Kontemplativní modlitba

Přednáška a meditace s

Thomasem Keatingem (1)

(Marcia Montenegro)

Čtete 9. díl seriálu o kontemplativní modlitbě. 

Část IV: Dodatek - KM: Přednáška a meditace s Thomasem Keatingem (1)

Předchozí díly

Část I: Pozadí

1. Dokdy budete vy prostoduší poznání nenávidět? (Přísloví 1:22) - Úvod k článku "Kontemplativní modlitba od Marcia Montenegro".

2. Meditace ve ztišení - co říká bible. Vysvětlení některých částí Žalmů.

3. Kontemplativní modlitba - Buddhistické propojení (1)

Část II: Je to vůbec modlitba? (Rozděleno na 4 části)

4. KM: V pozadí mysli (2/1)

5. KM: Falešné já a pravé já (3/2)

6. KM: Speciální duchovní techniky (4/3)

7.  KM: Moudrost z východu (5/4)

Část III: Biblické řešení

8. KM: Co říká Boží slovo? (6)

Část IV: Dodatek

9. KM: Přednáška a meditace s Thomasem Keatingem (Marcia Montenegro) (1)

Úvod

Pokračování článku od Marcia Montenegro (strana 3 z 3), překlad: Křesťanské stránky webnode.

V článku budu používat následující pojmy: Modlitba Souhlasu - angl. "Centering Prayer" - je to jiný výraz pro kontemplativní modlitbu (zkratka KM), ale v souladu s přesností překladu budu používat tyto slova tak jak je použila Marcia Montenegro ve svém původním článku v angličtině. A zkratku p.p. používám jako "poznámka překladatele". Pokud jde o citace, největší fabulace jsem označil fialovou barvou. Pokud jde o slova, které je dobré si dále samostatně dohledat na internetu, tyto jsem označil tučně a modrou barvou.

V článku je řeč o římsko-katolickém mnichovi Thomasovi Keatingovi. 

"Následuje popis relace mluvení a meditace vedené Rev. Thomasem Keatingem. To je založeno na mých poznámkách a pozorováních a na těch přítelech, kteří se mnou chodili. Moje komentáře jsou rozptýleny v celém textu." Marcia Montenegro, květen 22, 2005

Začátek setkání

Můj přítel a já jsme dorazili pozdě, takže jsme zmeškali všechny úvodní úvodní poznámky k programu. Rev. Keating však ještě nezačal mluvit. Po krátkém videu a době naléhání lidí, aby dali, kněz s Keatingovou organizací krátce představil kontemplativní modlitbu. Cílem KP je "obnovit kontemplativní rozměr evangelia" (to je také v literatuře). KP je "modlitba souhlasu" k Bohu, která říká Bohu: "Beru tě za bohatší nebo chudší, za lepší nebo horší, v nemoci a zdraví atd." Abychom to objasnili, bylo řečeno, že Bůh nám to říká a my to říkáme Bohu. Takže když to říkáme Bohu, tak to jistě vyvolává otázku, kdy je Bůh "chudý, horší nebo nemocný?"

Thomas Keating (Trappist mnich) přišel a dal instrukce jak dělat Centering modlitbu (on volal to Centering modlitba ačkoli to je také známé jako kontemplativní modlitba). Řekl, že "ticho je první Boží jazyk", ale nevím o tom žádné důkazy a žádný nebyl uveden. Jazyk pochází od Boha; komunikujeme a mluvíme slovy, protože to nás Bůh stvořil a je to jeden z velkých rozdílů mezi námi a světem zvířat. Genesis 1: 3 nám říká: "A Bůh řekl, ať je světlo, a bylo světlo." Podle Bible tedy Bůh mluvil ještě předtím, než stvořil člověka. 

Pokyny podobné východní meditaci 

 Poté, co instruoval všechny, aby si vybrali "posvátný symbol", což, jak nám řekl, by mohlo být jakýmkoli slovem, které se nám líbí (Ježíš, mír, ticho, klid atd.), Keating nám řekl, že pokud nám napadne myšlenka, byli jsme vrátit se k tomuto slovu. Cílem bylo dostat se do stavu nemyšlení a překonat jakékoli vnímání, tělesné pocity nebo účely. Řekl také, že by to mělo být prováděno nejméně 20 minut dvakrát denně a člověk by to měl postupně dělat delší dobu.[3]

Instrukce, které Keating udělal pro to KM (KM je pro centrování nebo kontemplativní modlitbu), jsou téměř totožné s tím, co jsem byl učen pro buddhistickou meditaci, mínus "posvátný symbol" nebo "posvátné slovo". Myšlenka, že člověk má slovo, ke kterému se má vrátit, aby se zbavila myšlení, je součástí většiny forem hindské meditace, včetně transcendentální meditace. Toto slovo se nazývá mantra. Není to vždy používáno jako pouhé opakování, ale jako způsob, jak se dostat do nemyslového stavu. Jedná se o formu hypnózy vyvolané autory.

Literatura nabízená na tabulkách v této přednášce tvrdila, že KM není technika a není formou hypnózy. To však neznamená, že to bude pravda; KM je technika a protože je podobná východním meditačním technikám, může vyvolat tranzu nebo pozměněný stav vědomí, jak dobře vím, že jsem udělal buddhistickou a hinduistickou meditaci. Techniky jsou podobné krokům, které indukují stav lehkého tranzu. Nezáleží na tom, co mantra může člověk použít (nebo dokonce, pokud se vůbec používá) nebo na jaké jméno dáte tomuto cvičení; je to stále stejná technika. Umožnit mysli, aby vstoupila do tohoto stavu nemyšlení (což není stejný stav jako snění nebo spánek), je forma mírné hypnózy. V takovém stavu je člověk velmi sugestivní; v tomto stavu jsou pozastaveny dovednosti a úsudky kritického myšlení. Proto mi připadalo zajímavé, že hlavní přednáška přišla poté, co byli všichni vedeni na 20-25 minutovou KM lekci. Keating používal Matthew 6: 6 jako "vzorec" pro KM (více o tom později). Řekl, že KM je způsob, jak "být svobodný být tím, kým jsme a být tím, čemu říkáme Bůh v židovsko-křesťanské tradici". Řekl, že naše nohy by měly být rovné na podlaze a měli bychom sedět s rovnou záda.

Na konci 20 minut řekl Keating modlitbu "Náš otec". Během meditace CP, když lidé tiše seděli se zavřenýma očima a mnozí s rukama zvednutými dlaněmi, jsem se děsivě cítil, jako bych byl zpátky v New Age v New Age nebo buddhistické dílně nebo přednášce. Asi po 25 minutách začal Keating říkat modlitbu Otče, a když promluvil, jeho hlas zněl podivně a vyšel velmi hluboko a neuvěřitelně pomalu, jako by se snažil mluvit. Nikdo jiný to s ním neřekl. Když skončil, řekl: "Nyní můžete otevřít oči."

Zkreslený žalm

Můj přítel a já jsme se neúčastnili zasedání CP, ale místo toho jsme si udělali přestávku a také si přečetli brožury. Také jsem se rozhodl číst Žalm 78 v mé Bibli, protože jedna z brožur citovala to, co bylo údajně výňatkem ze Žalmu 78. V brožuře je toto prezentováno jako Žalm 78:



Když jsem právě dokončil můj kurz Starého zákona 2, neznělo to povědomě (věděl jsem, že část o tom, že jsem spolu-tvůrcem s Bohem, není v Bibli - to je narovnání New Age!), Ani to neznělo jako by to bylo. bude v Bibli. Pečlivě jsem četl žalm 78 ve své Bibli třikrát a, jak jsem si myslel, žalm z brožury se neshodoval. Začátek Žalm 78: 1-4, což je jediná část, která se zdá být vzdáleně jako výše, je tato:

Citovaný úryvek Ž 87:1-8

(Číslování veršů nelze jen ztěží rozpoznat.)

"Poslouchejte dobře, ó národy země,
v.2? vnitřním pobídkám Ducha;

v.2? Nechte Tichost vstoupit do vašeho domu

Můžete slyšet!

v. 3-4? Láska ve svém srdci mluví;
Ne slovy lsti,

v. 4-5? Ale o duchovních pravdách, které vás povedou

Na cestách míru.

v. 6 . . . V tom spočívá naděje do budoucnosti,
žít jako spolu-tvůrci
skvělý Stvořitel ... "

(Výňatek z Žalm 78,
Žalmy za modlení
Nan C. Merrill)

Pozn. překl. Očividně se to Žalmu 78 nepodobá ani vzdáleně, je to nějaký výmysl, klam, nehorádný klam.

Skutečný text - Ž 87:1-8

Žalmy 78:1 Žalm -- Asafův žalm. Lide můj, naslouchej mému poučení, nakloňte ucho k řeči mých úst.

2 Otevřu ústa v příslovích, vypovím hádanky dávnověké.

3 Co jsme slýchali a pochopili a o čem nám naši otcové vyprávěli,

4 nezatajíme jejich synům. Budoucí generaci budeme vypravovat o Hospodinových chvályhodných skutcích, o jeho síle a jeho divech, které učinil.

5 Ustanovil svědectví v Jákobovi, v Izraeli vydal zákon a přikázal našim otcům, aby s ním seznamovali své syny,

6 aby ho poznalo budoucí pokolení -- synové, kteří se jim narodí. Ti povstanou a budou to vyprávět svým synům,

7 aby složili svou důvěru v Boha, nezapomínali na Boží činy, jeho příkazy střežili

8 a nebyli jako jejich otcové, pokolení umíněné a vzpurné, pokolení nestálého srdce, jehož duch nebyl Bohu věrný.

Pozn. Překl. Text převzat z ČSP, ale opraven na některých místech, dle hebrejského textu. Některé části ČSP obsahují výrazné odchylky od originálu a naznačují, že překladatelé se přidrželi katolických okultních nauk.

Ve skutečnosti se v textu mluví o opaku parafrázy nebo překladu brožury: ne, že bychom měli nechat "umlčet", ale spíše, abychom poslouchali Boží slova! Pokud si někdo prohlédne Žalm 78, uvidí, že výňatek z brožury se málo podobá Bibli.
Později jsem viděl knihu Nan Merrilla na jednom ze stolů ve foyer. Merrill zřejmě převádí žalmy do své vlastní verze. Přesto byl tento Žalm uveden v brožuře, jako by pocházel z Bible.

Vstupte do vnitřní místnosti Thomase Keatinga

Keating zahájil přednášku po zasedání CP, které trvalo asi dvě hodiny. Dělal jsem si poznámky a podařilo se mi napsat určité fráze a celé celé věty; mají kolem sebe uvozovky.

Keating řekl, že KM je způsob "navázání vztahu s Bohem" a dává nám cestu "k dialogu s východními náboženstvími, která mají bohatou kontemplativní tradici". Bůh byl často označován jako "konečná realita" nebo jako "to, co v našem židovsko-křesťanském dědictví známe jako Bůh".

Keating řekl, že nejsme v kontaktu s naší "duchovní vůlí", pokud nejsme "pokročilí v meditativní praxi". KM je "popis Ježíšova vzorce pro vnitřní ticho", i když Keating uznal, že Ježíš o tom nedal mnoho podrobností (poznámka: Ježíš o tom nedal žádné podrobnosti!).

Začalo se zdlouhavé učení o Matouši 6: 6, poezii, kde Ježíš napomíná lidi, aby šli do "vnitřního pokoje" (NASB) nebo jen "místnosti" (NIV a ESV; jiné verze říkají "skříň") a "zavřeli dveře" a modlete se k vašemu Otci, který je v tajnosti. A váš Otec, který vidí v tajnosti, vás odmění "(citát z Matouš 6: 6). Keating řekl, že toto je "receptura", kterou nám Ježíš dal pro CP. "Vnitřní místnost" je naše vnitřní já, kde máme ustoupit nebo vstoupit přes CP. Pak jsme "zavřeli dveře" a pustili naše "obyčejné psychologické vědomí", vnímání, účely atd.

Keating odkazoval na "vynikající meditační tradice na východě", když řekl, že buddhistická meditace je všímavost, ale KM je "srdečnost". Musíme "souhlasit" s přítomností; a mají "úmysl", což je "být tam, kde je vaše vůle". Řekl: "Veškeré stvoření je v lůně Boží" (zní to panentheisticky, že toto stvoření pochází a je obsaženo v Boží bytosti, ale nejsem si jistý, jak to doslovně myslel). "Souhlas" (toto slovo bylo používáno hodně) souvisí s přítomností, ale "úsilí" souvisí s budoucností a je nedostatečné.

Pouhé čtení předchozích veršů nám ukazuje, že Matouš 6: 6 je v kontrastu s obrazem pokrytců ve verši 5, kteří se veřejně modlí, aby upoutali pozornost. Ježíš v podstatě říká: "Neukládej se, když se modlíš; nebuď jako pokrytci, kteří se modlí jen proto, aby vypadali dobře." Ježíš nemluvil o vnitřním tichu a stáhl se do sebe, když se modlil řekl, že bychom měli jít do vnitřní místnosti! Vnitřní místnost byla malá místnost v domech, kde lidé mohli jít na soukromou modlitbu.4 Ježíš je zde doslovný. Keating se zmocňuje literálu a přeměňuje ho v ezoterický pablum.

Bylo nám řečeno: "Změňte své myšlení nebo přestaňte myslet." Musíme se "probudit k tomu, co je v nás" a "čím méně úsilí vynakládáte, tím více jste v současné chvíli". "Vnitřní místnost" je "duchovní lokalita" a je divná těm z nás "stále uzavřených v myšlení". Tyto myšlenky odrážejí buddhistická učení o potřebě překonat myšlení, aby bylo možné poznat konečnou realitu, a učení, které se člověk musí naučit být v přítomnosti. Toto myšlení je zakořeněno v buddhistickém světonázoru, že člověk by měl kultivovat nepřipoutanost, aby překonal touhu, která je příčinou veškerého utrpení (v buddhistickém světonázoru). S vědomím, že Keating měl buddhistický vliv, nebylo překvapivé slyšet tyto buddhistické názory.

Keating často hovořil o evoluci v tomto bodě a řekl, že jsme doslova "stardust" (toto je vlastně věta z písně Joni Mitchell, "Woodstock", která říká: "Jsme stardust, jsme zlatí a musíme se dostat zpět do zahrady "). Řekl, že "nejsme zvyklí být člověkem, alespoň jako rasa", protože jsme nebyli tak dlouho ve srovnání s dějinami Země. Nejsme tedy zvyklí na "vyšší stavy vědomí" a máme sklon klesat zpět do "plazivých" států. Zdá se, že toto tvrzení naznačuje, že Keating věří, že jsme se vyvinuli z nižších forem života. Bylo překvapivé slyšet, že věří, že jsme se vrátili do "plazivých" států a nebyli jsme tak dlouho lidé.

Co se děje ve vnitřní místnosti

 "Co se děje ve vnitřní místnosti" se stalo ohniskem dalšího zdlouhavého segmentu. Podle Keatingova scénáře jsme vešli do místnosti a zavřeli dveře; Teď nám Keating říká, co se stane v této "místnosti". Zde jsme "zranitelní" vůči "božskému bytí" nebo "božské přítomnosti". "Vnitřní pokoj" je "potvrzením naší základní dobroty". Zmínil se o I Kings 19 (i když ve skutečnosti řekl, že to bylo v Exodu), když Eliáš na Mt. Horeb a uslyšel vítr, zemětřesení a poté oheň, ale ne Pán. Pak přichází zvuk "naprostého ticha" (NRSV), který je v NIV "jemným šeptem", "jemným foukáním" v NASB a "zvukem slabého šepotu" v ESV.[5]

Vzhledem k tomu, že většina překladů to nepovede jako "naprosté ticho", myslím, že bruslení na tenkém ledě je základem celé výuky pomocí této konkrétní fráze. Nejen to, ale po "tichu" nebo "jemném foukání" promluvil Bůh k Eliášovi! Bůh mluvil slovy. Tato událost v Bibli se navíc týká starozákonního proroka a není pro dnešek ani pro nás normativní. Kromě toho nebereme zkušenost, zejména neobvyklou, jako předepsané učení, pokud nás jiné pasáže nedovolí, abychom ji tímto způsobem převzali. Tato událost v Prvních králech není poučením o tom, jak najít Boha, přesto ji mnoho učitelů kontemplativní spirituality používá jako důkazový text pro "slyšení" Boha v tichosti. Zdá se, že ignorují skutečnost, že nyní máme úplné zjevení Krista, které Eliáš neměl. Ježíš řekl: "Pokud jste mě viděli, viděli jste Otce." Kristus přišel a zjevil Boží charakter a lásku ke všem, aby je mohli vidět a vědět. Máme také plnou radu Božího slova.

Keating řekl, že Kristus "probouzí" "Vnitřní pokoj", s výjimkou těch "výjimečných duší", které jsou "osvíceny" jinými způsoby. O tom nerozšiřoval. Vypadalo to, že kombinuje dary a plody Ducha svatého a řekl, že jsou nám dány, když sedíme ve "Vnitřní místnosti". "Energie vytvořená ve Vnitřní místnosti aktivuje" plody Ducha svatého. V tomto okamžiku byla Keatingova řeč stočena a plná psychologického žargonu, včetně psychologie Jungian. Mluvil o "kolektivním nevědomí" (od Jung) ao tom, jak může jít až k Adamovi a Evě. Nemluvil o hříchu ani o padlé přírodě, ale o tom, jak jsme spojeni s našimi předky - to je jungiánský koncept a je velmi běžné v New Age myšlení.

Keating také mluvil o "očištění psychologického nevědomí". Jazyk se mučně propracoval a koncepce byly velmi husté. Učinil prohlášení, jako: "Boží nepřítomnost a přítomnost" jsou to samé.

Tam bylo jen málo odkazů na Krista, a když byly učiněny, byly téměř okrajové, ačkoli naštěstí na jednom místě odkazoval na Trojici a na Kristovu smrt na kříži. Nehovořilo se však o hříchu ani o tom, jak nás hřích odděluje od Boha, o tom, jak jsme smířeni s Bohem, ani o potřebě, aby ztracený svět poznal Krista. To je znepokojivé ve světle skutečnosti, že KP byl představen jako způsob, jak přivést lásku do světa. Jedním z posledních Keatingových prohlášení bylo, že Bůh je ticho a ticho je Bůh.


Poté jsme se s přítelem soukromě bavili s Rev. Keatingem, poté, co jsme čekali v souladu s ostatními. Moje otázky a Keatingovy komentáře a odpovědi nijak nezmírnily mé obavy z toho, co učí, ale spíše je prohloubily. 

Závěr


Pokračování


Zdroje


© 2019-2021 Křesťanské stránky
Vytvořeno službou Webnode
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky