Kontemplativní modlitba

Speciální duchovní techniky (4/3)

(Marcia Montenegro)

Čtete 6. díl seriálu o kontemplativní modlitbě. 

Předchozí díly

Část I: Pozadí

1. Dokdy budete vy prostoduší poznání nenávidět? (Přísloví 1:22) - Úvod k článku "Kontemplativní modlitba od Marcia Montenegro".

2. Meditace ve ztišení - co říká bible. Vysvětlení některých částí Žalmů.

3. Kontemplativní modlitba - Buddhistické propojení

Část II: Je to vůbec modlitba? (Rozděleno na 4 části)

4. KM: Bez přemýšlení (2/1)

5. KM: Falešné já a pravé já (3/2)

Úvod

Pokračování článku od Marcia Montenegro (strana 2 z 3), překlad: Křesťanské stránky webnode.

V článku budu používat následující pojmy: Modlitba Souhlasu - angl. "Centering Prayer" - je to jiný výraz pro kontemplativní modlitbu (zkratka KM), ale v souladu s přesností překladu budu používat tyto slova tak jak je použila Marcia Montenegro ve svém původním článku v angličtině. A zkratku p.p. používám jako "poznámka překladatele". Pokud jde o citace, největší fabulace jsem označil fialovou barvou. Pokud jde o slova, které je dobré si dále samostatně dohledat na internetu, tyto jsem označil tučně a modrou barvou.

V článku je řeč o římsko-katolických mniších Thomasovi Keatingovi, o kterém je samostatný článek, zatím nepřeložený ...zde: https://www.christiananswersforthenewage.org/Articles_KeatingLecture.html

Basilovi Penningtonovi, Thomasovi Mertonovi a Quaker Richard Fosterovi.

Za hranicemi přirozena: speciální duchovní techniky

Většina učitelů KM oznamuje, že KM není technika, ale poté pokračují a doporučují různé techniky. Pennington nabízí tři "pravidla nebo průvodce", mezi něž patří uvolnění, být "ve víře a lásce k Bohu, který přebývá ve středu* vaší bytosti," "přijmout slovo lásky" a "kdykoli si něco uvědomujete, jednoduše se jemně vraťte k Pánu** pomocí svého slova modlitby."[37]

(Pozn. překl.

* Už tady to zavání modlářstvím, že dotyčný si vytvoří představu o tom, že Bůh přebývá v jeho středu, je to podloženo nějakou filosofií, takže se asi nebude jednat o pravého Boha, ale podobně jako v hinduistické filosofii uctívání si vytváříte představu o Bohu, se záměrem ji uctívat, místo uctívání Pravého Boha, jak je to definováno v bibli. A tato představa, jelikož není Bohem, se stává modlou. Tento princip tak jak jsem ho napsal vyznívá nevýrazně a neuvěřitelně, ale kdo si pročte můj článek o vizualizacích v hinduismu pochopí o čem mluvím. Marcia Montenegro o vizualizacích již psala v článku o kreativních vizualizacích, ale hlouběji - jak to funguje vysvětlím v tom druhém článku o hinduismu. 

** M. Montenegro vysvětluje, že při této praktice se od vás neočekává, že budete myslet na cokoliv. Je to stejné jako v buddhismu. Máte toto slovo nebo tu "mantru" opakovat tak dlouho, dokud nepřestanete myslet. Konec vysvětlivky. ... Pozn. překl. Slovem Pánem zde však ve skutečnosti není označován ten pravý Ježíš Kristus, ale jiný "Pán", protože tato praktika je v rozporu s písmem: Matouš 6:7 "Když se tedy modlíte, neříkejte prázdná slova jako pohané. Ti si totiž myslí, že budou vyslyšeni pro množství svých slov." Když to tedy někdo takto dělá jak to popisuje autor, tak se jedná prakticky o mantru, čili o okultní praktiku opakování slov jejichž význam je jiný než jak ho vidíme v bibli.)

Merton, Keating a Pennington, a někdy i Foster, navrhují opakovat během KM slovo nebo frázi, jako je Ježíš, Pán, Otec, Přítel nebo "Ježíšovu modlitbu" (angl. "Jesus Prayer",p.p.).[38] během KM. To lze opakovat nahlas nebo "hluboko uvnitř" nebo použít jako slovo k návratu, když si někdo uvědomí něco jiného. Pennington radí: "Zapamatujte si ho a pomalu si ho opakujte, abyste mohli interagovat (spolupracovat,p.p.) s vaším vnitřním světem obav, vzpomínek a nápadů."[39] Keating připisuje vděk mystickému Mračnu neznámého (angl. "Cloud of Unknowing", p.p.) za tento nápad a uvádí, že by to mělo být "slovo lásky", které nás vezme "za hranice našeho běžného vědomí" jako "dosáhnutí lásky až k nekonečnu" (nebo: přesáhnutí lásky,p.p.).[40]

V hinduismu, tibetském buddhismu, transcendentálních meditacích a někdy v meditaci New Age, se používá mantra - slovo, které se opakuje. Toto je často jméno božstva nebo někdy fráze, často mající význam "Já jsem to ...", "Ne toto, ne to..." nebo jednoduše "Já jsem"*. Účelem této mantry je samočištění** a otevření se duchovním pravdám***. Opakování slova nebo fráze znovu a znovu je také jedním z nástrojů sebe-hypnózy.[41] Mnoho z termínů používaných učiteli KM jsou stejné termíny používané v hypnóze a ve východních nebo New Age výukách (tj. "Posun vědomí, "čisté vědomí", "vyprazdňování mysli", "vytváření prostoru", "překračovat myšlenky" atd.) [42]

(* Myslím, že M. Montenegro to nevysvětlila dostatečně jasně. V tibetském buddhismu i v hinduismu se vzývá mantra, s cílem uctívat nějaké božstvo, nebo představu o božstvu a dosáhnout sjednocení s touto představou, tak že se rozplyne vnímání okolního světa jako duálního, objektivně vnímaného. Vše se má spojit. Je to stav mysli, hluboký trans, jehož cílem je uvést člověka do tohoto klamu mysli, že vše je jedno. V New Age meditacích a kontemplativní modlitbě to tedy funguje podobně, akorát že je možné použít nějakou pozitivní sugesci. U křesťanů typicky je to tak, že si vezmou nějaký pozitivní verš z bible, který jim něco říká o sobě, aby přesvědčili sami sebe, že je to pravda, a pak tento verš opakují. Je to stejný princip jako u programování mysli na hladině alfa, hypnóze či u Silvovy metody v New Age. Při tomto programování by ideálně neměly být použity žádné negativní obraty. Nejen že se tím mysl ztotožňuje s iluzí o realitě, ale také se člověk otevírá těmto duchovním vlivům, jak říká bible: démonům.

** Samočištění, v New Age se setkáváme spíše s termínem čištění nebo očišťování, bylo také zmíněno ve výše uvedeném videu. Bible říká, že jediný kdo nás může očistit od našich hříchů je Bůh. Potřebujeme proto činit pokání, hledat Boha a prosit ho o odpuštění. Z naší strany je třeba aktivita k tomu, abychom sjednali nápravu - např. L 12:58 "Když tedy jdeš se svým odpůrcem k vrchnosti, snaž se s ním cestou vypořádat. (...)" V žádném případě se nemůžeme očišťovat tímto New Age způsobem, kdy si člověk namlouvá, že je očištěn nebo je nějaký, třeba svobodný, silný, moudrý... Atd. To jsou všechno vlastnosti či požehnání, o které máme žádat Boha komunikací s ním, v pokorných modlitbách. Toto "programování"  znamená, že člověk spoléhá sám na sebe, ne na Boha, jde svou vlastní cestou, ne cestou, kterou říká Ježíš, že máme jít. Není to ani způsob modlitby jak nám ukázal Ježíš, že se máme modlit. Bible toto jednání odsuzuje: Jr 17:5 "Toto praví Hospodin: 'Proklet buď muž, který doufá v člověka, opírá se o pouhé tělo a srdcem se odvrací od Hospodina.'" (Pokračuje až do v. 8).

*** Ty duchovní "pravdy" jsou ve skutečnosti sebeklamy, kterým člověk časem uvěří, pokud je dostatečně dlouho omývá furt dokola. Komu by se nelíbilo alibisticky slyšet a poslouchat: "Jsem hezká, mladá, pěkná, zdravá a bohatá!" nebo "Jsem silný, moudrý, mám skvělou paměť, jsem nejlepší, šťastný a má peněženka je nabitá penězi!" Nicméně tyto prohlášení jsou v kontrastu s realitou a nemají nic společného s důvěrou v Boží zaslíbení, tak jak je čteme v bibli, ta je totiž založená na důvěrném obecenství s Bohem, na jeho poznání, na poznání a rozumění jeho slova, na podřízení se a poslušnosti ve slovech i činech.)

Foster velmi často cituje učitele KM a mystiky. Existují problematická tvrzení, například: "Dovolte mi navrhnout, abychom k duchovní realitě zaujali postoj experimentování;" "Pracujeme s Bohem na určování budoucnosti! Některé věci se stanou součástí historie, pokud se budeme modlit správně;" a když se modlíme za ostatní, neměli bychom se modlit "pokud je to Tvá vůle" k Bohu.[43] Obhajuje používání vizualizační techniky během modlení, aby dosáhl* výsledků.[44] Také poznamenává, že "Bůh není mužské božstvo" na rozdíl od ženského božstva."[45]

(* Pozn. překl. - Zvoleným termínem "bring about" chce Marcia pravděpodobně upozornit na to, že tato aktivita svědčí o vynucování si něčeho na základě vlastního úsilí, místo na spoléhání na Boží milost a důvěru v Boha. Tyto vizualizační techniky totiž používají pohané jak v hinduismu tak New Age a nemají nic společného s biblickým učením. To jakým způsobem jsou vizualizace používané v hinduistické praxi jasně svědčí o modlářství, protože vizualizace v tomto smyslu je něco, co představě přisuzuje jiný nadpřirozený význam, nejde o běžný kreativní proces kognitivního myšlení, ale o uctívání nebo zbožšťování představ jako božstva nebo model; podobně bezbožné jednání je i vizualizace, která má být součástí KM.)

Zaměření na relaxaci, opakování slova nebo fráze, soustředění na dech, odpoutání se od myšlení a snahu vynechat uvažování (také: argumentování, p.p.) by mělo ve vás vyvolat znepokojení. Jelikož mám za sebou dlouhé období a mnoho zkušeností, kdy jsem se učila a praktikovala různé formy východních a New Age meditací po mnoho let, mohu dosvědčit schopnost vstoupit do lehkého transu pomocí technik navrhovaných obhájci KM. Tento stav je ten, který praktikanti New Age a další nazývají "čistým vědomím", kde je člověk pozastaven od aktivního myšlení a schopnosti soudit. Zenový buddhismus ve skutečnosti učí, že člověk musí kultivovat schopnost oddělit se a zrušit úsudek. Mysl je otevřená a přístupná (také: vnímavá; dobře reagující, p.p), aniž by existovaly dovednosti kritického myšlení.[46] Přestože křesťané jsou obýváni Duchem svatým, nejsme imunní vůči podvodům nebo klamům; jinak by Bible tak důsledně nevarovala věřící před podvody a falešnými učiteli.

Přibližují nás techniky blíže k Bohu, zejména pokud jsou tyto techniky paralelní s východními náboženskými praktikami? 

Ale nyní, v Kristu Ježíši, jste vy, kteří jste kdysi byli dalecí, učiněni blízkými skrze Kristovu krev." Ef 2:13

Přibližujeme se k Bohu skrze Krista (Žd 4:16), ne pomocí technik. Když první Jan mluví o setrvání v Kristu, mluví o následování Kristových přikázání a projevování lásky k sobě navzájem.

Kdo říká, že zůstává v něm, ten má také chodit tak, jak chodil on." 1 Janův 2:6 (vztahuje se i na způsob modlitby, p.p.)


Pokračování

Část II. Je to vůbec modlitba?

7.  KM: Moudrost z východu (5/4)


Zdroje

zdroje

[37] M. Basil Pennington, An Invitation to Centering Prayer (Liguori, MO: Cistercian Abbey of Spencer, Inc., 2001), Centered Living, 199.
[38] "Lord Jesus Christ, Son of God, have mercy on me, a sinner."
[39] Pennington, An Invitation to Centered Prayer, 50.
[40] Thomas Keating, Open Mind, Open Heart (Rockport, MA: Benedict's Monastery, 1992), 51.
[41] "A Lesson in Self-Hypnosis," https://www.barbaraford-hammond.com/selfhyp.htm ; "How Can I Learn Self-Hypnosis?" https://www.ingenieus.com/ingenieus_page_24_self_hypnosis.htm ; "Live More of Your Life with Self-Hypnosis," https://www.maxpages.com/autohypnosis
[42] See Breath Sweeps Mind and Thich Nhat Hanh, The Miracle of Mindfulness (Boston: Beacon Press, 1976).
[43] Foster, Celebration of Discipline: The Path to Spiritual Growth (NY: HarperCollins, HarperSanFrancisco, 1998), 23, 35, 37.
[44] tamtéž, 41-44.
[45] Foster, Prayer: Finding the Heart's True Home, xi.
[46] Meditující je při vědomí, ale existují změny v mozkových vzorcích.

© 2019-2021 Křesťanské stránky
Vytvořeno službou Webnode
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky