Kontemplativní modlitba

Je to vůbec modlitba? (2/1) 

Bez přemýšlení

(Marcia Montenegro)

Čtete 4. díl seriálu o kontemplativní modlitbě.  

Část II: Je to vůbec modlitba? (Rozděleno na 4 části) 

Předchozí díly

Část I: Pozadí

1. Dokdy budete vy prostoduší poznání nenávidět? (Přísloví 1:22) - Úvod k článku "Kontemplativní modlitba od Marcia Montenegro".

2. Meditace ve ztišení - co říká bible. Vysvětlení některých částí Žalmů.

3. Kontemplativní modlitba - Buddhistické propojení

Úvod

Pokračování článku od Marcia Montenegro (strana 2 z 3), překlad: Křesťanské stránky webnode.

V článku budu používat následující pojmy: Modlitba Souhlasu - angl. "Centering Prayer" - je to jiný výraz pro kontemplativní modlitbu (zkratka KM), ale v souladu s přesností překladu budu používat tyto slova tak jak je použila Marcia Montenegro ve svém původním článku v angličtině. A zkratku p.p. používám jako "poznámka překladatele". Pokud jde o citace, největší fabulace jsem označil fialovou barvou. Pokud jde o slova, které je dobré si dále samostatně dohledat na internetu, tyto jsem označil tučně a modrou barvou.

V článku je řeč o římsko-katolických mniších Thomasovi Keatingovi, o kterém je samostatný článek, zatím nepřeložený ...zde: https://www.christiananswersforthenewage.org/Articles_KeatingLecture.html

Basilovi Penningtonovi, Thomasovi Mertonovi a Quaker Richard Fosterovi.   

V pozadí mysli - bez přemýšlení

Podle Thomase Keatinga by KM měla být "oddělením" (angl. "detachment" p.p.) od myšlení, dostat se do stavu "nemyšlení" a podle něj "je čas opustit všechny myšlenky, dokonce i ty nejlepší myšlenky", takže pouze "čisté uvědomění" zůstane (angl. "exists",p.p.).[17] Dokonce tvrdí, že Duch Svatý se nebude vměšovat (dosl. nebude vyrušovat, p.p.), pokud používáme rozum* a intelekt, a je to "pouze tehdy, když jsme ochotni opustit naše velmi omezené lidské způsoby myšlení a koncepty a dát mu prostor "že Duch v nás začne působit na této božské* úrovni* ... když budeme v Centru*, praktikujeme opouštění našich lidských myšlenek a rozumu a věnování se Božskému, k Duchu. "[18] To také představuje radikální redefinici modlitby, stejně tak jako falešnou dualitu mezi myšlenkou nebo rozumem a spiritualitou, koncept běžný v New Age.

(* Pozn. překl. Tyto tvrzení jsou velmi v rozporu s křesťanskou teorií a praxí. Autor toho výroku tvrdí, že pokud přemýšlíte, tak Duch Svatý nemá prostor a neuúčastní se vašich myšlenek, což je ale v rozporu s 1 K 2:16 "Neboť: 'Kdo poznal Pánovu mysl, aby ho poučil?" A my máme mysl Kristovu!' ". Jsem si jist, že Pavel, veden Duchem Svatým používal svou mysl a je to právě Duch Svatý, kdo dává člověku moudrost a vede jeho jazyk či ruku k tomu, aby mluvil či psal moudrá slova o Bohu. Pavel byl veden Duchem Svatým a používal rozum; on sám byl velmi vzdělaný a rozumově založený člověk; a láska mu přitom nechyběla. Taktéž v jeho řeči s lidmi je znát vedení Ducha Svatého a uvažování.  Pojem centrování - či koncentrace se také používá v buddhismu, protože člověk se při těchto meditacích zaměřuje sám na sebe na střed svého bytí - sám jako bývalý praktikant těchto meditací to mohu potvrdit, že mě to k Bohu nepřiblížilo. Tyto tvrzení jsou mi tak důvěrně známá, opravdu je to imitace buddhistické filosofie a to je na tom děsivé, že toto tvrdí člověk, který si říká křesťan. Ale jen to dokládá to buddhistické spojení, že není jen vymyšlené, ale že k němu skutečně došlo. Podle této filosofie je pro mě zcela jasně viditelné, že slovo Duch tito mniši používají pod jiným významem, než jak jsme ho poznali my - znovuzrození křesťané pokřtěni Duchem Svatým. Nejde tam o Ducha Svatého. Ať už použijí jakoukoliv křesťanskou terminologii, zde je jasně viditelné, že se jedná o ducha nebo duchy, které známe z New Age či buddhismu a hinduismu. Jiná filosofie = jiné evangelium = jiný duch.)

Pennington diskutuje o "posunu vědomí"* a překračování* "obyčejného vědomí" do stavu "čistého vědomí", ve kterém opouštíme "falešné já"** za účelem dosažení "pravého já"** a dosahujeme "vědomí jednoty"*** s Bohem.[19] Cituje "Otce" [20], že řekli "dokud si je člověk vědom, že se modlí, ještě se nemodlí", a souhlasí s Mertonem, že bychom "měli vstávat nad myšlenky".[21] Pennington má kapitolu s názvem "Čisté vědomí", ve kterém prohlašuje, že Bůh "je znám spíše v čistém vědomí než podle nějakého předmětu-předmětového poznání." [22]

(* Pozn. překl. Tyto termíny posun vědomí a překračování vědomí jsou blízké termínům New Age, které se používají ve vztahu k tzv. rozšířenému nebo změněnému stavu vědomí, které jsou typické pro meditace v New Age. Zrovna včera jsem se díval na jedno české video od New Agerky, která používá tyto termíny a mluví o fyzických nevolnostech ve spojení s meditacemi. Takže můžete sami posoudit, jak jsou tito lidé mimo - neuvědomují si, že těmi meditacemi se otevírají na cizí duchovní mocnosti, které pak nutí toho člověka, aby pokračoval, protože když přestane dělá se mu špatně.

** Termíny falešné já a pravé já podobným způsobem používal jasnovidec a okultista P.P. Quimby, (spolu)zakladatel směru New Thought, který měl podobnou filosofii jako vidíme v hinduismu. Tento článek, který jsem věnoval jeho filosofii vysvětluje roli duchovních mocností a fungování duchovních sil, když se jim člověk otevře. Je to tedy podobná filosofie: přesvědčit věřícího, že ta víra či biblická pravda je lež, názory, které si vytvořil jsou falešné a nepravé, a že se má vrátit k nějaké původní identitě (která je ve skutečnosti falešná a představuje satanovu lež). Je to ta stejná lež jakou had - satan -přesvědčil Evu a Adama, aby neposlouchali Boha, ale satanovi lži... A přišli o život.

*** Termíny "vědomí jednoty s Bohem" a "spojení s Bohem" nebo "sjednocení s Bohem", také soulad či harmonie s Bohem či s Vyšším já, jsme běžně používali když jsme byli v New Age. V tomhle směru mám stejnou zkušenost jako Marcia Montenegro nebo Doreen Virtue, která má kanál na youtube v angličtině. S křesťanským Bohem není možné se spojit, není to jednota ve smyslu "napojení se", že já se napojuji, ale když se modlím, Duch Svatý může přijít. Ne že bych neměl Ducha Svatého, ale pokud se modlí dva nebo tři v jeho jménu, Duch Svatý je uprostřed, a je to rozhodně něco jiného než meditace nebo "napojování se na Vyšší já - Boha" pomocí meditací, kdy se člověk otevírá tzv. duchovním energiím či "frekvencím", ve skutečnosti duchovní říši, která není z Boha. A rozhodně se nedá říct, že by pak na člověka přišly závratě nebo bolesti hlavy.)

Spisovatel pro Youth Specialties, organizace věnovaná službě mládeži, uvádí, že jeho zájem o KM začal čtením Dallasa Willarda a Richarda Fostera a později mystiků jako Meister Eckhart, Teresa z Avily (Teresa of Avila) a Morton Kelsey.[23] Postavil modlitebnu a říká: "V tom prostoru jsem zapálil svíčky, pálil kadidlo, zavěsil růžence a poslouchal pásky benediktinských mnichů. Hodiny jsem přemýšlel o slovech, obrázcích a zvucích. Dosáhl jsem bodu, kdy jsem byl schopen dosáhnout mozkových vzorců alfa*, stav, ve kterém se vyskytují sny, zatímco člověk je stále vzhůru a medituje." Zní to jako přechod do pozměněného stavu vědomí - lehkého transu - což je stejný stav, do kterého člověk vstupuje prostřednictvím východních meditací nebo meditací New Age, a který odpovídá stavu navozenému technikami "sebe-hypnózy"*. Účelem těchto východních a New Age meditací je ve skutečnosti překročení hranic mysli, protože se věří tomu je, že mysl je překážkou duchovního osvícení**. Ten samý spisovatel také uvádí, že ve ztišení "jsme drželi službu 'tenkého místa' jako odkaz na přesvědčení, že v modlitbě se opona mezi námi a Bohem stává tenčí. Celé noci byly věnovány řízeným meditacím (tj. někdo je vede,p.p.), bubenickým kruhům a 'laboratoři duší.'"[24]

(* Pozn. překl. Mozkové hladiny alfa člověk běžně dosahuje při probuzení a při spaní, rozdíl je v tom, že při meditacích jsou tyto mozkové hladiny alfa cíleně navozovány a při "sebe-hypnóze" - nějaký druh techniky, kdy se člověk snaží sám sebe zhypnotizovat a ovlivnit svou mysl tím, že ji programuje pomocí pozitivních výroků jako "Má paměť je velmi dobrá, jsem velmi úspěšný a šťastný a zdravý člověk" a tímto způsobem se snaží dosáhnout úspěchu, zdraví a štěstí. Je to tak uměle naprogramované, podobně jako to dělal P.P. Quimby pomocí oklamání klienta a sugesce. Tuto praktiku jsem praktikoval, ale pod názvem Silvova metoda a ke štěstí mě to opravdu nedovedlo. Je zvláštní, že autor výroku připouští tyto technické pojmy. Já si pak kladu otázku, zda v takto tělesně vytvořené atmosféře, může vůbec být pravý Bůh přítomný, myslím ten Bůh, který přichází, když ho celým srdcem uctíváme chválami nebo se k němu upřímně modlíme pomocí slov. Na tom celém mě ale udivilo, že ten dotyčný potřeboval celé hodiny meditovat, aby tohoto stavu dosáhl, zatímco my když chválíme Boha nebo se modlíme společně, vnímáme jeho přítomnost silně a není třeba kvůli tomu meditovat hodiny. Přitom ale neříkám, že ty dva stavy jsou identické, jen že pravý Duch Svatý, když přichází je to někdy otázka chviličky a ne hodin!

** Duchovní osvícení - tj. také termín z buddhismu a New Age.)

Přesto v bibli není meditace o Bohu nebo o Božích slovech nikdy představována jako cvičení bez přemýšlení. Mnoho slov přeložených v bibli jako "meditace" jsou slova, která znamenají přemýšlení, přemýšlení, vyslovení nebo vydávání zvuku. Většina těchto slov je v žalmech, kde žalmista chválí přikázání a slova Boží a potvrzuje, že tyto slova jsou to, co bychom se měli učit, pamatovat na ně, přemýšlet o nich a řídit se jimi (angl. "obey"). To rozhodně nepřestává používat běžné uvažování a nemá za cíl dosáhnout další úrovně vědomí. Nečiníme ani žádné kroky k tomu, abychom vytvořili "oponu" mezi Bohem a námi tenčí, protože žádná neexistuje. Copak smrt Ježíše na kříži neroztrhla těžkou chrámovou oponu Svatyně Svatých, navždy, jakožto symbol toho, že Ježíš otevřel cestu k Bohu těm, kdo věří?[25]

Díky východnímu a New Age vlivu v naší kultuře, slovo "meditace" začalo znamenat techniku na vstoupení do jiného stavu vědomí, ponořit se do sebe (angl. "to go inward",p.p.), překročit hranice mysli (angl. "go beyond thinking", p.p.) nebo dojít k duchovnímu osvícení. Nemůžeme tyto techniky a účely interpretovat do biblického slova, které se překládá jako "meditace", které pochází z několika různých hebrejských slov, která nenesou významy východního a New Age. Kontexty těchto slov naznačují aktivní přemýšlení, myšlení a učení, nikoli techniku, ani odpoutanost od mysli.

Pokračování

Část II. Je to vůbec modlitba?

5. Kontemplativní modlitba: Falešné já a pravé já (3/2) (autor: M. Montenegro)

Zdroje

zdroje

17 Thomas Keating, Open Mind, Open Heart (Rockport, MA: Benedict's Monastery, 1992), 57., 44, 57, 74, 90, 91.
18 tamtéž, 36.
19 M. Basil Pennington, Centered Living: The Way of Centering Prayer (NY: Image, Doubleday, 1988), 51, 92-93, 192.
20 Katoličtí mystici známí jako "otcové pouště".
21 tamtéž, 53, 77.
22 tamtéž, 95.
23 Mike Perschon, "Desert Youth Worker," https://youthspecialties.com/articles/topics/spirituality/desert.php
24 tamtéž
25 Matt. 27:51; Mk. 15:38; Lk. 23:45; Heb. 10:19-20.

Jiné informace

Je kontemplativní spiritualita čarodějnictví?

https://www.inquisitivechristianity.net/Books/Appendix%20B.6%20-%20Sinister%20Spirit.pdf

Zaslechli jste pojem tenká místa?

https://www.lighthousetrailsresearch.com/blog/?p=22464

Křesťanské bubenícké kruhy ("drum circles")

Je článek zaměřený na kritiku volného uctívání. Bohužel tato kritika vychází z novozákonní konceptce uctívání a zcela ignoruje koncept uctívání celým srdcem a vší silou tak jak je reprezentován například Žalmech. Konzervativní křesťané nemají pochopení pro svobodné uctívání a považují ho za nástroj ďábla jako pozůstatek kultury 60-tých let (éra hipies, nevázanosti, rebélie, experimentování s drogama a mysticismem).

https://www.wayoflife.org/reports/christian_drum_circles.html


© 2019-2021 Křesťanské stránky
Vytvořeno službou Webnode
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky