Hinduismus:

Rituál vizualizace (7)

Úvod

Cílem tohoto článku je prokázat škodlivost a nebezpečnost vizualizačních a meditačních technik a to zejména s ohledem na křesťanskou věrouku. Veškeré informace v tomto článku jsou interpretovány z pohledu bible, z pohledu fundamentálního křesťanského pohledu. Tento článek se opírá o dílo "Visualization in Hindu Practice", autor Sthaneshwar Timalsina,  zveřejněno květen 2017 na academia.edu. Autorem tohoto článku, včetně překladu jsou Křesťanské stránky (lokalizované na webnode.cz a FB: Křesťanské stránky webnode).

V předchozím díle byla řeč o transformaci osobnosti. U toho ještě zůstaneme.

Význam barev

Oranžová tučná v citované části je varující. Červená tučná v citované části je velmi závažné tvrzení, někdy až šokující. Žlutou tučnou barvou jsou věci, které jsou vhodné k zapamatování. Tmavě modrou barvou tučně jsou části, které jsou zajímavé pro pochopení hinduismu, ale pro další studium v souvislosti s meditacemi a vizualizacemi v New Age nebo v křesťanství, už není nutné si je pamatovat.

Termíny

subjekt - meditující jedinec, praktikant vizualizace; vlastně jogín praktikující nazírání nebo pozorování skutečnosti.

korelace - souvztažnost

relace - vztah mezi objektem vizualizace (vizualizovanou entitou) a praktikantem jógy, který si vytváří představu o objektu (například sledovaného obrazu, mandaly).

mantra - slovo nebo fráze, která se vyslovuje nahlas, za účelem meditace a kultivovaní určité představy nebo božstva. S každou mantrou je spjata nějaká myšlenka či představa, není to jen zvuk.

mandala - obrazec, který odráží nějakou náboženskou či filosofickou představu, je součástí meditační praxe jak v hinduismu, tak v tibetském buddhismu.

upasana, dharana - název pro vizualizační techniky.

murti - manifestní forma abstraktního konceptu

etymologie - nauka o zákonitostech vývoje slov a změnách jejich významu. 

Další termíny jsou vysvětleny zde.

Na typu meditace nezáleží, účinek je stejný

Rozeberme si blíže co znamená vizualizovat božstvo v tantrickém nebo náboženském pojetí. Podstatná je především praxe, čtení posvátných náboženských textů, připomínání si mýtů. Subjekt se zapojuje do představivosti mentálními akty rituálního uctívání. Vědomí subjektu spočívá v režimu zvýšené pozornosti (angl. "attentive mode"). "Vizualizace vyžaduje neustálý tok vědomí k témuž objektu (tj. Mentální zaměření). Aktivní upřený pohled za pomocí vizualizace přemosťuje rozdělení subjektu od objektu a toto jednotné vědomí je konečným smyslem, který zahrnuje jak akt vizualizace, tak jeho objekt, představu." (str. 8)

Výše uvedená citace je klíčová pro pochopení vlivu vizualizace mimo hinduistický kontext. V podstatě jsme se zde dozvěděli, že nezáleží na tom co si představujete, ale na tom, že svou pozornost neustále udržujete na této představě. Konečným cílem meditace je zahlazení rozdílu mezi vnímajícím subjektem a objektem (tj. představou), stejně jako v buddhismu. Docházíme tedy ke zjištění, že prakticky není rozdílu mezi buddhismem, který vizualizaci nepoužívá, hinduismem, který vizualizaci používá a praktikami New Age nebo křesťanskými praktikami, zahrnujícími buďto koncentraci na jeden bod, na jednu věc, na jedno slovo či frázi anebo na jednu představu. Ano, toto je jedno, protože podstata je skrytá v tom soustředění se na nějaký objekt - je jedno jakou povahu ten objekt má jestli je to obraz, zvuk či něco jiného. Všechny vjemy jsou přece interpretovány myslí, jako nehmotné.

Co je jedinečné na vizualizaci je "pečlivé úsilí o vytvoření 'reality' prostřednictvím fantazie."

Vysvětlení bludů vzniknuvších z rituální vizualizace

"Manuály popisují vizualizaci pomocí termínů odvozených od √dhyai, √bhū, a √kḷp, a buddhistické manuály je často nazývají dharini z kořene √dhṛ." (značka odmocniny zde značí kořen, str. 8).

"Zatímco termín dharini jednoduše naznačuje držet něco v mysli, tyto dhariny se také používají k výrobě skutečných talismanů, které praktikanti někdy nosí. Slova odvozená z jiných kořenů se vztahují k psychologickým aspektům.

√dhyai odkazuje na kontemplaci, reflexní myšlení, od kterého je odvozen termín dhyana .

√bhū popisuje přivedení něčeho do reality, zhmotnění něčeho nebo tvarování něčeho abstraktního.

√kḷp se vztahuje k imaginativní oblasti vědomí, s termínem kalpana pro 'představivost' odvozeným od stejného kořene. Spíše než že by byla představivost považována za iluzi, védští básníci popsali funkci boha stvořitele ve smyslu √kḷp" (str. 8)

Potvrzuje to co jsem tvrdil již v předchozích dílech, že všechny ty prožitky, pocity živé přítomnosti božstva, ať se tyto věci zdají sebereálnější jsou jen klamem. O této zkušenosti jak dokáže realita splynout s bludy mohou vykládat bývalí narkomani. Jeden z nich, jménem Michael Brown ve svém svědectví povídal, že jako narkoman, když měl ty svoje halucinogenní stavy nedokázal rozlišit co je realita a co blud. Chodil s rukou před sebou, aby náhodou do něčeho nenarazil, protože tak reálné se ty bludy zdály. Takto tedy dokáže mysl pracovat když je omámená a ošálená, když nedokáže správně přijímat či zpracovávat smyslové informace. Neznamená to však, že odehrávané bludy jsou skutečné. Ať už se tedy odehrávané věci zdají sebereálnější ještě to neznamená, že jsou pravé. To je důvod proč se vyhnout praktice vizualizace, neboť pod tímto ošálením smyslů, není možné zdravě používat rozum a rozlišovat klam od pravdy. Přestože studovaný dokument mluví o realitě zhmotněných entit, je z výše uvedeného popisu jasné, že ve skutečnosti je to vše jen klam.

"Imaginativní síla jasnozřivých zhmotnila entity do reality." (str.8)

Je to absurdní tvrzení, že je zhmotnila představivost, vzhledem k tomu, co bylo uvedeno v předchozím dílu. Je to protimluv, protože už víme, že vyobrazení bohů s tělesnými končetinami nebyly myšleny jako popis hmotných bohů; bylo už přece řečeno, že ty obrazy byly jen v jejich myslích: viz "záznamy, které zobrazují božstva s lidskými končetinami a atributy, ačkoli většina v raném klasickém védském období má tendenci odmítat božskou tělesnost doloženou příkladem toho, že Mimamsakové odmítají stanovisko, že bohové jsou obdařeni těly" a citace komentátorky Sabary; bylo přece také řečeno, že ty obrazy mají v jogínské praxi sloužit pouze k oživení vizualizované představy - viz "Rituální instalace života"

"Proces vizualizace, v tomto smyslu, má přinést něco do reality prostřednictvím kontemplativního mentálního procesu."

Tj. jen opakování toho, že vizualizace je jen jednou z metod, jak dosáhnout toho "pomateného" stavu mysli.

Shrnutí dosavadního učiva

V dokumentu je slovo realita používáno ve smyslu, že tato realita se odehrává pouze v mysli člověka provozující meditaci či vizualizace. Toto učení říká, že cílem té praktiky je božství, tedy ta "pravda" či "realita" existuje jen v jejich mysli. Transformace osobnosti pak je škodlivá, protože se vztahuje k bludům a člověk se dostane mimo realitu a dochází k rozpadu osobnosti, takže není schopen normálně fungovat bez těchto jogínských praktik; psychickou nemocí je tedy zasažena duševní složka člověka. 

Ačkoliv tento závěr shrnuje veškeré dění v mysli jako blud vyprodukovaný vlastní vizualizací, fantazií či meditací, nijak nechci zlehčovat nebo podceňovat realitu skutečného působení duchovních sil, tak jak o nich čteme v písmu. V pozadí jsou ještě duchovní síly, které jsou skutečné a bible poskytuje přesné návody o tom, jak se démoni projevují v přítomnosti Ducha Svatého i jak démona vymítat. Navíc máme zkušenosti s vymítáním démonů a vysvobozováním, takže víme, že tyto věci jsou reálné a osvobození skutečná a definitivní.

Můj názor: Je však také řeč o nadpřirozeném působení na druhého člověka na dálku, což by dokazovalo okultní schopnosti a vysvětluje proč není možno snadno dojít k psychiatrické léčbě - respektive psychiatrická léčba, která popírá okultní realitu a postrádá léčbu vírou v osvobozující moc Krista, není schopna účinně zabrat bez toho, aniž by měla na pacienta destruktivní vedlejší účinky, případně byla zcela bez pozitivního efektu. Telepatii a jasnozření je pravděpodobně možné provádět jen na člověku, který má nějaký vztah k této filosofii a v minulosti se otevřel duchovním praktikám buď skrze orientální učení, orientální meditační praktiky nebo skrze drogy, případně skrze okultní hudbu nebo jiné okultní směry. Pokud člověk však je vysvobozen od těchto věcí v moci Ježíše Krista, už není zpětně těmito věcmi ohrožován a měl by být pod Ježíšovou mocí v bezpečí. Zkušenost však ukazuje, že lidé, kteří tyto okultní praktiky opustili, nechtějí se znovu vystavovat vlivu těch věcí, které jim činili potíž, neboť se jim tyto věci vybavují a zdá se, že toto jest pak pro ně achilovou patou. Každý si tedy chce chránit svou mysl, aby ty věci, kterými se zabýval už do jeho života nevstupovali. Z podobných důvodů apoštol Pavel pravil: "Špatné vztahy kazí dobré mravy", protože je to podobné jako s vyléčeným narkomanem. Kdo byl vyléčen z hříchu, chce se vyhýbat lidem, kteří by jej mohli znovu nalákat do pasti nabídnutím drogy - je-li sláb. Je-li však důkladně vyškolen v Božím slově, a to v něm hluboko zakořenilo, že postavil svůj dům na skále, dokáže i v této oblasti dále sloužit a varovat lidi svou zkušeností a Kristu svědčit, aniž by sám sebe uvedl v ohrožení nebo do nástrahy satanovy.

© 2019-2021 Křesťanské stránky
Vytvořeno službou Webnode
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky