Křesťanští zpěváci

V této sekci bych chtěl psát články o zpěvácích.

Sima Martausová

Můj nový objev je slovenská zpěvačka Sima Martausová, kterou jsem slyšel na TV Noe. TV Noe je vlastně pro mě také nedávný objev neboť na TV moc nekoukám. TV Noe je jak jsem zjistil, podle všeho katolická televize, alespoň zdá se, že tam většinou vystupují katolíci apod. Sima Martausovou jsem viděl včera v noci v pořadu "Jak potkávat svět" což bylo docela dost dlouhé povídání ve kterém zaznělo hodně jejích písniček.  Sima působí velmi příjemně, vesele, vstřícně a upřímně. Její obličejová mimika je spontánní a nepředstíraná. Jak jsem pochopil z jejího vystoupení v TV, Sima má dar od Boha tvořit písně. Ona sama netvrdí, že tento dar je od Boha, to tvrdím já. Má talent, takže si skládá texty i hudbu, tak jak to cítí jak ji to Bůh přináší na srdce. Tento termín že ji to na srdce dává Bůh je můj, ona to tak neřekla. Sama říká, že píseň je pro ní modlitba k Bohu nebo rozhovor s Bohem. Některé písně jsou přímo Bohu, ale všiml jsem si, že jsou také písně, které jsou pro obyčejné lidi a jsou hlavně o životě.

Přes její talent, za sebe musím říct, že mě oslovili jen některé písničky. Má velmi krásný hlas, takže by mohla zpívat i bez kytary, na kterou hraje velmi jemně a ne moc hlasitě. Je společenská a dokáže se dobře a uvolněně bavit. Myslím si, že každý se rodí s nějakým charakterem, tato osoba zdá se, že se narodila jako extrovert sangvinik nebo se tak během svého mládi vyprofilovala.

Během pořadu padali zajímavé dotazy. Jeden dotaz však zaskočil jak ji, tak moderátora a ani jeden nevěděli co si přesně pod otázkou mají představit. Dotaz zněl asi takto: "Sima, kdy si vydala svůj život Bohu?" nebo možná žena řekla "odevzdala". Sima nevěděla co tím tazatelka myslí. Zaskočilo mě to. Pochopil jsem to tak, že tito lidé nikdy nevydali svůj život Bohu, ale nijak tím nezpochybňuji, že víra, kterou mají v Boha či láska kterou mají k lidem je skutečná!  Je zvláštní, jak věřící člověk, ačkoliv působí velmi mile, uvolněně a vyrovnaně může žít s tím, že nikdy neměl/a potřebu vydat svůj život Bohu a neví co se tím myslí. Sima to popsala slovy, že se setkala s věřícíma lidma (tzn. s katolíky jak jsem pochopil), kteří zřejmě zpívali nebo hráli na kytaru a to ji přitahovalo. Bůh si jí prý sám přitahoval k sobě.

Další zvláštnost, které jsem si všiml na pořadu, ale i na textech, které zazněli, že snad nikdy nezaznělo jméno Ježíš. Sice jsem pořad neviděl celý, ale zřejmě skoro celý a já si nemohu vybavit, že by se tam bavili o Ježíši (ale ani o panně Marii nebo jiných biblických postavách). Zkrátka její písně jsou o Bohu nebo pro Boha, ale přitom tam nepadá jméno Ježíš. Je to jiný druh hudby než který upřednostňuji, protože sám poslouchám hudbu, ve které je uctíván a veleben Bůh, je oslovován jménem a během uctívání zažíváme jeho blízkost. Hudba, kterou poslouchám já provokuje ke zpěvu a uctívání Boha, kdežto zde se jedná o hudbu, která popisuje něčí život a lidské popisy. Biblickými slovy hudba Simy je více tělesná, více směřovaná ke světu. Sima se účastní velkých koncertů na Slovensku a má vlastního manažera. Předpokládám, že toto je pro zdroj živnosti, kdežto hudebníci, které rád poslouchám oblíbení vykonávají většinu akcí zadarmo jako službu Bohu (předpokládám, že taky mají práci). Tím neříkám, že neprodávají alba, která nahráli, ostatně každé vydavatelství je také nutně propojen z komercí a chce mít svůj zisk přinejmenším aby se udrželo v chodu.

Chápu tedy, že život Simony není život Ježíšova učedníka, ale život typického katolíka. Je to dost jiný svět než, ve kterém žiju já. Já totiž vyrostl na tom, že když člověk uvěří, vydá svůj život Bohu tím, že činí pokání a nechá se pokřtít ponořením ve vodě. To je ostatně stěžejní pilíř křesťanství jak kázal samotný apoštol Petr v knize Skutků.

Čiňte pokání a ať se každý z vás pokřtí* ve jménu Ježíše Krista na odpuštění hříchů a přijmete dar Ducha Svatého. Sk 2:38 (* - doslova "ponoří" nebo "rituálně omyje")

V mém světě, člověk, když vydá život Bohu, žije jen pro něj a ne pro svět. Usiluje o prospěch pro Boha více než prospěch svůj vlastní. Písně, které tvoří lidé žijící podobně popisují hlavně to jaký je Bůh a často citují přímo bibli. Což není případ Simy.

Myšlenka vydání svého života Bohu vlastně vychází z dopisu apoštola Pavla Římanům:

Také nevydávejte své údy hříchu za nástroje nepravosti, ale vydejte se Bohu jako ti, kdo ožili z mrtvých a své údy vydejte Bohu za nástroje spravedlnosti. Neboť hřích nad vámi nebude panovat, protože nejste pod Zákonem, ale pod milostí." Ř 6:13-14

Pavel tam jasně píše o tom, že se máme zříci hříchu a žít pro něj. Proto mě překvapila písnička, ve které popisuje samu sebe jako hřešící furt dokola přičemž se cítí jako Jidáš, který ho zrazuje (Ježíše) a s každým hříchem jakoby znovu přibíjela hřeb do jeho ran. Cítím z toho takové zmatení, protože takto by se duchovně vyspělý křesťan neměl cítit: neměl by mít pocit, že Ježíše zrazuje, protože Ježíš vydal svůj život dobrovolně za hřích náš, dal ho darem. Podle mě není namístě srovnávat se zrovna s Jidášem, takové slova by platila pro člověka, který nemá vztah s Ježíšem a zaprodal se životu v nepravosti. O Jidášovi přece víme, že byl zloděj, který měl na starost kasu a okrádal tak Ježíše a učedníky. Pro křesťana by vhodnější slova by byla přirovnat se například k Petrovi, který třikrát zapřel Ježíše... To by dávalo mnohem větší smysl.

Další Pavlův text vyzývá k tomu, abychom se Bohu vydali celí a sloužili mu:

Proto vás vyzývám, bratři, pro Boží milosrdenství, abyste vydali svá těla jako živou oběť, svatou a příjemnou Bohu, skrze vaši rozumnou službu. A nepřizpůsobujte se tomuto světu, ale proměňujte se obnovením své mysli, abyste mohli rozeznat, co je dobrá, příjemná a dokonalá Boží vůle. Neboť skrze milost, která mi je dána, říkám každému, kdo je mezi vámi, aby o sobě nesmýšlel více, než se má, ale aby smýšlel střízlivě podle toho, jak Bůh každému udělil míru víry." Ř 12:1-3

Autorka onoho dotazu asi předpokládala, že Sima je znovuzrozený křesťan, který svůj život cele vydal Bohu. Jenže jak se ukazuje, katolíci o těchto věcech nemají ponětí. Nevím zda Sima čte bibli a nakolik ji je tato tématika známá, ale z praxe to na mě působí že ji neříká nic protože v jejích textech není Bůh reprezentován tak jak by to člověk očekával, kdyby Bohu vydala svůj život úplně. Apoštol Pavel tedy vyzývá své spoluvěřící, aby se nepřizpůsobovali požadavkům světa a způsobu jakým žije svět, jenže právě vystupování na velkých koncertech, kde zpěvák sklízí slávu od mnoha lidí je právě to co křesťanovi neprospívá, neboť Ježíš řekl: "Běda vám, když o vás budou všichni lidé mluvit dobře." L 6:26. Dá se to tak vnímat, že množství lidí, kteří stojí na těch koncertech jen poslouchají tělesnou hudbu, protože tato hudba neuctívá Boha, i když zčásti o Bohu vypovídá a snaží se potěšit posluchače. Tedy dojem, který dělá tato zpěvačka je dojem jejího příjemného charakteru, což pro křesťana je škodlivé, protože křesťan se potřebuje menšit, ale jméno Boží vyvyšovat. Také služba je něco za co se nebere plat, protože je to zadarmo. Jakmile za to berete plat, už to není zadarmo takže je jen ztěží možné to považovat za službu Bohu. Už to neděláte pro Boha, ale pro peníze.

Kdokoli by mezi vámi chtěl být veliký, ať je vaším služebníkem." Mt 20:26 (...)

Slovo služba vychází z toho, že člověk dělá spoustu věcí zadarmo pro Boha a chce nést ovoce.

Ne vy jste vyvolili mne, ale já jsem vyvolil vás a postavil jsem vás, abyste šli a přinesli ovoce a vaše ovoce aby zůstalo; aby vám Otec dal, o cokoli byste ho poprosili v mém jménu." Jan 15:16

Posledním měřítkem služby je to, že Ježíš určil své učedníky a tím tedy všechny křesťany, kteří mu vydali svůj život, aby nesli ovoce a toto ovoce, aby zůstalo. Ovocem Ducha je láska, pokoj a radost v Duchu Svatém. Boží království není, tělo a pokrm, ani starost o to co bychom jedli a pili, ale spravedlnost, pokoj a radost. Simon jistě pomáhá šířit lásku, radost a pokoj a to je dobře, ale zároveň si umím představit, že by její texty mohly více připomínat charakter Ježíše nebo otevřeněji upozorňovat že v Ježíši je spasení a záchrana pro věřící. Její texty postrádají evangelium, tedy zprávu o tom proč Ježíš zemřel a proč v něj máme věřit. Kdyby toto její hudba vyjadřovala, mohlo by tak mnohem více lidí slyšet evangelium a být zasaženo její hudbou. To vše by šlo jen za předpokladu, že by jak řekl Pavel, chtěla sloužit Bohu a vydala mu sama sebe k posvěcení a aby nesla ovoce jak řekl Ježíš. Evangelium je veselá zpráva, ve které Ježíš říká:

Zloděj přichází, jen aby kradl a zabíjel a ničil; já jsem přišel, aby měly život a měly ho hojně. J 10:10

To je důvod proč Ježíš přišel na svět a taková slova by bylo dobré slyšet u křesťanské hudby. Slova Ježíše Krista mají největší moc a mohou zasáhnout člověka v srdci!

© 2019-2021 Křesťanské stránky
Vytvořeno službou Webnode
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky