Náboženství a práva dětí (Blanka Malcová)

Zdroj: Dingir 412

Vydání: Dingir 04/2012

Autor: Blanka Malcová

Téma: Střet práv dítěte a práv a povinností rodičů v oblasti náboženství.

Poznámka: 1. Diplomová práce autorky na téma práv dětí je ke stažení zde. 2. Barevné a tučné formátování přidáno Křesťanskými stránkami.

Perex: Koncept práv dítěte je poměrně mladý - lze říci, že je plodem 20. století. Dokumenty,[1] které v tomto období vznikly, jsou přelomem tím, že přiznávají dítěti stejná práva jako dospělému, tedy obecně lidská práva v celém jejich spektru. Dítě je nově chápáno jako subjekt, nositel širokého okruhu lidských práv.[2]


Tyto změny v chápání dítěte, jež lze jistě hodnotit jako pozitivní, přinesly i jistá napětí v oblastech, která dříve neexistovala. Jednou z takových je i oblast náboženství. Jedná se přitom zejména o konflikt práva dítěte na rozvoj a participaci (právo svobodně vyjadřovat své názory ve všech záležitostech, svobodně si zvolit svoji náboženskou orientaci apod.) a práva rodičů vychovávat své děti v souladu se svým náboženským přesvědčením, včetně předání svých náboženských a kulturních hodnot. Přitom náboženská výchova dětí a všechno, co je s ní spojené, je ve všech náboženských tradicích chápáno jako nezpochybnitelné právo a povinnost rodičů. Právo na rozvoj a participaci, jak je zakotvuje Úmluva, je tak pro mnohé členy těchto náboženství jen těžko přijatelné.

Proti takovým postojům však ostře vystupují někteří obhájci dětských práv, kteří důsledně trvají na náboženské svobodě všech dětí již od narození a striktně odmítají koncept dítěte jako majetku rodičů.[3] Přitom poukazují na to, že jsou to právě rodiče, kteří ve snaze předat dětem vlastní víru, nejvíce porušují práva svých dětí. Tito jednotlivci či celé skupiny hlasitě protestují proti tzv. zneužívání dětí ve jménu náboženství,[4] které se podle nich odehrává po celém světě. Kromě závažných problémů jako jsou dětské sňatky v některých muslimských zemích, obřezávání dívek či jejich diskriminace, nábožensky motivované kruté tělesné tresty apod., jdou tito aktivisté často ještě dál a jako náboženské zneužívání označují i výchovu dítěte v konkrétní náboženské tradici.[5] Toto zneužívání podle nich začíná již okamžikem narození dítěte a jeho účastí na náboženských praktikách. Jako nepřijatelné porušování dětských práv jsou chápány také iniciační obřady, jako je křest a obřízka, náboženská výchova či výuka náboženství.[6] Autoři jako např. britský biolog a propagátor ateismu Richard Dawkins nebo indický racionalista Innaiah Narisetti hovoří o indoktrinaci dětí, která je podle nich cílem všech náboženství.[7] Narisetti se ve svých pracích pokouší také dokázat, že proti dětským právům se prohřešují všechna náboženství. V této souvislosti kritizuje také postoj mezinárodních organizací, zejména pak UNICEF, který nad případy porušování dětských práv ve jménu náboženství často přivírá oči.[8]

Hlasy aktivistů bojujících za dětská práva přitom nabírají značně na síle; toto téma je velmi živé v Německu a Rakousku stejně tak jako i v Anglii a USA. Skupinám aktivistů bojujícím za dětská práva je zde trnem v oku především náboženská obřízka, prováděná osmý den po narození u židovských chlapců, u malých muslimů pak zpravidla o několik let později. Obhájci dětských práv v této souvislosti hovoří o zmrzačování dětí a poukazují přitom na bolestivost zákroku, který je nezřídka prováděn bez užití narkózy v nevyhovujících hygienických podmínkách, a může tak přinést neblahé důsledky v oblasti zdraví, sexuality, psychiky i mužské plodnosti.[9]

Také někteří lékaři odmítají provádění tohoto zákroku u malých dětí pouze na základě náboženského přesvědčení jejich rodičů. Obhájci dětských práv proto apelují na mezinárodní organizace, aby dětským obřízkám učinily přítrž. UNICEF tak ve svém prohlášení z roku 2008 nejprve konstatuje, že důsledky obřezávání chlapců nejsou tak závažné jako u dívčí obřízky a dále uvádí: "UNICEF však výslovně zdůrazňuje, že nikdo nesmí být k obřízce nucen. Rodiče mají podle Úmluvy o právech dítěte povinnost jednat v jejich nejlepším zájmu. Oni se tedy musí rozhodnout, zda jejich syn bude obřezán."[10] Toto nejednoznačné a do jisté míry i alibistické stanovisko tedy příliš světla do problému nevnáší.

Jako výrazný přelom v této problematice lze chápat verdikt zemského soudu v Kolíně nad Rýnem z června tohoto roku (2012, pozn.), který rozhodl, že obřízka malých chlapců z náboženských důvodů je ublížením na zdraví a lze ji klasifikovat jako trestný čin. Soud tak reagoval na případ čtyřletého chlapce, u nějž se po zákroku objevily zdravotní komplikace. Obřízku tak podle tohoto rozhodnutí nesmějí podstupovat malí chlapci, ale pouze případně dospělí muži, kteří se pro zákrok sami svobodně rozhodnou.

Verdikt, který se může stát precedentem, vyvolal obrovské rozhořčení a protesty mezi německými židy a muslimy. Ti jej označili jako útok na náboženskou svobodu. Předseda konference německých rabínů Pinchas Goldschmidt verdikt dokonce nazval "jedním z nejtvrdších útoků na židovský život v Evropě od holocaustu."[12] Na protest proti soudnímu rozhodnutí se navíc historicky poprvé zástupci obou náboženství spojili a v září uspořádali v Berlíně společnou demonstraci za zachování práva na obřízku. Rozhodnutí soudu však také kritizovali němečtí politici včetně kancléřky Angely Merkelové, která prohlásila, že "zákazem obřízky by Německo ze sebe udělalo v očích celého světa kašpara."[12] Po několika měsících sporů o praktikování tohoto náboženského rituálu, s jehož zákazem by mimochodem v současné době souhlasila více než polovina Němců, přišla vláda s návrhem nového zákona, který má obřízku legalizovat. Lékařsky odborně provedená obřízka tak bude povolena a nebudou za ni hrozit žádné tresty. I přes toto rozhodnutí však debata o obřízce neutichá; naopak se z Německa šíří do dalších zemí - zejména do Rakouska a Dánska.

Na německém sporu o obřízku je zřetelně patrné, jak je problematika vztahu dětských práv a náboženství v Německu (a nejen v něm) vysoce citlivá. Kolínský zemský soud byl v tomto případě nucen zvažovat, které právo má větší váhu: zda právo dítěte na tělesnou integritu, nebo základní práva rodičů. V potaz musel soud vzít i právo na svobodu náboženského vyznání. Ve svém verdiktu se nakonec přiklonil k tomu, že "právo dítěte na tělesnou integritu převažuje nad právy rodičů",[13] což mnozí (především z řad ochránců dětských práv) přijali s neskrývaným uspokojením. I když v případu nakonec zasáhla německá vláda a prostřednictvím nového zákona se chystá obřízku legalizovat, přesto je rozsudek pro zastánce dětských práv velikým vítězstvím. Bez významu také není ani vysoké procento Němců, kteří s obřízkou malých chlapců nesouhlasí. Německé vládě se sice podařilo svým rozhodnutím utišit ten největší požár, avšak napětí mezi dětskými právy a náboženstvím trvá i nadále a je zřejmě jen otázkou, kdy se znovu rozhoří novým plamenem.

Poznámky

[1] Nejdůležitějším dokumentem v oblasti dětských práv je bezesporu Úmluva o právech dítěte (1989).

[2] Srv. David, Roman, Práva dítěte: Úmluva o právech dítěte a její charakteristika, Olomouc: Olomouc, 1999.
[3] Srv. například výzva Mezinárodní humanistické a etické unie, nevládní organizace, v níž se obrací na UNICEF, aby zastavil náboženské zneužívání dětí, "Aufruf der Intemationalen Humanistischen und Ethischen Union (IHEU) an die UNICEF gegen religiosen Missbrauch von Kindem", 2002, dostupné z: https://wvvw.humanis-tische-aktion.de/missbrau.htm, download 3. 10. 2012.
[4] V německých textech pojednávajících o tomto témaUi je skutečně nejčastěji užit termín "der religiose Kindesmissbrauch", v anglických textech je to pak "child abuse by religions".
[5] Srv. Kindesmissbrauch im Namen von Religion. Beginn. Auswnkungen, Ursachen, Losungen, Dokument Huma-nistischer Aktion, 2001, dostupné z: https://www.huma-nistische-aktion.de/humakt.htm, download 3.10.2012
[6] Srv. Narisetti, Inaiah, Forced into Faith: How Religion Abuses Children's Rights, Prométheus Press, 2008.

[7] Dawkins, Richard, The God Delusion. London: Transwoild Publishers, 2006, str. 309-340.

[8] Narisetti, Innaiah, Religion und Kindesmissbrauch, Humanistischer Pressedienst. 2007, dostupné z: https://hpd. de/node/2189, download 4. 10. 2012.

[9] Srv. napr. Beschneidung. Zirkumzision - Genitale Verstiimmelung, dostupné z: https://www.maenneiTat.de/be-schneidung/html, download 4. 10. 2012.
[10] UNICEF Deutschland, Antwortschreiben vom 7. 10. 2008, dostupné z: https://www.maenneiTat.de/beschneidung/html, download 4. 10. 2012.
[11] Rabbiner rugen Beschneidungsurteil: "Schwerster Angriff seit dem Holocaust", dostupné z: https://www.ta-gesspiegel.de/zeitung/rabbiner-niegen-beschneidung-surteil-schwerster-angrifr-seit-dem-holocaust/6873 254. html, download 1. 11. 2012.
[12] "Wir machen uns zuř Komikemation", dostupné z: https:// www. focus. de/politik/deutschland/wir-machen-uns-zui-komikemation-merkel-will-beschneidungen-billi-gen_aid_782613 .html.
[13] "Religios motivierte Beschneidung von Jungen ist laut Gericht strafbai", dostupné z: htq)://www. spiegel.de/pa-norama/justiz/religioes-motivierte-beschneidung-von-jungen-ist-laut-gericht-straibar-a-841084.html, download 1. 11. 2012.

© 2019-2021 Křesťanské stránky
Vytvořeno službou Webnode
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky