Hinduismus:

Smyslové uctívání (11)

Úvod

Cílem tohoto článku je prokázat škodlivost a nebezpečnost vizualizačních a meditačních technik a to zejména s ohledem na křesťanskou věrouku. Veškeré informace v tomto článku jsou interpretovány z pohledu bible, z pohledu fundamentálního křesťanského pohledu. Tento článek se opírá o dílo "Visualization in Hindu Practice", autor Sthaneshwar Timalsina,  zveřejněno květen 2017 na academia.edu. Autorem tohoto článku, včetně překladu jsou Křesťanské stránky (lokalizované na webnode.cz a FB: Křesťanské stránky webnode).

V předchozím díle byla řeč o transformaci osobnosti. U toho ještě zůstaneme.

Význam barev

Oranžová tučná v citované části je varující. Červená tučná v citované části je velmi závažné tvrzení, někdy až šokující. Žlutou tučnou barvou jsou věci, které jsou vhodné k zapamatování. Tmavě modrou barvou tučně jsou části, které jsou zajímavé pro pochopení hinduismu, ale pro další studium v souvislosti s meditacemi a vizualizacemi v New Age nebo v křesťanství, už není nutné si je pamatovat.

Smyslové uctívání jako součást tantrické vizualizace

(Text navazuje na předchozí díl 10. tantrická vizualizace)

"V tomto kognitivním procesu cítíme ztělesněné emoce." "Nejvyšší božstvo neboli vědomí je zjeveno ve svém zapojení s objekty prostřednictvím smyslového kontaktu. "Já" se do podnětů ponoří během toho co stejná smyslová angažovanost stimuluje emoce. Tantrické texty tvrdí, že "já" je v tomto aktivním zapojení okamžitě uchopeno, když vizualizující subjekt reflexivně pohlédne na svou vlastní mysl, zatímco je aktivně zapojen. RITUÁLNÍ UCTÍVÁNÍ V TOMTO PARADIGNATU JE SEBEUVĚDOMĚNÍ přítomné v aktivním zapojení vědomí do světa." (str. 15)

To co se nám zde autor snaží vysvětlit je, že když provádíte vizualizaci a vizualizovaným složkám přiřadíte jiný význam než obvyklý (tj. "uctívání jako" či "vizualizace jako"), vaše představivost slouží k rituálnímu uctívání. Je li cílem vizualizace sebeuvědomění, už se dopouštíte uctívání božstva, neboť božstvem v tomto případě jste vy. V světle Božího slova tedy docházíme k závěru, že když rituální uctívání obecně může mít mnoho forem, tak z textu vyplývá, že jakákoliv filosofie nebo praktika, která se zabývá sebeuvědoměním (hledáním božské podstaty či boží jiskry - jakkoliv to nazvete - v sobě samém) je ve své podstatě modlářská a odděluje nás od skutečného Boha, jak ho známe z bible. To vyplývá z té červeně zvýrazněné a podtržené části.

Tělo a vesmír

"Tantrická vizualizace se snaží vytvořit paralelismus mezi tělem a vesmírem, další klíčovou součástí vizualizace těla." (str. 15)

"MM výslovně opakuje, že "tělo má povahu vesmíru".[24]  To je dále vysvětleno v literatuře Nath.[25] Představa božstva je rozpoznána jako ztělesnění stejného konceptu, ... "  

"Cílem těchto vizualizací zaměřených na tělo je poznání, že tělo je rozšířením čisté neúmyslné blaženosti a vědomí." (str. 15)

Autor napsal, že (to vizualizované) tělo je rozšířením vědomí - čili kosmem. Hinduismus však pod pojmem kosmos rozumí spíš nejvyšší božství - podobně v New Age je tento kosmos nazýván například kosmická mysl, univerzální mysl, vyšší já či vyšší vědomí.... Vždy je řeč o neosobní inteligenci či bytí, které má spojovat všechny bytosti na světě. Když tedy říká, že tělo je rozšířením vědomí vlastně tím tvrdí, že to vizualizované tělo je tím božstvím, tou "kosmickou myslí"... Blaženost je také slovo odkazující na ten stav mysli, která nevnímá dualitu světa, ale vnímá sjednocení. Jinými slovy mozek v takovém stavu neřeší žádné starosti, protože je ve stavu bludného omámení, podobnému drogovému omámení. Vlastní tělo má být vnímané jako nejvyšší blaženost či nejvyšší božství - a to je modlářství.

"Tantrické představy se primárně spoléhají na systém Kaula, který tvrdí, že 'já' je imanentní[28]"  Tj. empirického poznání a " je nejvyšší božství je ztělesněno.[29]"(str. 15) Tj. tělo se stává modlou.

"Spíše než že by přesahovalo tělo se tedy Kaulas snaží osvobodit v těle. Osvobozující zkušenost je popsána z hlediska nárůstu "kosmické blaženosti" (jagadananda), která prochází všemi nižšími vrstvami blaženosti. Představy B*vy, konkrétně Anandab*va, představují zhmotnění této zkušenosti. Tělo je v tomto chápání destilovaná blaženost a otroctví je nedostatek tohoto vědomí. Probuzení v tomto paradigmatu je postupný nárůst blaženosti, který rozšiřuje hranici somatického uvědomění a dává pocit celistvosti během bytí v těle." (str. 15, názvy božstev byly zkráceny, z důvodu, který jsem vysvětlil zde; v odkazovaném článku vysvětluji, že podstata této modly, tohoto božstva je satanská a to z pohledu křesťanského).

Protože B*va je z křesťanského hlediska chápán jako satan, ten který způsobuje iluzi a klam, výše zmíněná "kosmická blaženost" je satanův klam a svod. Bible říká, že "satan se vydává za anděla světla." (2 Kor 6:14). Praktikant jógy nebo vizualizací či meditací upadá do klamu, že toto zažití blaženosti pochází od Boha, ale tak tomu není. Lze vysledovat ze samotné symboliky B*vy, že podstatou je smrt, klam a zlo, a je to přesný opak toho co nabízí křesťanský Bůh. Také terminologie použitá v souvislosti s rozšiřováním vědomí je typická pro hinduismus, New Age, případně mysticismem, ale nemá nic společného s biblickým křesťanstvím. Ostatně hned na další stránce je podstata vizualizace popsána takto: "Akt představivosti může také znamenat spíše předpokládat nebo věřit nepravdivě, než vizualizovat;může to také znamenat předstírat..." (str. 16).

Vizualizovat = věřit nepravdě

"Představivost je jádrem vizualizace. Ačkoli představování vyžaduje nějaké představy, není tomu tak vždy; Akt představivosti může také znamenat spíše předpokládat nebo věřit nepravdivě, než vizualizovat;" (str. 16)

Autor jasně přiznává, že vizualizace je představování si něčeho co není pravda. Bible říká, že máme věřit bibli, Božímu slovu a Božím zaslíbením a na ty se máme spolehnout. Bible také vysloveně uvádí, že "Tóra je Pravda" a pravé a spravedlivé jsou jeho soudy (Zj 16:7 a 19:2). Ježíš Kristus o sobě prohlásil, že je Pravda, Cesta a Život. Nabízí se tedy otázka, proč bychom měli jako křesťané usilovat o něco co není pravda a od Pravdy nás odděluje? To by totiž znamenalo, že nejsme křesťané, nebo že jsme rozděleni sami proti sobě.

MOJE DEFINICE VIZUALIZACE PODLE TOHO CO JSEM NAČETL:

Vizualizace je víra v naše vlastní představy či iluze či klamy, že jsou pravdivé a proces "zhmotňování", kdy se těmto vykonstruovaným představám věnujeme tak dlouho, až se zdají být živé nebo se skutečně stanou. Všimněte si toho posunu od víry v Boha v naše představy. Od živého vztahu s Bohem k živému vztahu ke klamným představám, neboli také víra v satanovy lži či v satana samotného, víra v to, že má smysl klanět se cizímu božstvu, uctívat cizí Božstvo nebo také satana, neboť satan je lhář a chce získat naší pozornost. To není to co jako křesťané chceme!

Abych dokončil výše uvedenou citaci - vizualizace "může to také znamenat předstírat nebo myslet na možnost." (str. 16, 2. věta)

Toto prohlášení ale může být zavádějící, protože představování si alternativního řešení nemá nic společného s "představováním jako", jak bylo definováno na začátku dokumentu, protože "představováním jako" vkládáte do mysli obsah, který je smyšlený, klamný a lživý. Vizualizace stojí na filosofii, že svoji vlastní realitu si můžeme vytvořit a bude to pravda. Myslet na možnost či alternativu bych pak rozuměl jako věřit v možnost jiné cesty. Ale podle bible není jiná cesta, jen ta v Ježíši Kristu!

© 2019-2021 Křesťanské stránky
Vytvořeno službou Webnode
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky