Křesťanova dokonalost:

V čem nespočívá křesťanova dokonalost

kapitola 2b

Rejstřík: Wesleyho Křesťanský průvodce: Křesťanova dokonalost

* * *

Když jsem v předchozí kapitole poznamenal, že křesťané mohou dojít k dokonalosti, nemusí být na tomto místě špatné ukázat, v jakém ohledu mohou být dokonalí.


1. "Křesťané nejsou dokonalí ve vědění: v tomto životě nejsou tak dokonalí, aby byli prosti nevědomosti."
"Je tolik nesčetných věcí, které neznají. Dotýkají se samotného Všemohoucího a nemohou ho dokonale najít. Není na nich ani, aby znali časy a roční období, kdy Bůh bude vykonávat své velké dílo na zemi;" nebo kdy nastane příchod Syna člověka. Ačkoliv neznají důvody jeho plánů se syny lidskými, jsou nuceni zde spočívat. Ačkoli jsou kolem něj mraky a temnota, spravedlnost a soud jsou obydlí jeho trůnu. Jak málo vědí o tom, co je před nimi, dokonce o viditelných dílech jeho rukou. Jak "rozprostírá sever přes prázdnotu a na nic zavěsil zemi". Jak spojuje všechny části* tohoto obrovského stroje tajným řetězem, který nelze rozbít. Tak velká je nevědomost, tak málo znalostí, dokonce i těch nejlepších lidí!

2. "A protože nikdo není tak dokonalý, aby byl prostý nevědomosti, tak ani chyby, což je ve skutečnosti téměř nevyhnutelným důsledkem. Je pravda, že Boží děti se nemýlí, pokud jde o věci podstatné pro spasení, protože jsou učeni od Boha; a způsob, jakým je učí, cesta svatosti, je tak jasná, že 'doprovodný člověk, i když by byl blázen, se nemusí mýlit.' Ve věcech nepodstatných pro spásu se však mýlí, a to často. Nejlepší a nejmoudřejší lidé se často mýlí i s ohledem na fakta; věřit těm věcem, které nebyly, které skutečně byly, nebo těm, které byly provedeny, které nebyly." Proto se mohou také splést ohledně činů a osobnosti lidí a věřit, že někteří jsou buď lepší nebo horší, než jsou, a jiní že jsou dobří, když jsou špatní, nebo špatní, když jsou dobří.

"Dokonce i když jde o samotné Písmo svaté, mohou se ti nejlepší lidé mýlit: zejména pokud jde o ty části, které se netýkají bezprostředně praxe."

3. Můžeme přidat. Křesťané nejsou v tomto životě osvobozeni od slabostí. "Tím nemyslím ty, které jsou správně označovány jako tělesné slabosti, ale všechny ty vnitřní nebo vnější vady, které nejsou morální povahy. Takové jako je slabost nebo pomalost v porozumění, zmatenost v pochopení, nesoudržnost myšlení, nepravidelná rychlost/svižnost nebo intenzivní fantazie, potřeba připravené nebo retentivní paměti (angl. "ready or retentive memory"). Patří mezi ně také pomalost řeči, nevhodnost jazyka a hanebná výslovnost; ke kterým by člověk mohl přidat tisíc nevyjmenovaných vad, ať už v rozhovoru nebo v chování. Nikdo nemůže doufat, že bude dokonale osvobozen z těchto věcí, dokud se duch nevrátí k Bohu, který mu ho dal.

4. "Ani to nelze očekávat, že do té doby bude zcela bez pokušení." Syn Boží byl pokoušen v době kdy byl v těle a pro služebníka stačí, aby byl jako jeho Pán.

5. "Křesťanova dokonalost tedy neznamená osvobození od nevědomosti, omylů, slabostí (nemocí) či pokušení. Je to vlastně jen další termín pro svatost. Každý člověk, který je svatý, je podle Písma dokonalý. Ještě můžeme nakonec poznamenat, že ani v tomto ohledu neexistuje absolutní dokonalost na Zemi. - Neexistuje ani dokonalost ve stupních (vývoje) - žádná, což nepřipouští možnost kontinuální změny. Takže kolik toho člověk dosáhl, nebo do jaké míry je dokonalý - stále má potřebu růst v milosti a denně dělat pokroky, aby pokročil v poznání a lásce Boží."*

* Wesleyho kázání o křesťanské dokonalosti: a následující citace v této kapitole jsou stejné. 

* * *

Pokračování: 2.b - V čem spočívá křesťanova dokonalost

© 2019-2021 Křesťanské stránky
Vytvořeno službou Webnode
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky