Evangelisté

V této sekci bych chtěl psát články o evangelistech. Neznám všechny, znám jen několik. Občas si pouštím jejich kázání a sleduji jejich osobní příběhy. Líbí se mi kazatelé, kteří jsou osobití a nebojí se mluvit o sobě a o svém životě. Nelíbí se mi ale, že na internetu existuje mnoho individuí, kteří mají zapotřebí očerňovat jiné křesťany a překrucovat co řekli. Mám za to, že je velice snadné stát se služebníkem satana a šířit lži.

Nekladu si absolutní nárok na pravdu ohledně toho co budu psát v těchto článcích, je to spíš můj momentální názor, který se může časem změnit.

Snažím se hledat pravdu, snažím se rozlišovat sektářské hnutí a falešné evangelium, ale není to lehké už proto, že ti samí lidé, kteří bojují proti falešnému evangeliu, se dopouštějí bezbřehého odsuzování a předsudků, stejně tak jako překrucování slov, vytrhávání vět z kontextu nebo účelového sestříhávání různých kázání, aby ve výsledku dohromady dali takový obraz, jaký ti manipulátoři chtějí. Proto jsem tu napsal článek o manipulaci médií.

Snažím se hledat pravdu a myslím si, že pravda bude někde uprostřed. Rozlišuji spiritistické (démonické) projevy v církvích jako je hnutí víry či Bethel. Z vlastní zkušenosti vím, že padání na zem a nekontrolovatelné křeče a zmítání jsou spíše projevem démonů než Ducha Svatého, ale není to tak jednoduché. Vemte si například když vojáci přišli zatknout Ježíše, padli na zem jakmile řekl "Já jsem" (J 18:6). Stejně tak Saul Sk 9:4, když se střetl s Bohem spadl na zem. Padání na zem tedy může být projevem Boží přítomnosti. Také se mi stalo, že jsem šel a z ničeho nic se mi podlomili kolena jako bych narazil do stěny. Octnul jsem se na kolenou zcela nečekaně jednalo se o letniční církev v ČR a konec nedělního shromáždění, přitom se nejednalo o hnutí víry ani žádné spiritistické setkání. Prostě jen hrála hudba a já chtěl jít dopředu na výzvu k modlitbám, když mě cosi srazilo k zemi. Bůh si toto očividně může použít, když vás chce zastavit.

Něco o hnutí víry

Podle toho co se povídá - hlavními rysy hnutí víry je to, že jsou hodně zaměřeni na kázání o penězích, na prospěšnost víry za účelem toho, abyste se měli dobře. Takové nastavení působí dost egocentricky. Povídá se, že v Americe má evangelium hodně komerční charakter, zkrátka že se z křesťanství stal výnosný obchod. Křesťané, kteří se snaží usvědčovat hnutí víry z falešného evangelia poukazují například, že vedoucí představitelé tohoto hnutí si lítají v soukromých letadlech a bydlí v honosných vilách. Jenže právě v tomto posuzování mi to místy připadá, že se jedná až o závist. Podle mě není správné strkat věc do soukromí těchto osob, protože kdo kolik vydělává je jeho věc. Nevíme nic o tom, kde dotyčný vzal peníze nebo zda danou nemovitost dostal zadarmo nebo ji má jen v pronájmu. Každopádně vidím tu špínu, ten hnůj jak se jedni křesťané snaží pomlouvat jiné křesťany a říkám si jak se tohle vůbec možné? Vypadá to jako obyčejná závist. Nechci sem dávat odkaz na článek, který je plný pomluv a špíny, ale věřím, že si to dokážete představit nebo na takové věci sami někdy narazíte.

Podle čeho posuzuji evangelisty

1. Evangelista, který káže jen "Bůh tě miluje" ale nikdy nekáže nutnost odvrácení od hříchu skrze pokání, podle mě ani není evangelista. Hlavním vzorem je pro mě Ježíš, měly bychom se snažit být jako on, a to nejen co do slov, ale i co do svatosti.

2. Také věřím tomu, že je správné, když se evangelista či misionář dívá na člověka skrze Ježíšovy oči, skrze to jak člověka vidí Bůh. Bůh nepřišel člověka odsoudit. Bylo by strašně jednoduché ukazovat na lidi prstem v čem a jak zhřešili a úplně je uzemnit. Ale většina lidí potřebuje nejdříve slyšet, že je Bůh miluje a poznat jeho lásku. Nechceme vylít vodu z vaničky i s dítětem.

3. Věřím že k efektivní službě je také třeba slovo poznání, obzvláště v tomto ateistickém národu, kde lidi spoléhají jen sami na sebe. Potřebují vědět, že je tu někdo vyšší než oni, kdo je zná, ale zároveň miluje. Bůh to může udělat jen skrze nás obyčejné lidi, Ježíšovy služebníky, pokud máme od Boha takový dar. Chce to odvahu. Upřímnost je ale nebezpečná, člověk se vystavuje možnosti potupy, odmítnutí a nenávisti, která bohužel přichází i od křesťanů. V této souvislosti si vybavuju verše o tom co je láska:

1 Korintským 13:4 "Láska je trpělivá, je dobrotivá, láska nezávidí, láska se nevychloubá ani nenadýmá; nechová se nepatřičně, nehledá svůj prospěch, nedá se vydráždit, nemyslí na nic zlého, neraduje se z nepravosti, ale raduje se z pravdy; všechno snáší, všemu věří, ve vše doufá, všechno vydrží."

To, že láska vše vydrží neznamená, že máme ztratit veškerou soudnost nebo, že máme přestat rozlišovat mezi zdravým evangeliem a lidským učením, které se odchyluje od toho co učil Ježíš a první apoštolové. Ale hlavně, láska všemu věří. Když se vás bližní snaží povzbudit prorockými slovy je správné to překroutit a říct, že se snažíte podlézat? To ne. To přece není láska! V tomto světě je tolik nedůvěry. Myslím si ale, že také lidé běžně neinterpretují přesně to co slyšeli, ale formulují to po svém, takže může snadno dojít k nedorozumění. Ve videu, které jsem dnes viděl zaznělo, "Ty jsi tak úžasná, miluju tě tak moc..." Ale kdoví jak to bylo ve skutečnosti - chci říct, že lidi často redukují co řekli, děláme to všichni. Dělám to i já když mluvím o svém svědectví a zejména, když svědectví opakuju, může se stát, že když to opakuji podruhé, potřetí tak prostě vynechám nějaké detaily jen, abych to zkrátil. Pak přijde někdo kdo tu věc sestřihá a řekne, nenene ty si lhář, tohle si neřekl, řekl si něco jiného. Ale to přece není projev lásky takhle vytrhávat věci z kontextu. Přeci, když něčemu nerozumím, tak toho člověka kontaktuju a nechám si to vysvětlit jak to doopravdy bylo.

4. Dalším důležitým faktorem, podle kterého posuzuji zdravost evangelia je jestli je jeho součástí kázání o pokání. Pokání není jen lítost, se kterou vyznáváme hřích pořád dokola, ale úsilí vyvíjené nebo vyvinuté, aby člověk s hříchem definitivně skoncoval. Tak manžel nesmí pokračovat v podvádění své manželky, zaměstnankyně lékárny si nesmí tajně "půjčovat" peníze z kasy, dcera nesmí lhát o tom, že byla na rande s klukem a syn nesmí lhát o tom, že kouřil. Pokud člověk vyznává hřích jen proto, aby mohl dále opět hřešit, nebylo jeho pokání opravdové a tudíž mu hřích nemůže být odpuštěn.

5. Součástí evangelia musí být učení o svatosti: Bůh nás povolal, abychom žili svatý život, tzn. nemůžeme už dál hřešit. Dokud nebudeme zcela vysvobozeni od hříchu, nejsme svobodní.

Jan 8:34-36 Ježíš jim odpověděl: "Amen, amen, říkám vám, že každý, kdo dělá hřích, je otrokem hříchu. A otrok nezůstává v domě navěky, syn zůstává navěky. Jestliže vás tedy Syn vysvobodí, budete opravdu svobodní."

Je to stěžejní součást evangelia, ale bohužel existují křesťané, kteří zase překrucují písmo a zase lžou, když říkají něco jiného.

1 Janův 1:8-10 "Řekneme-li, že žádný hřích nemáme, klameme sami sebe a není v nás pravda. Vyznáváme-li však své hříchy, Bůh je věrný a spravedlivý, aby nám odpustil hříchy a očistil nás od veškeré nepravosti. Řekneme-li, že jsme nehřešili, děláme z něj lháře a jeho slovo v nás není."

Celé to pochopitelně má nějaký kontext, který jen namátkou říká, že nikdo kdo hřeší nezná Boha:

1 J 2:4 Kdo říká: "Znám ho," a nezachovává jeho přikázání, je lhář a není v něm pravda.
1 J 2:6 Kdo říká, že zůstává v něm, ten má také chodit tak, jak chodil on.
1 J 2:9 Kdo říká, že je ve světle, a nenávidí svého bratra, je až dosud v temnotě.

6. Chtěl bych tady trochu rozebrat evangelistu Todda Whita. Protože jsem si začal všímat, že některé věci které dělá se nezdají být v souladu s evangeliem. Na videu zde přikazuje nevěřícím aby se obrátili k Ježíši Kristu (Todd White - Praying at Brazil Carnival (20 minutes Uncut footage). Jedná se o nebiblickou modlitbu, protože víme, že nikdo nemůže ke Kristu přijít na základě rozkazu, ale na základě svobodné volby. Tento způsob modlitby ovšem zařazuje Todda mezi do hnutí víry. Všimněte si také, že se pouze modlí za uzdravení, což sice zní jako skvělý projev lásky, ale nekáže to podstatné a to je evangelium: potřebu obrátit se od hříchů a vydat svůj život Bohu. Později ve stejném videu v 9:21 se modlí za další lidi ve skupině ale ani jednomu neřekl ani jednu větu o hříchu a o potřebě se obrátit a příjmout Ježíše. Přistoupil k ženě, aby se modlil za její nemoc a řekl jí co má opakovat (jakoby šlo o nějaký magický rituál o vyléčení), ale přitom ji vede do tzv. modlitby spasení aniž by ji vysvětlil co právě dělá! Sice ji vede k modlitbě, aby ji odpustil hříchy, ale pomysleme na to, že ona jen opakuje co jí říkal a žádá Ježíše, aby se stal pánem Jejího života. Takovou věc by ji měl předem vysvětlit a zeptat se ji zda to skutečně chce. Jak se vůbec může modlit za odpuštění hříchů, když to s ní předem nerozebral a ujistil se zda to chce a zda to myslí vážně. Takže na první pohled se to co dělá zdá správné, ale když to zvážíte do důsledků, tak tato žena se vůbec nemusela obrátit i když to na videu může vypadat jako že jo. Někteří lidé říkají, že zbytek se už musí nechat Pánu, aby to zařídil, ale já to vidím jako selhání, protože pokud evangelizujeme, tak naším úkolem je přivést lidi k Bohu nejen aby se o něm dozvěděli, ale také, aby jejich obrácení bylo pravé, opravdové, nepředstírané, zajistit aby přijali křest a byli dále vyučováni do základů víry, základů evangelia. V další části prorokuje a povzbuzuje jednu ženu, nicméně evangelium opět nezaznělo. Takže jakkoliv dojemné se může zdát to co dělá, to podstatné tam chybí. Sice Mk 16:16-18 jsme povoláni k uzdravování, hlavním cílem našeho povolání není abychom se měli dobře a byli všichni zdraví, ale abychom přivedli lidi k Ježíši a zprostředkovali jim spaseni tak. Mnoho lidí sice může říct, že "cítí Boha" (angl. "I can feel God") ale víra není o pocitech, ale o tom jestli známe Boha a žijeme podle jeho vůle. Cítit Boží přítomnost díky Duchu Svatému není problém ale ne každý s ním má osobní vztah. Ti lidé potřebují znát jeho vůli ohledně hříchu aj. a žít podle této vůle. Pokud lidem neřeknete, že příjmout Ježíše znamená žít podle Boží vůle, tedy nežít tak jak chci já, ale tak jak chce On, tak to ta evangelizace není dotažená do konce. V zásadě nemám nic proti uzdravování, prorokování nebo slovu poznání, je to skvělý prostředek pro evangelizaci, ale vždycky by tam mělo zaznít evangelium. Některé videa bývají sestříhané, takže není vidět, jestli jim Todd řekl evangelium, ale tady u toho videa výše je jasné, že jim ho neříká.

U Todda Whita je ještě jedna častá věc k vidění, že poté co se modlí za lidi jim dává peníze (odkaz). A to je třetí věc, u které si nejsem jistý, že je v pořádku a v souladu s biblí. Bůh sice dává materiální zajištění těm kdo je potřebují, ale toto připomíná tak trochu jako by si lidi chtěl koupit nebo jim nabízel peníze za to, že se stanou křesťany. Je to normální? On sice říká, že to dělá proto, aby se lidi naučili přijímat, jenže na druhou stranu ne všichni mají problém s tím, že by peníze nechtěli příjmout. No každopádně je-li mým vzorem Ježíš položím si otázku: opravdu by Ježíš dával peníze lidem, které náhodně potkává na ulici? Není to evangelium poněkud překroucené? Ježíš doopravdy říkal, že máme jít a rozdat nebo prodat svůj majetek a dát ho chudým, místo abychom ho shromažďovali (to je v kontrastu s tím co učí hnutí víry). Jenže ti lidé, kterým Todd dává peníze většinou nejsou chudí - mají práci. Nakonec ale když Ježíš vyslal své učedníky aby kázali evangelium pronesl tyto slova:

Neberte si zlato, stříbro, ani peníze* do opasků, ani mošnu na cestu, ani dvě košile, ani obuv, ani hůl, protože dělník je hoden svého pokrmu."  Mt 10:9-10 (* - tj. měď)

Zlato a stříbro byli v Ježíšově době platební jednotky. Dneska se zlatem a stříbrem neplatí, ale používají se kovové mince nebo papírové bankovky (obojí obsahuje zlato). Proč Ježíš řekl, že si nemáme brát peníze? Protože na tom se projevuje pravá Boží moc, když se lidi obrátí k Bohu na základě slyšeného slova, ne na základě peněz! Je paradoxem, že verš Mt 10:9-10 naopak mluví to tom, že se máme naučit spoléhat na to, že Bůh nás zaopatří a nemáme spoléhat na své peníze. Jsme to my, kdy bychom měli být příjmuti bez peněz a bez jídla. Pokud nás příjme člověk, který chce slyšet evangelium, už to že nás přijal je lekce přijetí, protože Ježíš řekl:

Kdo vás přijímá, ten přijímá mne, a kdo přijímá mne, přijímá Toho, který mě poslal. Kdo přijímá proroka jako proroka, dostane odplatu proroka, a kdo přijímá spravedlivého jako spravedlivého, dostane odplatu spravedlivého. A kdokoli by dal jednomu z těchto maličkých k pití jen pohár studené vody, protože je to můj učedník, říkám vám jistě, že rozhodně neztratí svou odplatu." Mt 10:40-42

Potom Král řekne těm po své pravici: `Pojďte vy, kdo jste požehnaní od mého Otce, přijměte za své dědictví to království, které je pro vás připraveno od založení světa. Neboť jsem hladověl a vy jste mi dali najíst, měl jsem žízeň a dali jste mi napít, byl jsem cizincem a přijali jste mě. Byl jsem nahý a oblékli jste mě, byl jsem nemocný a navštívili jste mě, byl jsem ve vězení a přišli jste za mnou." (Mt25:34-36)

* * *

(Edituji) Zde například Todd White má nádherné poselství o tom jak šířit evangelium a Boží lásku v každodenním životě a jak to dělá on: Lifestyle Christianity - Movie FULL HD ( Todd White ).



© 2019-2021 Křesťanské stránky
Vytvořeno službou Webnode
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky