totiž tvrdil, že za všechny naše problémy, trápení, nemoci, apod. může společnost, která nás indoktrinovala různými falešnými představami, o nemoci, o hříchu, o člověku, o Bohu, o bibli, atd. Člověk o svou autoritu očividně nepřišel, Bůh však každému člověku dává podle jeho vůle. To že Bůh na začátku řekl, že má člověk opanovat zemi, neznamená, že bude jeden člověk vládnout celé zemi. Ale z toho co Annacondia píše je vlastně zřejmé, že pokud by mělo dojít k realizování Annacondiovy myšlenky, mohl by být jen jeden člověk, který by vládl celému světu a tento člověk by pak měl absolutní moc. Byl by jako Bůh, protože by si mohl dělat co chce a koupit koho chce. Už v tom je nástín zvrácenosti takovéto filosofie. Pokud se chopím myšlenky, že chci ovládnout svět, pak chci získat zpět moc, kterou má satan, získat moc nad světem. Zde je jasné, že vládcem světa je Satan, protože celý hřích je pod hříchem. Je nesprávné myslet si, že spravedlnost nastane tím, že bude jeden vyvolený člověk (prorok či apoštol) vládnout celému světu.

Spíše než to, na počátku Bůh řekl, že každý člověk bude mít na zemi přidělené své místo a svůj podíl, který může využívat a pečovat o něj, a z toho co obhospodařuje může jíst a radovat se z výsledků své práce. Bůh tedy nemluví o moci v tom smyslu, že by jeden člověk měl vládnout a ostatní ho měli poslouchat. Takovou moc jakou Bůh zamýšlel, však má každý kdo není opravdovým otrokem. Průměrný Evropan si může užívat svobody a blahobytu z výsledků své práce. Totéž nelze říct o otrocích. Podstata evangelia, ale nespočívá v tom, aby otroka osvobodila fyzicky, ale aby ho učinila spravedlivým, morálně přímým a zajistila mu dědictví v nebesích.

Jinde Annacondia píše:

"Když to udělal [myšlena Kristova smírčí oběť], vzal autoritu zpět ďáblovi a automaticky ji vrátil nám. Máme autoritu, která pochází od Boha, a skrze víru v něj si můžeme vzít od ďábla cokoliv zpět. Jenom věřme, že jsme opravdoví dědicové s Kristem v nebeském království. Náš Otec je vlastník. Má nárokovanou listinu na tuto zemi. Když si svá práva vírou přivlastníme, budeme vybaveni, abychom užívali autoritu nad démonickými mocnostmi tohoto světa."(Satane, poslyš!, Křesťanský život, Albrechtice, 2000 , str. 42) 

Toto opět nesedí. Kristus Annacondia stále předpokládá, že satan měl moc už od pádu člověka. Ale v bibli čteme, že je to satan, kdo přichází k Bohu, žalovat a žádat Boha, aby směl trápit Jóba. Svrchovanou autoritou, která rozhodla, že Jób bude stižen životními těžkostmi byl Bůh. Proč by se tedy autorita po ukřižování Krista, měla vracet lidem? Celá tato teorie o ztracené autoritě je vymyšlená mimo bibli, nemá biblický základ. Bible naopak ve velké míře vyučuje o hříchu, že je to hřích, kdo odděluje člověka od Boha, dokud se neusmíří s Bohem skrze dokonalou oběť za naše hříchy, Ježíše Krista. Toto usmíření a navázání opětovného vztahu s Bohem nám umožňuje žádat pro sebe cokoliv podle jeho vůle. To je biblické a v souladu s evangelii.

Člověk ale neměl a nikdy nebude mít moc nad nemocemi, stárnutím a smrtí, protože nemůže rozhodovat o tom, koho která nemoc stihne. Člověk se nestaví do role soudce, jedině Bůh. Bůh je ten kdo trestá hřích a způsobuje zkoušky k protříbení charakteru člověka. Bůh je ta opravdová, svrchovaná autorita. O těchto věcech rozhoduje Bůh; máme-li ho za dobrého přítele, smíme žádat o uzdravení. To je v souladu s biblí. Ale nikdy nemůžeme říct, že jsme jako Bůh nebo, že jsme bůh a můžeme ovládat třeba i tento svět - ne v souladu s biblí. Cokoliv je mimo biblické učení je hereze. Není naší věcí, abychom ovládali tento svět, vlastními schopnostmi, vlastní silou či vírou nebo pomocí okultních sil. Pokud si někdo myslí, že může tyto věci ovládat jen na základě své víry nebo svrchované autority, o které jak jsem výše naznačil, není svrchovaná, pak jeho víra není v souladu s Boží vůlí. Tento nesoulad je pak o to patrnější, pokud prosazuje naše sobecké ambice, naše vlastní pohodlí nebo jiné evangelium.

 Tak či tak, Nový Zákon křesťanům neslibuje, že nás Bůh zbaví nemocí, ale zajišťuje nám cestu do Božího království. Nemoci pak slouží k trénování víry a udržování člověka, tak aby se příliš nepovyšoval.

Jakoby Annacondiovo tvrzení zpochybňovalo to, že víru vlastníme. Termín, že si musíme autoritu vírou přivlastnit (tedy zasloužit) zdá se zavedl Annacondia (nebo nějaký jiný jeho předchůdce), ale v bibli nic takového není. Správná věta vycházející z bible by měla znít asi takto: "Náš Otec nám předal autoritu. Jsi-nové stvoření v Kristu, máš tu autoritu, která ti byla Bohem dána." Nic víc k tomu není třeba. To, že tomu věříme a aplikujeme ji vede k výsledkům, ne k tomu, že by došlo k nějakému dalšímu převodu od Boha na nás. 

Lež 3. - Adam vydal autoritu/svět Satanovi a Satan=bůh s malým

"Když Bůh stvořil svět, svěřil ho Adamovi a Adam vydal svět satanovi. V tom okamžiku se satan stal "bohem tohoto světa" a království tohoto světa s jejich slávou se stala jeho vlastnictvím"( WAGNER C. P., Slovo úvodem, in: "Annacondia C., Satane, poslyš!, Křesťanský život, Albrechtice, 2000" , str. 128) 

To co bible doopravdy říká je, že kvůli hříchu člověk ztrácí kontrolu nad světem. Podstatné je ale to, že satan má nad námi autoritu jen do té míry do jaké necháme hřích působit v našem životě. Ale není to tak, že by Satan vládl světu ve smyslu, že by Bůh nad ním neměl moc. Bůh stále rozhoduje o všem co se děje na zemi. Rozdíl je v tom, že lidé, kteří jsou ovládáni hříchem, svým hříchem dokazují, že nad nimi vládne satan. Slovo svět se v bibli většinou používá ve smyslu duchovním, že vše zlé patří světu. Ale to dobré co je ve světě, přirozeně ďáblu nepatří a nemůže to ovlivnit a to jsou všechny spravedlivé skutky, které lidé dělají. ...


© 2019-2021 Křesťanské stránky
Vytvořeno službou Webnode
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky