Křesťanova dokonalost:
V čem spočívá křesťanova dokonalost.
kapitola 2.b
Rejstřík: Wesleyho Křesťanský průvodce: Křesťanova dokonalost
Předchozí díl: V čem nespočívá křesťanova dokonalost
* * *
Možná jste si položili otázku, v čem tedy spočívá křesťanova dokonalost?
Zaprvé spočívá v osvobození od moci hříchu, abychom již nepáchali hřích. "Boží slovo přímo tvrdí, že ti, kteří se znovu narodili, ani v nejnižším slova smyslu, nepokračují v hříchu; že v něm nemohou déle žít, Řím 6:1-2; že jsou vysazeni společně v podobnost Kristovy smrti, že jejich 'starý člověk je s ním ukřižován, tělo hříchu je zničeno, takže nadále už neslouží hříchu; když jsou mrtví s Kristem, osvobozeni od hříchu,'
že jsou 'mrtví hříchu a živý Bohu,' že 'hřích nad nimi dále nepanuje', že 'nejsou pod zákonem, ale pod milostí;'
ale že toto 'osvobození od hříchu je činí služebníky spravedlnosti'", 5-18.
Co tedy řekneme? Máme zůstat v hříchu, aby se rozhojnila milost? V žádném případě! Jak bychom mohli ještě žít v hříchu my, kdo jsme mu zemřeli?" Římanům 6:1-2, NBK pozn. překl.
Jsme-li tedy sjednoceni* podobou v jeho smrti, jistě budeme i ve vzkříšení. Víme, že náš starý člověk byl ukřižován, aby bylo umlčeno hříšné tělo, abychom již dále nesloužili hříchu." Římanům 6:5-6, NBK doslovně opravený podle GB a NASB, pozn. překl.; * - symfytoj - také: ztotožněni
Svatý Petr vyjadřuje totéž: "Ten, kdo trpěl v těle, upustil od hříchu - čili by již neměl žít pro tužby lidí, ale pro ty Boží," 1 Pet. 4: 1-2. Svatý Jan říká: "Ten, kdo páchá hřích je z ďábla. Za tímto účelem se zjevil Syn Boží, aby zničil skutky ďábla. Kdo se narodil z Boha, hřích nepáchá," 1 Jan 3, 4-10.
Když tedy Kristus trpěl v těle za nás, vyzbrojte se i vy tímtéž smýšlením*, protože ten, kdo trpěl v těle, skoncoval** s hříchem, aby tak již po zbývající čas nežil v těle pro lidské žádosti, ale pro Boží vůli." 1 Petrův 4:1-2 NBK * také: porozuměním; ** - nechal ukončit; en sarkí - ve (fyzickém) těle, v "masu", kontext ale nemluví o fyzickém těle, nýbrž o samostatném rozhodování člověka, jednání, které nevychází z motivace Božího ducha, ale vychází z "já" a jsou tedy egocentrické; takové jednání je živočišné a vychází z té neproměněné části našeho "já", kterou jsme Bohu nedovolili změnit; slovo sarx se používá jen v případech, které nevyjmenovávají jednotlivé části těla nebo jednotlivé jeho funkce (komentáře k sarx HELPS Word-studies a Thayer's Greek Lexicon ); pozn. překl.
Každý, kdo páchá hřích, páchá i bezzákonnost; a hřích je bezzákonnost. A víte, že on se ukázal, aby sňal naše hříchy, a žádný hřích v něm není. Žádný, kdo v něm zůstává, tedy nehřeší; žádný, kdo hřeší, ho neviděl ani nepoznal. Synáčkové, ať vás nikdo nesvádí. Kdo působí spravedlnost, je spravedlivý, jako je spravedlivý on. Kdo páchá hřích, je z ďábla, neboť ďábel od počátku hřeší. Na to je zjeven Boží Syn, aby zrušil skutky ďábla.9 Žádný, kdo se narodil z Boha, nepáchá hřích, neboť v něm zůstává jeho símě a nemůže hřešit, neboť je narozen z Boha.10 Podle toho se poznají děti Boží a děti ďábla: žádný, kdo nepůsobí spravedlnost a kdo nemiluje svého bratra, není z Boha." 1 Janův 3:4-10
"Za druhé, tato dokonalost znamená osvobození od zlých myšlenek a zlých úmyslů. Nejdříve, od zlých nebo hříšných myšlenek. Zde však můžeme podotknout, že myšlenky týkající se zla nejsou vždy zlé myšlenky. Například člověk může myslet na vraždu, které se jiný člověk dopustil, a přesto to není zlé nebo hříšné myšlení. Takže náš požehnaný Pán nepochybně myslel nebo rozuměl věc, ke které nabádal ďábel, když řekl: "Tohle ti dám, pokud padneš a uctíš mě." Neměl však žádné zlé nebo hříšné myšlenky, ani nebyl vůbec schopen nějaké mít, protože jeho vůle byla vždy v souladu s vůlí jeho Otce. Z toho plyne, že ani žádní skuteční křesťané nemají hříšné myšlenky*. "Protože každý, kdo je dokonalý, je jako jeho Mistr," Lukáš 6:40 (dokonale vyučen, dokonale připraven, plně vytrénovaný, pozn. překl.). Opravdu tisíc myšlenek, které povstávají v našich myslích skrze vnější podněty nebo jsou podstrčeny ďáblem jsou zlé: sice jsou nepříjemné, ale nejsou hříšné když nemají souhlas vůle a srdce zůstává v pořádku před Bohem. Hříšné myšlenky vycházejí z hříšného srdce: pokud bude tedy srdce uzdraveno, budou myšlenky také dobré. "(Viz Marek 7:21 a 2 Kor. 10: 1-5, c.)
Komentář: Autor se nevyjádřil nejpřesněji, když mluví o skutečných křesťanech, v kontextu mluví o dokonalých křesťanech, ale verš, na který odkazuje mluví o dokonale vytrénovaných či dokonale připravených učednících, což je zase něco jiného - Ježíš posílal své učedníky např. v Lukášovi 10. kapitole, ačkoliv nebyli dokonalí, neměli ještě Ducha Svatého jen jednali v Ježíšově jménu. Víme také, že učedníci se mezi sebou často přeli nebo po zmrtvýchvstání Ježíše nevěřili ženě, která uviděla vzkříšeného Ježíše. Petr také třikrát zapřel Ježíše, takže rozhodně nemůžeme říct, že plně připravený učedník je dokonalý křesťan. Plně připravený učedník je ten, který je schopen pracovat pro Boží království; autor však mluví spíše o charakteru či osobnosti křesťana, které se mění celý život, jak se učíme rozumět Božímu slovu. Autor na začátku druhé kapitoly přece napsal, že naše poznání není dokonalé, tudíž ani křesťanův charakter nemůže být dokonale v souladu s Ježíšovým charakterem, přestože je téhož smýšlení a jednoho ducha. To vše naznačuje že Marek 7:21 však není myšlen tak, že by pohan po svém obrácení byl schopen to vše opustit během jednoho dne, spíš o to usiluje celý život. Pozn. překl.
Z nitra lidského srdce totiž vycházejí zlé myšlenky, cizoložství, smilnění, vraždy, krádeže, lakomství, ničemnost, lest, nestydatost, závist, urážky, pýcha, bláznivost." Marek 7:21-22 NBK, pozn. překl.
Zatřetí, křesťané mohou být očištěni od těch hříšných podráždění mysli, která po ospravedlnění zůstanou v srdci. Ano, mohou být očištěni od všech hříchů, od veškeré špíny těla a ducha; ode všech tužeb nebo vlastní vůle; od veškeré pýchy, hněvu, netrpělivosti a podobně; tak, aby v nás nebyl nalezen žádný kořen hořkosti nebo hříchu, nic, co by mařilo náš pokoj nebo zarmucovalo Ducha Svatého. Staré věci budou odstraněny a všechno se stane novým. Můžeme být zcela posvěceni podle modlitby apoštola, - 1. Tesalonickým 5:23.
Sám Bůh pokoje ať vás tedy plně posvětí a zachová celého vašeho ducha, duši i tělo bez úhony k příchodu našeho Pána Ježíše Krista." 1 Tesalonickým 5:23 NBK, pozn. překl.
Ale to vše by nestačilo, kdyby to nebylo nakonec doprovázeno celou plností Boží. Nestačí být očištěn od hříchu, ale musíme být naplněni pozitivními plody Ducha, myslí, která byla v Kristu.
O tom jsme ujištěni, že to můžeme obdržet. Naše těla se tak stanou chrámy Ducha Svatého, aby Bůh - Otec, Syn a Duch Svatý v nás žili a chodili s námi (nebo: jednali v nás, pozn. překl.). Boží království, které je spravedlností, pokojem a radostí v Duchu svatém, bude v nás vytvořeno tak, aby přivedlo všechny pod Boží svrchovanost (pod podmanění Bohem, pozn. překl.). Každý z nás bude moci říci s spolu se svatým Pavlem: "Jsem ukřižován s Kristem, přesto žiji; ne však já, ale Kristus žije ve mně: a život, který nyní žiji, žiji z víry v Syna Božího, který si mě zamiloval a dal sebe za mě," Galatským 2:20.
Takový miluje Pána, svého Boha, celým svým srdcem, duší, myslí a silou, a svého souseda jako sebe sama - Bůh je jeho jediný cíl; najde v něm vše co potřebuje, dokonce i spravedlnost, sílu a mír. Veškeré muka strachu jsou z jeho mysli vyloučeny a Duch sám dosvědčuje jeho duchu, že je Božím dítětem, zcela posvěceným a vyhrazeným pro Boha. Jak práce začala a byla vykonávána a realizována (nebo: dokončena, pozn.překl.) skrze víru, tak ji vírou pevně drží; protože skrze víru chodí (neboli: žije, funguje, jedná podle ní, pozn. překl.), vírou stojí, a vírou žije, dokonce i tou vírou, která je podstatou věci, v kterou doufáme, důkazem věcí, které nejsou vidět.
* * *
Pokračování: 2.c - Svatost spočívá v lásce a nenávisti ke zlu