Kontemplativní modlitba

Co říká Boží slovo? (6)

(Marcia Montenegro)

Čtete 8. díl seriálu o kontemplativní modlitbě. 

Část III: Biblické řešení. 

Předchozí díly

Část I: Pozadí

1. Dokdy budete vy prostoduší poznání nenávidět? (Přísloví 1:22) - Úvod k článku "Kontemplativní modlitba od Marcia Montenegro".

2. Meditace ve ztišení - co říká bible. Vysvětlení některých částí Žalmů.

3. Kontemplativní modlitba - Buddhistické propojení (1)

Část II: Je to vůbec modlitba? (Rozděleno na 4 části)

4. KM: V pozadí mysli (2/1)

5. KM: Falešné já a pravé já (3/2)

6. KM: Speciální duchovní techniky (4/3)

7.  KM: Moudrost z východu (5/4)

Část III: Biblické řešení

8. KM: Co říká Boží slovo? (6)

Dodatek

Úvod

Pokračování článku od Marcia Montenegro (strana 3 z 3), překlad: Křesťanské stránky webnode.

V článku budu používat následující pojmy: Modlitba Souhlasu - angl. "Centering Prayer" - je to jiný výraz pro kontemplativní modlitbu (zkratka KM), ale v souladu s přesností překladu budu používat tyto slova tak jak je použila Marcia Montenegro ve svém původním článku v angličtině. A zkratku p.p. používám jako "poznámka překladatele". Pokud jde o citace, největší fabulace jsem označil fialovou barvou. Pokud jde o slova, které je dobré si dále samostatně dohledat na internetu, tyto jsem označil tučně a modrou barvou.

V článku je řeč o římsko-katolických mniších Thomasovi Keatingovi, o kterém je samostatný článek, zatím nepřeložený ...zde: https://www.christiananswersforthenewage.org/Articles_KeatingLecture.html

Basilovi Penningtonovi, Thomasovi Mertonovi a Quaker Richard Fosterovi.

V pozadí kontemplativní modlitby: zpátky k Božímu slovu.

Uvažování nad Božím slovem, ponoření se do něho a reflexe, jsou normální způsoby učení a porozumění. Používání naší mysli není překážka, abychom porozuměli Bohu nebo jeho slovu. 

Ve skutečnosti v Mt 22:37-38 Ježíš říká: "Miluj Pána, svého Boha, celým svým srdcem a celou svou duší a celou svou myslí. Toto je první a největší přikázání." Toto odkazuje na Dt 6:5, který je v mnoha verzích vyjádřen jako láska k Bohu celým srdcem, duší a silou (nebo silou).

NET Bible poskytuje toto vysvětlení hebrejského slova levav, které je v Deuteronomiu 6:5 přeloženo jako "srdce": "Hebrejsky 'srdce'. Ve fyziologii Tóry bylo srdce považováno za sídlo mysli nebo intelektu, takže člověk mohl myslet svým vlastním srdcem."[59] Dokonce i řecké slovo "srdce", kardia, použité v Matouši 22, se v jiných pasážích překládá jako "mysl". Další vysvětlení: "Hebrejské slovo pro srdce je 'Lev' ... Řecký protějšek je 'KARDIA'. Zodhiates ve svém hebrejském lexikonu říká, že hlavní použití slova srdce odkazuje na "úplnost lidské vnitřní nebo nemateriální povahy" ... Srdce je sídlem vašeho intelektu, pocitů a vůle. Je to téměř synonymum pro mysl".[60] Vineův výkladový slovník uvádí: "Srdce ve svém morálním významu v OT zahrnuje emoce, důvod a vůli."[61] Slova přeložená jako "porozumění", "mysl" a "srdce" jsou často zaměnitelné v bibli. "Srdce v Písmu je různě využíváno; někdy pro mysl a porozumění, někdy pro vůli, někdy pro cit, někdy pro svědomí, někdy pro celou duši. Obecně označuje celou duši člověka a všechny schopnosti, ne absolutně, ale protože jsou jedním z principů morálních operací, protože se shodují v tom, že děláme dobro nebo zlo."[62]


Falešná dichotomie v naší kultuře mezi myslí a srdcem v bibli neexistuje! Naše kultura spojuje city a často spiritualitu se srdcem a odděluje to od myšlení, ale je to moderní koncept, nikoli biblický.


Tuto fiktivní dichotomii vidíme v KM mezi myslí a uvažováním na jedné straně a pocity nebo duchovními zážitky na straně druhé. Foster vytváří toto téma v jedné ze svých knih, v nichž schvaluje modlitbu mysli, kromě modlitby srdce.[63] Poselství (KM) jasně působí tak, že pokud někdo používá svou mysl, není schopen skutečně komunikovat s Bohem - člověk se musí oprostit od racionálnosti, aby mohl skutečně zažít blízkost s Bohem. V KM se člověk musí obejít bez slov a mlčet*, aby měl opravdové spojení s Bohem. Nejen, že tyto pojmy nejsou podporovány Biblí, ale také vytvářejí falešná očekávání a pravděpodobně navodí umělé zážitky**.


(* Pozn. překl. Kromě toho bible říká, že máme milovat bližního svého a mít s ním společenství, podle Bůh má na mysli společenství mezi bratry, tedy sdílení ve víře mezi těmi, kteří vyznávají spravedlnost a pravdu, kterou našli v Bohu. Bez čtení a přemýšlení nad Božím slovem, však není možné porozumět jak tato spravedlnost funguje a jak máme svůj život sladit s Boží vůlí, aby do našeho života vstoupilo jeho požehnání, které je odrazem jeho lásky k nám; bez porozumění tedy není ani možné pochopit, že láska k člověku a vztahy vyžadují komunikaci a to zdravou a funkční, prostou hádek, štiplavých slov, výsměchů a pomluv. Slova tedy jsou nutná k realizování vztahu s Bohem i vztahu s lidmi. Teprve prostřednictvím těchto slov nalézáme tuto toužebně hledanou lásku. Tam kde selhává člověk jakožto komunikátor a zprostředkovatel Boží lásky, tam se objevuje Bůh, aby nadpřirozeným způsobem zaplnil mezeru chybějící lásky či pocitu osamění. Bible říká, že vztahy jsou třeba a měly by být na prvním místě, realizované prostřednictvím slov a komunikace, nikoliv izolací, ale tam kde to nejde, tam dokáže Bůh pomoci.

** umělé zážitky - ale nebezpečné z hlediska duchovního.)

Jak se správně modlit

Křesťanská modlitba by měla být vyučována tak, jak je to modelováno v bibli, zejména v Novém zákoně. Některé klíčové pasáže zahrnují: Matouš 5:43-45 (modlete se za naše nepřátele); Mt 6:6 (modlete se bez předvedení; aniž by vás někdo vedl); Mt 6:9-13 (modlitba Pána); Mt 6:7 (nemodlete se opakováním); Mt 9:38 (modlete se, aby Bůh poslal dělníky na svou žeň); Mt 21:22 a Jk 1:6 (modlete se ve víře); L 18:1-8 a Ř 8:25 (modlit se a neochabovat / vytrvalá žádost); žádejte ve jménu Krista (Jan 16:23-24); Ř 8:26-27 (Duch Svatý se za nás modlí, když nevíme, jak se modlit); 1 Kor. 14:15 (modlete se Duchem a myslí); 1 Tes 5:17 (modlete se bez ustání - ne bezmyšlenkovitě, ale s postojem modlitby a bytí v Pánu ve všech věcech); a Jk 5:14-16 (modlete se za nemocné). Naše modlitby mají používat slova a myšlenky.

Zvláštní článek na stránkách římskokatolické apologetiky, Katolické odpovědi, varuje: "Mnoho lidí předpokládá, že MS je slučitelná s katolickou tradicí, ale ve skutečnosti techniky MS nejsou ani křesťanské, ani modlitba. Jsou na úrovni lidských schopností a jako takové jsou operací člověka, nikoli Boha. Klam a nebezpečí mohou být vážná."[64]


Poslední slova

Lidé propagující KM často představují falešné dilema mezi "úhledně zabaleným" evangelickým křesťanstvím zaměřeným na logiku a rozum, versus zážitkové, mystické aspekty KM. Tato myšlenka se nyní stává běžnější s vlivem postmodernismu. Vyšlo najevo, že se jedná o falešné dilema. Podporováním rozumu a myšlení v rámci komunikace s Bohem je člověk v souladu s biblickým textem; člověk nijak neochuzuje své tiché modlitby, pocity nebo zkušenosti.

Nikde v bibli není modlitba, technika ani způsob, který by naváděl k tomu, že se máme obejít bez myšlení. Vytvoření celé teologie modlitby mimo bibli je nebezpečné, právě proto, že vstupujeme do oblasti plné subjektivismu, pravdy založené na vlastní zkušenosti, a proto do oblasti, kde můžeme být podvedeni. Učitelé KM nám říkají, že modlitba znamená naslouchat a mít  "božské spojení" s Bohem,[65] ale Bible představuje modlitbu jako slova a myšlenky. KM nám říká, abychom se zaměřili dovnitř, ale Bible nás vyzývá, abychom se zaměřili ven na Pána. Hodnocení KM odhaluje, že se jedná o směs technik a konceptů New Age střihnutou východními směry, které existují mimo bibli.

KM je nesprávné pojmenování, protože se nejedná ani o kontemplaci ani o modlitbu, jak je uvedena v bibli. Měli bychom si dát pozor na jakékoli pokyny, které nám doporučují:
- Dýchat určitým způsobem před nebo po modlitbě.
- Zachovávat určité držení těla nebo tělesnou polohu.
- Opakovat slovo nebo frázi, i když je to z Bible, nebo použít slovo nebo frázi, abyste zůstali "zaměřeni".
- Úplně přestat přemýšlet* (Myšleno tak, že máte zcela nechat uklidnit svou mysl ve spojitosti s nějakou koncentrační nebo vizualizační technikou. U KM jde vždy o techniku koncentrace, během které se máte snažit přestat přemýšlet - cílem koncentrace je uvědomovat si buďto nějaký vnější objekt nebo se soustředit na sebe; u vizualizace je to podobné. Pozn. překl.)
- Zaměřit se dovnitř, abyste našli klid či abyste byli s Bohem
- Být v tichu, abyste se mohli opravdu modlit.
- Věřit, že KM je skutečná modlitba.

(Pozn. překl. Na ztišení a tiché modlitbě není nic špatného, to jsme už probrali v 2. dílu. U KM je myšleno ztišení za účelem objevování nějakých vnitřních mentálních procesů, které mystikové popisují různými způsoby, ty byly naznačeny ve 2. dílu hned na začátku ve fialově vyznačených citacích.)

Pokračování


Zdroje

zdroje

59 NET Bible, https://netbible.bible.org/
60 Greg Brown, "The Dangers of Hypnosis," https://logosresourcepages.org/Occult/hypnosis.html
61 "Heart=Mind: A Biblical Perspective," https://www.biblestudymanuals.net/heart.htm [W. E. Vine, ed. F. F. Bruce, Vines Expository Dictionary of Old and New Testament Words (Old Tappan, N.J.: Revell Co., 1981) 206-207].
62 Greg Herrick, "The Seat of Sin, The Heart, " https://www.bible.org/page.asp?page_id=858
63 Foster, Prayer: The Heart's True Home, 136 (this theme is found throughout the book).
64 The Rev. John D. Dreher, "The Danger of Centering Prayer,".
65 Foster, Prayer: The Heart's True Home, 159 (this view is also found in Keating and Pennington).

© 2019-2021 Křesťanské stránky
Vytvořeno službou Webnode
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky