Den odpočinku

Audio-kázání - Definice Šabatu a půstu.

V minulosti jsem už psal nějaké články na téma šabat. Dnes bych chtěl opět psát. Myslím, že je čas seznámit vás s tím jak já jako křesťan chápu význam tohoto dne. V bibli CEP je použité slovo Den odpoč* celkem 62x.

První výskyt v CEP:

Exodus 16:23 Ten jim řekl: "Toto praví Hospodin: Zítra je slavnost odpočinutí, Hospodinův svatý den odpočinku. Co je třeba napéci, napečte, a co je třeba uvařit, uvařte. A vše, co přebývá, uložte a opatrujte do rána."

V originále ovšem nic takového jako "den odpočinku není". Píše se tam šabbatón-šabbat  qodéš Adonaj mahar (zítra). To v dosl. překladu znamená šabat-šabat svatý Hospodinu zítra, neboli "Zítra je šabat, šabat, který je Hospodinu svatý." Den odpočinku je české pojmenování šabatu, který přibližuje tento pojem lidem nežidovského vyznání.

Exodus 20:11

כִּי שֵׁשֶׁת־יָמִים עָשָׂה יְהוָה אֶת־הַשָּׁמַיִם וְאֶת־הָאָרֶץ אֶת־הַיָּם וְאֶת־כָּל־אֲשֶׁר־בָּם וַיָּנַח בַּיּוֹם הַשְּׁבִיעִי עַל־כֵּן בֵּרַךְ יְהוָה אֶת־יוֹם הַשַּׁבָּת וַיְקַדְּשֵׁהוּ

kí šéšet-jámím ásá Adonaj et-haššámajim wə'et-há'áretc et-hajjám wə'et-kol-'ašer-bám wajjánach bajjóm haššəví'í al-kén bérakh Adonaj et-jóm haššabát wajəqaddəšéhú.

Exodus 20:11 V šesti dnech učinil Hospodin nebe i zemi, moře a všechno, co je v nich, a sedmého dne odpočinul. Proto požehnal Hospodin den odpočinku a oddělil jej jako svatý.

V tomto textu se v hebrejštině doslova píše "den šabatu", což se překládá jako den odpočinku. Sedmý den Bůh oddělil a posvětil jako něco zcela zvláštního. Z toho důvodu je třeba na tento den pamatovat, protože Bůh po požehnal.

Proč si křesťané myslí, že není třeba světit šabat?

Křesťané, kteří dodržují šabat nebo se o něm baví ve smyslu, že Bůh učinil sedmý den židovského kalendáře zvláštním a jedinečným, se setkávají s nepochopením ze strany těch křesťanů, kteří sobotu nesvětí a nepovažují to za důležité. Stává se i, že se občas stanou terčem určitého útoku z nevědomosti... Tyto útoky jakoby byly jakousi obranou - jestli se někdo cítí napaden mým článkem, tak to se omlouvám, ale já jen píši o své víře a o tom co čtu v bibli a jak tuto víru praktikuji.

Tak například na internetu občas čtu články od Dr. Eli Lizorkina-Eyzenberga. V komentářích pod jedním takovém článkem jsem se setkal s obranným názorem, že dodržování šabatu bylo vyřešeno na koncilu, dle Skutky apoštolské 15, ale přitom právě Sk 15 o šabatu vůbec nemluví. Je třeba si uvědomit, že je něco úplně jiného dodržovat den odpočinku v tom nejzákladnějším smyslu: ODPOČÍVAT a něco jiného je obřízka, která byla specificky dána jen židům. Jsou to dvě úplně odlišné věci. Jako křesťan jsem uzavřel smlouvu s Bohem tím, že jsem se nechal ponořit pod vodu ve jméno Ježíše Krista. To je ta smlouva, která mě zbavuje hříchu a dává mi vstupenku do nebeského království (pokud si ovšem udržím to počáteční ujištění až do konce). Židé měli jiný druh smlouvy, ti měli obřízku a tato obřízka je zavazovala dodržovat celý Mojžíšův zákon! Na mě se tento typ smlouvy nevztahuje.

Celý judaismus se silně točí okolo židovských výkladů tóry, ústní tradice a mišny. Přeloženo z angličtiny:

Talmud je zdrojem, ze kterého je odvozen zákon židovské Halakhy (הֲלָכָה židovský ákon). Skládá se z Mišny a Gemary. Mišná je původní písemná verze ústního zákona a Gemara je záznam rabínských diskusí po tomto zápisu. Zahrnuje to jejich rozdílné názory. Tórá jsou Mojžíšovy knihy, Mojžíšův zákon. Jaký je tedy rozdíl mezi Halachou a Tórou? Halacha je spíš židovský výklad Mojžíšova zákona, něco jako "židovská cesta". Slovo Tóra se však také používá pro hovorový odkaz na celek Tanakh (hebrejská bible) (tak toto slovo používám já) a někdy na celou židovskou posvátnou literaturu.

Na tomto místě chci říct jen toto: Ježíš silně zdůraznil, že židé dali přednost lidské tradici před dodržováním Božích přikázání, Bůh však především chce, aby člověk zachovával tuto podstatu: lásku k Bohu, lásku k člověku (milosrdenství) a den odpočinku. Na tom stojí celá Tóra!

Všimněte si, že jsem nikde nepoužil slovíčko MUSÍŠ! Ani Bůh neřekl: Musíš mě milovat! Copak lze lásku vynutit? Jenže pravý křesťan, který se dokázal odpoutat od světského způsobu života, od pohanských zvyků (mezi, které patří i svěcení neděle a Vánoc a vůbec spousta pohanských modloslužebných zvyků, které je možné ukázkově vidět v katolické církvi...). Pán nás nepovolal, abychom se směšovali s pohany, ale abychom se oddělili, posvětili. Bůh dal svému lidu nejen Mojžíšův Zákon, ale také jim řekl: Oddělte se a buďte svatí. Nedělejte ty věci, které dělali pohané před vámi. Boží Lid Ježíše Krista, to jsou ti věřící z pohanů, však má udělat to samé. Není pravého obrácení pokud člověk stále miluje ty věci ze starého života, ty věci, které dělají pohané. V tomto smyslu je šabat opravdu oddělením. Světit šabat a žít podle Božích příkazů, být věrný Bohu, zcela logicky znamená, že nezapadnete do davu, nebudete součástí toho pohanského davu, budete se lišit, budou na vás ukazovat prstem, nebo se vás ptát proč děláte to či ono. Ale přesně toto je víra, ke které nás povolal Bůh Abrahamův, Izákův a Jákobův. Naše víra je v rozporu se zvyky pohanů. Ano, je celá řada omezení, která vyplývá z toho, že milujete Boha, ale tyto omezení nejsou pro vás skutečným omezením, neboť vás přibližují k Bohu. Svěcení soboty, rozhodně nepovažuji za omezení, ale za odpočinek.

Bůh mi dal Tóru do srdce

Přesněji řečeno, Bůh mi dal lásku k Tóře. Bůh řekl ústy proroka Ezechiele: Dám jim svou Tóru dovnitř a do jejich srdcí ji zapíšu. Když přijmete Tóru do svého srdce, pak věříte tomu, že co řekl Bůh je pravda, i když se váš rozum může chtít vzpírat, vy se však už neřídíte svým rozumem, ale Božím slovem - této tématice, se více věnuji v článku Praví křesťané, budou Bohu věřit celým srdcem (kde jsem více rozebral i ty odkazy v Božím slově). Dokud nevěříte Bohu, pak je vaše víra bezzubá jako chudák bez domova, co přišel o všechny své zuby. Nebuďte nevěřící, ale věřte! Nebuďte jako Tomáš, ten totiž příliš spoléhal na svůj rozum a Ježíš ho za to pokáral. Božím slovem pak posuzujeme všechno, každé učení jestli je z Boha nebo ne. Každý kdo uvěřil Bohu a vydal mu takto svůj život, uvěřil v Ježíše Krista, že on je ten Bůh, který je v Otcově náručí a nechal se ponořit pod vodu v jeho jméno, byl znovuzrozen a Duch Boží ho oživuje a obnovuje. On byl od počátku a stvořil všechny věci. Židé to nechtějí pochopit. Židé odmítají Krista a tvrdí, že až přijde, uvidí ho všichni, ale on už dávno přišel a všichni ho viděli, totiž všichni kdo byli v Izraeli. Celý Izrael slyšel a viděl když přišel a naplnili se písma. Kdo miluje Boha, tomu dal Bůh tóru do srdce. Nikdo kdo tvrdí, že miluje Boha, by neměl zůstat jen pasivním posluchačem, neboť ten kdo Boha miluje miluje i Boží slovo a chce vědět, jaký Bůh je a chce se jím nechat vést, podle Božího slova. Církve jsou plné pasivních posluchačů nesamostatných ve víře a proč to tak je? Není dobré když je příliš závislý na lidech místo na Bohu, protože s takovou nezdravou závislostí, nemohou nastat zásadní změny k lepšímu. Lidé potřebujou lidské vedení jen dočasně, ale to k čemu nás povolal Bůh je osobní vztah s Bohem, dospělost v Kristu, kdy Kristus sám nás vede.

Pokračování

Jelikož jsem se v tomto článku trochu odchýlil a napsal jsem spíš o čem jsem chtěl psát už minule, tak to hlavní co jsem chtěl psát o odpočívání jsem zveřejnil v článku Jak odpočívat a světit sobotu. Tam se dozvíte hlavně proč odpočívat a otázky, které jsou spjaté (a jsou v kontrastu) s rabínským výkladem dne odpočinku bible.
© 2019-2021 Křesťanské stránky
Vytvořeno službou Webnode
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky