Proč je křest nutný ke spasení?

1. Petrův list 3:21

Všechny citace z bible až na výjimky pochází z Nové Bible Kralické.

V 1. Petrovu listu 3:21 apoštol Petr píše, že skrze křest jsme spaseni. Kdo tedy ještě nebyl pokřtěn nemá jistotu spasení. Rozeberme si ale nejprve proč někteří lidé věří, že křest (ve jméno Ježíše) není třeba.

Apoštol Pavel napsal:

Vyznáš-li svými ústy Ježíše jako Pána a uvěříš-li ve svém srdci, že ho Bůh vzkřísil z mrtvých, budeš spasen. Srdcem se totiž věří ke spravedlnosti a ústy se vyznává ke spasení. Vždyť Písmo říká: 'Žádný, kdo v něho věří, nebude zahanben.' " Římanům 10:9-11

Z tohoto verše vyplývá, že člověk může být spasen tím, že uvěří a vyzná Ježíše jako svého Pána. Znamená to doslova, že chceme-li být spaseni, musíme Ježíše nahlas vyznat jako Pána.

S tímto souhlasím, ale to není vše. Čtěme další verše, které se týkají spasení. V tomto oddíle se pravděpodobně jedná o vyznávání hříchů, které již spasený člověk, který následuje Ježíše vyznává:

"Nyní se raduji, ne protože jste byli zarmouceni, ale protože jste se zarmoutili k pokání. Zarmoutili jste se totiž podle Boha, takže jste kvůli nám v ničem nepřišli ke škodě. Zármutek, který je podle Boha, přece působí pokání vedoucí ke spasení, jehož nelze litovat. Zármutek světa však působí smrt. Pohleďte přece, jakou ve vás právě to, že jste se zarmoutili podle Boha, způsobilo snahu, ale i omluvu, rozhořčení, bázeň, touhu, horlivost a zjednání práva. V každém ohledu jste dokázali, že jste v té věci nevinní." 2 Korintským 7:9-11

Zde Pavel popisuje, že součástí spasení je pokání. Člověk má nejprve litovat svých hříchu. K tomu, aby mohl svých hříchů litovat, však mu musí být nejprve kázáno Boží slovo a být informován o tom, v čem spočívá podstata hříchů, které by měl vyznat. Je přece samozřejmé, že hřích, o kterém nevíme, zůstává stále hříchem - nezmizí sám od sebe. Bůh nás chce přivést k dokonalosti, abychom byli dokonalí jako on a proto potřebujeme slyšet Boží slovo a být informováni o hříchu. Potřebujeme vyučování, abychom se dozvěděli v čem spočívá hřích a jak sjednat nápravu. V tomto úryvku se píše, že pravé pokání přináší také zarmoucení. K tomuto zarmoucení dochází, když nám Duch Svatý odhalí náš hřích. Když ho vyznáme, je nám odpuštěn. Ale to nestačí. Pokání zahrnuje i nápravu. Pavel píše o bázni, o omluvě, rozhořčení (sám/sama nad sebou) a touhu zjednání práva. To jsou důležité prvky pokání.

Pro každého křesťana, je důležitou součásti učení o spáse je i učení o posvěcování se. Něco o tom píše Pavel Tesalonským:

My však musíme stále děkovat Bohu za vás, bratři milovaní Pánem, protože vás Bůh od počátku vyvolil ke spasení skrze posvěcení Duchem a víru v pravdu." 2 Tesalonickým 2:13

O posvěcování jsem psal již v tomto článku, který je součástí základního manuálu pro křesťana. Takže, tím že vyznáváme hříchy a odvoláváme se na Boží milost a Boží lásku a schopnost nám odpustit naše hříchy, ne na základě naších skutků, ale přijetím milosti skrze víru bez skutků, jsme posvěcování. Naše jistota pak spočívá v tom, že jsme dokonale očištěni a omyti Jeho krví, pokud jsme vyznali své hříchy a před Bohem jsme jako dokonalí, až ke Kristově dokonalosti teprve směřujeme. Díky jeho Duchu se však můžeme nazývat svatými a nepotřebujeme se odvolávat ke svatým či andělům (neboť není dovolené komunikovat s duchy, kromě Ducha Božího, kterého nám udělil).

Ale ty zůstávej v tom, čemu ses naučil a o čem jsi přesvědčen. Věz, od koho ses to naučil, a že od dětství znáš Svatá Písma, která ti mohou dát moudrost ke spasení skrze víru, jež je v Kristu Ježíši." 2 Timoteovi 3:14-15

Na tomto textu je zajímavé, že Pavel říká, že Svatá Písma (čili Tóra či židovská bible) jsou důležité k tomu, aby člověk byl veden ke spasení skrze víru. Zatímco se najdou křesťané, kteří tvrdí, že Tóra není důležitá nebo že slouží jen pro inspiraci, zde Pavel jasně píše, že Tóra je důležitá. Bible jako celek nás vede ke spáse, nejen Nová smlouva, ale i ten zbytek. Potřebujeme číst Boží slovo a učit se mu rozumět, abychom mohli úspěšně dosáhnout spásy.

Vyhodnocení první části

Z výše uvedených veršů tedy vyplývá, že ke spáse potřebujeme více věcí:

1) činit pokání

2) žádat odpuštění hříchů (skrze víru v jeho milost a oběť Ježíše Krista)

3) vyznat Ježíše jako svého Pána a Spasitele

4) usilovat o zjednání nápravy, což je na delší dobu, ale spasení přichází skrze náš upřímný postoj k nápravě. V případě, že o nápravu neusilujeme není splněna tato podmínka

5) potřebujeme usilovat o poznání Božího slova, abychom poznali jeho vůli a mohli sjednat nápravu.

Proč je nutný křest k odpuštění hříchů?

Nyní tedy, toto se týká lidi, kteří si myslí, že křest není nutný k odpuštění hříchů.

Kázání apoštola Petra ve skutcích, které vrcholí otázkou židů co mají dělat, aby byli spaseni. A Petr jim jasně odpovídá:

Petr jim tedy řekl: "Čiňte pokání a ať se každý z vás pokřtí ve jménu Ježíše Krista na odpuštění hříchů a přijmete dar Ducha Svatého." Skutky 2:38

Petrovo kázání potvrzuje již zmíněnou teologii, že pokání je třeba, aby hříchy byly odpuštěny. samo pokání ale nestačí, ještě uvádí křest ve jméno Ježíše Krista, který má následovat hned za pokáním. Jedno bez druhého tedy nezaručuje odpuštění hříchů. Můžete sice věřit v to, že vám Bůh odpustil na základě víry, absolutní jistotu ale získáte jen pokud se necháte pokřtít ve jméno Ježíše Krista. Zde není napsáno, že křest je snad jen nějakým symbolem, ale jasně, že křest způsobuje odpuštění hříchů, je-li spojen s pokáním.

Křest je nutný k osvobození od hříchu

V listu Římanům se píše něco hodně důležitého. Je tam návod na to jak vstoupit do novosti života, se kterým mnoho křesťanů bojuje, protože nepodstoupili křest ve víře, že má osvobozující moc. Celé to však souvisí se složitou teologií Římanům 5. kapitoly.

Nevíte snad, že všichni, kteří jsme pokřtěni do Krista Ježíše, jsme pokřtěni do jeho smrti?" Římanům 6:3

Co to přesně znamená být pokřtěn do Kristovy smrti? Znamená to, že tak jako Kristus pohřbil naše hříchy na kříži, i my musíme zemřít tělesnému - hříšnému způsobu uvažování a hříšnému životu, což se děje skrze křest pokud v něj věříme, ne jako pouhý symbol, ale jako moc osvobozující od hříchu! Zemřít neboli skončit s hříšným způsobem života - zemřít tomu koloběhu hříchu, který nám připravuje muka a vnitřní smrt, který nedokážeme ukončit z vlastních sil! Co musíme udělat, abychom nalezli ten život a svobodu od hříchu, o kterém mluví Ježíš? Odpověď je zde:

Jsme s ním tedy skrze křest pohřbeni do smrti, abychom tak jako byl Kristus vzkříšen z mrtvých Otcovou slávou, i my mohli začít chodit v novotě života." Římanům 6:4

Potřebujeme uvěřit, že křest není jen symbol, ale spojuje nás s Kristem do jeho smrti na kříži, aby nám byly odpuštěny hříchy. Díky tomu, že náš starý člověk umře ve vodě, náš nový člověk se z vody vynoří, skrze Ducha Svatého, kterého hned na to příjmem (viz Sk 2:38). Křest Duchem Svatým je třetí podmínkou k tomu, abychom našli plnost života. Křtem jsou odpuštěny hříchy, ale Petr v Sk 2:38 říká, že potřebujeme také křest Duchem Svatým.

Pavel to vysvětluje ještě dál, ale málo kdo může tuto teologii pochopit, pokud nevěří, že křest je nutný ke spasení a odpuštění hříchů. Pavel zde říká, že křest je nutný, abychom mohli být vzkříšeni. Pokud si neuvědomíte, že Pavel píše křesťanům, který byli všichni do jednoho pokřtěni nepochopíte co vlastně píše. V té době neexistovalo, aby někdo byl křesťan a nebyl pokřtěn. Nový Zákon nic takového nezná!

Jsme-li s ním tedy ztotožněni podobou ve smrti, jistě budeme ztotožněni i podobou vzkříšení. Víme přece, že náš starý člověk byl ukřižován s ním, aby bylo umlčeno hříšné tělo, abychom již dále nesloužili hříchu. Neboť kdo zemřel, je ospravedlněn od hříchu. Jestliže jsme tedy s Kristem zemřeli, věříme, že s ním také budeme žít." Římanům 6:5-8

Na začátku 5. verše Pavel říká, že když jsme skrze křest zemřeli, tak jsme s ním spodobněni. Mohli bychom snad říci, že křest nás s Kristem spojuje. Proto tak, jako Kristus zemřel a musel být vzkříšen, i my, pokud se necháme pokřtít, jsme s ním zemřeli a jsme s ním vzkříšeni. Haleluja! Je to úžasné, protože toto je ten nový Život, který nám Ježíš zaslíbil. Abychom jako čerství novorozenci chodili v plnosti života! Ježíš řekl:

Ježíš odpověděl: "Amen, amen, říkám ti: Jestliže se někdo nenarodí z vody a z Ducha, nemůže vejít do Božího království. Co se narodilo z těla, je tělo, a co se narodilo z Ducha, je duch." Jan 3:5-6

Takže to co se ve skutečnosti odehrává během křtu není smrt fyzického těla, ale smrt toho mrtvého ducha - totiž toho ducha, který zemřel kvůli hříchům a nevěře Bohu; a znovuzrození není znovuzrození těla, ale znovuzrození ducha. Ježíš jistě nemluvil o fyzickém znovuzrození, jak si někteří lidé myslí, ale o znovuzrození ducha věřícího člověka zde na zemi. Z verše vyplývá nutnost křtu, jinak nemůžeme vstoupit do Božího království. Jsou to velmi radikální slova, ale evangelium, je zcela jiné než stará smlouva, která byla založená na přísném dodržování Mojžíšova Zákona.


Pokud skrze všechny argumenty, i nadále je pro vás těžké uvěřit ve spásonosný přínos křtu, pak mám ještě jeden. Apoštol Pavel řekl, že křest zachraňuje...

Podobným způsobem také nás nyní zachraňuje křest - nikoli odstranění tělesné špíny, ale odvolání dobrého svědomí k Bohu - skrze vzkříšení Ježíše Krista," 1 Petrův 3:21

Nejde o to, že by nás křest vodou očišťoval od tělesné špíny. Zde je jasná narážka na odstranění hříchů skrze vodu. Ponořením do vody dojde k obnovení ducha, který byl porušen skrze hřích. Křtem získáme nové čisté svědomí, nového ducha a novou sílu, k tomu, abychom mohli vítězit nad hříchem a aby nás už hřích nemohl deptat a porážet. Navíc křest Duchem Svatým nás vybavuje novou radostí, protože se křtem jsme živí Bohu.

Oblíbený verš z Ezechiele

Mám jeden oblíbený verš v Ezechielovi, který je však obvykle nesprávně překládán. Tento verš se uvádí jako zaslíbení nové smlouvy a narážka na křest. Vlastně zde Bůh říká, že křest nás duchovně očistí od hříchů skrze křest vodou:

Uvádím opravenou verzi ekumenického překladu

Řádně vás omyji čistou vodou a budete očištěni; očistím vás ode všech vašich nečistot a ode všech vašich hnusných model." Ezechiel 36:25

Ekumenický překlad jako většina ostatních sice uvádí slovo "pokropím", význam hebrejského slovíčka, který je v knize uveden však je odlišný. Většina překladů budí dojem, že se jedná o letmé lehoučké pokropení vodou. Nicméně, slovo znamená "hojně rozetřít" nebo "hojně rozprášit" (angl. "spread abundantly") a v kontextu je řeč o očištění a odstraňování nečistot - čili omývání. Správný výraz zde tedy má být omyji vás - hojně! Hlouběji se tomuto hebrejskému rozboru věnuji v článku níže.

Shrnutí učení o křtu ponořením

Co tedy řekneme? Máme zůstat v hříchu, aby se rozhojnila milost? V žádném případě! Jak bychom mohli ještě žít v hříchu my, kdo jsme mu zemřeli? Nevíte snad, že všichni, kteří jsme ponořeni do Krista Ježíše, jsme ponořeni do jeho smrti?" Římanům 6:1-3

Řecké slovíčko ἐβαπτίσθημεν [ebaptisthémen], které je uvedeno v textu znamená "byli jsme ponořeni". Lexikon HELPS Word-studies na biblehub.com u slovíčka 907 uvádí význam: "ponořit, potopit (angl. dip, submerge), ale zejména je myšleno ceremoniální ponoření". Kromě toho Thayer's Greek Lexicon uvádí v I.2: "očistit namočením nebo ponořením, umýt, očistit vodou". Je tedy zřejmé, že je popisováno omývání způsobem ponořením pod vodu, ale v případě, že voda není k dispozici, by pravděpodobně mohla být použita voda způsobem, že by byla nalita na křtěnce. Navíc jelikož víme, že nejde o omývání fyzické špíny, ale o duchovní smrt a duchovní znovunarození, víme jistě, že fyzické "drhnutí" nebo omývání těla mýdlem není třeba. Z bible víme, že Ježíš byl pokřtěn v Jordánu Mt 3:13 a Mk 1:9, neboť tam bylo hodně vody. Jan Křtitel křtil tam kde bylo hodně vody: Jan 3:23. Je pro to snadné vysvětlení: Křest, který prováděl Jan vyžadoval ponoření celého těla do vody.

Osobně jsem tedy přesvědčen, že ke spasení je nutné věřit v to, že Ježíš zemřel na kříži za naše hříchy a byl vzkříšen z mrtvých, abychom skrze víru v něho jakožto vykupitele světa, se nechali pokřtít ponořením do vody a byli nám tak odpuštěny hříchy a mohli chodit v novosti života a plnosti Ducha Svatého. V tomto Duchu pak pokračovat dál, číst Boží slovo, abychom ho mohli poznávat víc a víc, a řídit se jeho přikázáními, abychom byli jeho učedníky. Křest ponořením ve vodě a znovuzrozením našeho ducha nám dává záruku toho, že v budoucnu vstoupíme do Božího království, "udržíme-li si ovšem to počáteční ujištění pevné až do konce,  když se říká: "Dnes, uslyšíte-li jeho hlas, nezatvrzujte svá srdce jako při tom roztrpčení." Židům 3:14-15

Svědectví ze křtu - "Není to jen symbol!"

Odkaz na svědectví: Mrtvá hříchu, živá Bohu. Konečně svobodná!

Podobné téma:

Ve článku Jaký křest je pravý Ezechiel 36:25 do hloubky rozebereme tento verš, abychom zjistili, že je většina biblí v tomto místě špatně přeložena a proč.


© 2019-2021 Křesťanské stránky
Vytvořeno službou Webnode
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky