Apoštol Pavel: 

Pohané smí dodržovat Zákon

Úvod

Včera jsem se díval na video, kde tzv. "Bible Thinker" Mike Winger kritizoval hnutí hebrejských kořenů. Předem upozorňuji, že s tímto hnutím nemám nic společného. Učím se sice biblické jazyky ovšem, studuji bibli samostatně a neměl jsem čas sledovat jejich učení, abych zjistil nakolik jsou jejich závary opodstatněné. Chci naopak kritizovat Mike Wingera, protože mně připadá, že káže nebiblické učení. Osobně nechápu jak se vůbec může nazývat křesťnaským pastorem, když tvrdí věci, které jsou úplně jasně v rozporu s novou smlouvou. To video jsem neviděl celé, protože už asi od poloviny mě to fakt nebavilo.

Moje přesvědčení ohledně Tóry a Ježíše

Takže Mike Winger kritizuje službu 119 Ministries a mluví o tom, že oni tvrdí, že Ježíš = bible. A k tomu bych se rád vyjádřil, protože třeba já nic takového netvrdím, ale může se někomu zdát, že tvrdím něco podobného, takže já tvrdím, že Tóra znamená nejen Zákon, ale také učení a směr. Toto je v biblickém lexikonu, takže to si můžete najít například ve Strongově slovníku. Já však tvrdím, vzhledem k použití slova Tóra ve Starém Zákoně, z celku (tj. z Nové a Staré smlouvy) vyplývá, že Tóra je to slovo a je rozhodně rovnítko mezi Tórou a Pravdou a Spravedlností. A to je ten hlavní důvod proč tvrdím, že Ježíš Kristus je ta Tóra. Tórou vlastně myslím duchovní poselství od Boha, které vyšlo od Otce. A osobně tedy věřím tomu a jsem o tom přesvědčen, a to mi nikdo nevyvrátí, tím spíš nikdo kdo ignoruje verše z Nového Zákona, které říkají například toto:

Neboť Bůh nestraní nikomu. (12) Všichni, kteří hřešili bez Zákona, bez Zákona také zahynou; a všichni, kteří hřešili pod Zákonem, budou Zákonem souzeni. (13) (Neboť před Bohem nejsou spravedliví ti, kdo Zákon slyší, ale ospravedlněni budou ti, kdo Zákon plní. (14) Když totiž pohané, kteří nemají Zákon, dělají z přirozenosti to, co Zákon přikazuje, takoví, ač nemají Zákon, jsou Zákonem sami sobě. (15) Takoví prokazují dílo Zákona zapsaného v jejich srdcích, což dosvědčuje i jejich svědomí a myšlenky, které se navzájem obviňují anebo obhajují.) (16) To se stane v den, kdy Bůh bude soudit lidská tajemství podle mého evangelia skrze Ježíše Krista." Římanům 2:11-16

Už ve verši 13. apoštol Pavel říká, že Zákon, ve smyslu měřítka pro spravedlnost, nebyl zrušen, ale že, jak říká ve verši 15, který je ve shodě s Jeremijášem 31:33, Bůh dal své Zákony do našich srdcí, jak říká Ezechiel, abychom jeho ustanovení a nařízení dodržovali. Takže Pavel zde ve v. 14 píše, že i pohané, kterým nebyl dán Mojžíšův Zákon v písemné formě, mají Zákon zapsaný v srdci, protože ti určití pohané se tímto Zákonem od přirozenosti řídí. Tito lidé sami sobě jsou Zákonem, tzn. nejsou nikým posuzování (viz 1 K 2:15), protože mají svědomí od Boha, které je vede ke spravedlnosti. 

Dále Pavel píše o tom, co vlastně myslí tím Zákonem, tou spravedlností, kterou od nás Bůh očekává a shrnuje

"Hle, ty si říkáš Žid, spoléháš na Zákon a chlubíš se Bohem. Znáš jeho vůli a rozeznáváš, co je správné, neboť jsi vyučován ze Zákona. Jsi přesvědčen, že jsi vůdcem slepých a světlem těch, kteří jsou ve tmě, vychovatelem nemoudrých, učitelem nemluvňat, někým, kdo má obraz poznání a pravdy v Zákoně. Proč tedy ty, který učíš jiného, neučíš sám sebe? Ty, který vyhlašuješ, že se nemá krást, kradeš? Ty, který říkáš: "Necizolož!" cizoložíš? Ty, který se štítíš model, se dopouštíš svatokrádeže? Ty, který se chlubíš Zákonem, zneuctíváš Boha přestupováním Zákona? Neboť "Boží jméno je mezi pohany tupeno kvůli vám", jak je napsáno." Římanům 2:17


Já bych se ještě vrátil k tomu verši 13. Pavel jasně řekl, že pohané, kteří Zákon dodržují jsou Zákonem sami sobě a budou ospravedlněni, díky tomu, že Zákon plní. To znamená, že Pavel zde explicitně legalizuje dodržování Mojžíšova Zákona, kterému taktéž je možné říkat Tóra. A právě toto tvrzení je v rozporu s tím co tvrdil Mike Winger ve svém videu.

Učení apoštola Jakuba se shoduje s Pavlovým evangeliem (v. 16):

"Kdokoliv by totiž dodržoval celý Zákon, ale v jednom bodě klopýtl, provinil se ve všech. (11)  Vždyť Ten, který řekl: "Nezcizoložíš," řekl také: "Nezabiješ." Jestliže tedy necizoložíš, ale zabíjíš, stal ses přestupníkem Zákona. (12) Takto tedy mluvte a takto jednejte - jako ti, kdo mají být souzeni podle zákona svobody. (13) Neboť na toho, kdo neprokazuje milosrdenství, přijde nemilosrdný soud. Milosrdenství však nad soudem vítězí. (14) Co je platné, bratři moji, říká-li někdo, že má víru, ale nemá skutky? Může ho snad ta víra spasit? (15) Kdyby bratr nebo sestra byli nazí a postrádali by denní pokrm (16) a někdo z vás by jim řekl: "Jděte v pokoji, zahřejte se a nasyťte!" ale nedali byste jim, co potřebují pro své tělo, co je to platné? (17) Tak také víra, nemá-li skutky, je sama o sobě mrtvá." Jakubův 2:10-17 

Jakub ve verši 11. vlastně říká, že jsme přestupníci Zákona, ale to neznamená, že ho nemáme dodržovat! ... V 12. verši říká, že všichni potřebujeme milosrdenství, jinak bychom byli všichni odsouzeni. Ve 14. verši tvrdí, že abychom mohli být spaseni, potřebujeme také skutky. Což je také důvod proč potřebujeme znát bibli studovat Tóru, abychom znali Zákon a věděli co je správné a abychom to mohli dodržovat! Ve 12. verši však řekl, že máme zákon svobody - čili závisí to na naší svobodné vůli, co budeme dodržovat. Neměla by vznikat situace, že nás někdo bude nutit k tomu nebo manipulovat, abychom dodržovali celý Zákon, když víme, že se to ještě nikomu nepovedlo. Naopak, co je třeba je motivovat k dodržování Zákona, ale jak vidíte, lidi jako Mike Winger a mnoho jiných, spíš liberálních křesťanů, ti tvrdí, že Zákon není třeba dodržovat. A to rozhodně není biblické!

Další verše z Jakubova dopisu:

Někdo ale řekne: "Ty máš víru a já mám skutky." Ukaž mi tu svou víru bez skutků a já ti ukážu svou víru na svých skutcích. (19) Ty věříš, že je jeden Bůh. Dobře činíš. I démoni tomu věří - a třesou se! (20) Chceš však poznat, ó marný člověče, že víra bez skutků je mrtvá? (21) Nebyl snad náš otec Abraham ospravedlněn na základě skutků, když přinesl na oltář svého syna Izáka? (22) Vidíš, že víra působila spolu s jeho skutky a že díky těm skutkům došla víra k dokonalosti? (23) Tak se naplnilo Písmo, které říká: "Abraham uvěřil Bohu a bylo mu to počteno za spravedlnost" a byl nazván Božím přítelem. (24) Vidíte tedy, že člověk je ospravedlňován ze skutků a ne jen z víry. (25) Nebyla podobně na základě skutků ospravedlněna také nevěstka Rahab, když přijala ty posly a propustila je jinou cestou? (26) Jako je tedy tělo bez ducha mrtvé, tak je mrtvá i víra bez skutků." Jk 2:18

Takže víme, že potřebujeme skutky, aby se ukázala naše spravedlnost. Skutky nás sice nemohou zbavit hříchu, to dělá Boží milosrdenství, ale Bůh se obrací k těm, kdo se pokoří a obrátí od hříchu. Proto je třeba usilovat o spravedlnost. 

Učení antinomianismu

Toto učení je zcela v rozporu s herezí antinomianismu, jakou vyučuje například Joseph Prince nebo vyučoval ji také J. N. Darby a jeho následovníci Plymouthští bratři v 19. století. Podle Daniela Steelea, Darbyho učení mělo dokonce nádech gnosticismu a orientálního učení (zdroj zde), ale podstatné bylo, Steelovo tvrzení: "Slyšeli jsme, jak pan Darby říkal, že kdyby měl někdo něco společného s Božím zákonem a řídil by se jím, byl tím samým skutkem hříšník." Steel dále popisuje učení Plymouthských bratrů takto: "První momentální akt víry umožňuje věčně přístupné usmíření a bez jakýchkoli dalších podmínek neomylně zajišťuje věčný život." Pavel, Jakub i Juda však říkají, nikoliv pouze víra, ale skutky musí doprovázet víru, abychom byli shledáni spravedlivými. Další Steelův úryvek ze stejného zdroje: "Při regeneraci je nový člověk vytvořen ve věřícím a starý člověk zůstává se všemi svými schopnostmi nezměněn. Pan Darby prohlásil směrem k pisateli, že po více než padesáti letech křesťanské zkušenosti našel starého člověka v sobě hůře, než byl při jeho regeneraci. Mclntosh říká: "Není součástí díla Ducha Svatého vylepšovat lidskou přirozenost," - zdá se tedy, že se za to v minulosti modlil, - ale učinit zbrusu nového člověka, aby přebýval ve stejném těle se starým člověkem až do fyzické smrti naštěstí přijde a zabije starého Adama, který úspěšně vzdoroval veškeré moci v nebi a zemi, aby jej skutečně ukřižoval. Od této chvíle nový člověk drží celé vlastnictví neztělesněné duše." 

Fialovou barvou jsem označil jasně patrné hereze. To učení se liší od evangelia apoštola Pavla v tom, že tvrdí, že je možné aby v jednom těle přebýval nový i starý člověk. Což je absurdní. Vedlo by to ke schizmatu a znamenalo by to, že člověk nebyl vskutku obrácen. Co napsal Pavel:

Víme přece, že náš starý člověk byl ukřižován s ním, aby bylo umlčeno hříšné tělo, abychom již dále nesloužili hříchu. (7) Neboť kdo zemřel, je ospravedlněn od hříchu. (8) Jestliže jsme tedy s Kristem zemřeli, věříme, že s ním také budeme žít. (9) Víme přece, že Kristus, když byl vzkříšen z mrtvých, už neumírá, smrt nad ním už nepanuje. (10) Neboť že zemřel, zemřel hříchu jednou provždy, ale že žije, žije Bohu. (11) Tak se i vy považujte za vskutku mrtvé hříchu, ale za živé Bohu v Kristu Ježíši, našem Pánu." Římanům 6:6-7

Takže vidíme, že Pavel mluví o smrti starého člověka. Pavel to píše lidem, o kterých předpokládá, že se všichni do jednoho obrátili od hříchu, vydali svá těla ke službě Bohu, skrze rituální křest ponořením, případě omytím ve vodě. Proto s takovou jistotou píše a tvrdí tyto věc, že kdo zemřel skrze křest, starý člověk zemřel a nový se v něm zrodil. Nyní je tedy třeba chodit podle toho nového Ducha, který takový člověk přijal, byl-li pokřtěn v Duchu Svatém.

© 2019-2021 Křesťanské stránky
Vytvořeno službou Webnode
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky