Pokrytectví na Facebooku

Úvod

Za tu krátkou dobu, co jsem začal propagovat svoje články na internetu, jsem zjistil, že tam existují stejní pokrytci jako v církvi (což vlastně není nic zvláštního). Ale chtěl bych zde jen krátce informovat s jakými lidmi se setkávám.

Litera zabíjí

Menšinová skupina lidí, tvrdí, že nemám používat citace z bible, protože "litera zabíjí". Zatím jsem se setkal jen s jedním takovým člověkem, který to tvrdil. Zdá se však, že tento muž nerozuměl tomu, co tím Pavel chtěl říct. Samozřejmě, že Pavel o liteře mluví jako o Zákoně, když řekl: 

Ne že jsme sami o sobě způsobilí, abychom si něco mysleli sami o sobě, ale naše způsobilost je z Boha, který nás také učinil způsobilými služebníky nové smlouvy, ne litery, ale Ducha; neboť litera zabíjí, ale Duch obživuje. Jestliže pak služba smrti, literami vyrytá do kamenů (...)" 2 Kor 3:5-7

Pavel zde mluví ale taky o Duchu, který obživuje. Takže pokud člověk vnímá verše z bible jenom jako odsuzující (pro sebe), znamená to, že nedošel do stavu, kdy by prožíval tuto svobodu Ducha, že zatím nezvítězil nad tím co Pavel jinde nazývá smrtí starého člověka. V poslední době se rád vracím k Římanům 6-7, protože stále vidím, že lidé ignorují tuto kapitolu. Domnívám se, že důvodem proč ji ignorují je, že ji sami nerozumí a nežijí a snad proto ani o ni už nechtějí slyšet. Kdyby žili tím, co Pavel káže a měli tuto svobodu ducha, která zvítězila nad hříšným tělem, nemuseli by reagovat jako ta druhá skupina lidí... A vlastně ani ta první. 


Zákon je tedy jistě svatý a přikázání je svaté, spravedlivé a dobré. Stalo se mi tedy to dobré smrtí? V žádném případě! Avšak hřích, aby se ukázal hříchem, mi skrze to dobré působí smrt, aby se hřích skrze přikázání stal nadmíru hříšným." Ř 7:12-13

Když Pavel, říká, že přikázání je dobré, svaté a spravedlivé, je jasné, že stále platí a nikdo ho nemůže zrušit. To také říká Ježíš a Pavel na více místech, že Zákon stále platí. Avšak některým křesťanům se zdá, že si to protiřečí s jinými místy v bibli, které jsou tendenčně přeloženy, aby obhajovaly jinou doktrínu, než kázal apoštol Pavel. Co kázal?

Co tedy řekneme? Máme zůstat v hříchu, aby se rozhojnila milost? V žádném případě! Jak bychom mohli ještě žít v hříchu my, kdo jsme mu zemřeli? Nevíte snad, že všichni, kteří jsme pokřtěni do Krista Ježíše, jsme pokřtěni do jeho smrti?" Ř 6:1-3

Víme přece, že náš starý člověk byl ukřižován s ním, aby bylo umlčeno hříšné tělo, abychom již dále nesloužili hříchu." Ř 6:6 

Troufám si říct, že závěr z těchto dvou veršů, dokáže pochopit i člověk s podprůměrnou inteligencí a věřím, že by ji pochopil i dementní člověk. Ale pro případ, že ne, tak jen zopakuji, že se zde píše o tom, že křesťan nemá hřešit. Nyní trochu logiky. Co to znamená hřích? Jak poznáme co je hřích? Většina z nás se odkáže na desatero, které pochází ze Zákona. Je tedy jedno jestli se podíváme do Nové smlouvy nebo do Staré smlouvy. 

Závěr? 

Závěr je pochopitelně velice prostý. Pavel zde říká, že Zákon nebyl zrušen. A jinde, když píše o zrušení nepřátelství Zákona (Efezským 2:15 či 2:14-15), tak mluví o tom, že jsme byli vyvázáni či uvolněni z pouta, které nás zabíjelo, jak zmínil v 2 Kor 3:6. A to díky Duchu, kterého Ježíš dal těm, kdo zemřeli sami sobě, ale vydali svůj život do služby Bohu, neboť

Duch je ten, kdo obživuje; tělo není nic platno. Slova, která vám mluvím já, jsou Duch a jsou život." Jan 6:63

Proto vás vyzývám, bratři, pro Boží milosrdenství, abyste vydali svá těla jako živou oběť, svatou a příjemnou Bohu, skrze vaši rozumnou službu. A nepřizpůsobujte se tomuto světu, ale proměňujte se obnovením své mysli, abyste mohli rozeznat, co je dobrá, příjemná a dokonalá Boží vůle." Ř 12:1-2,

Takže zatímco jedni říkají, že nemám dávat verše, je tu ještě ta druhá skupina.

Kdo mi dává výklad?

Ta druhá skupina lidí, říká, že do překladu veršů či do článků dávám svůj vlastní výklad. Nevím, proč bych to neměl dělat, dělají to všichni křesťané, vidím to na každé křesťanské stránce, i na Facebooku, kde vznikají skupiny, kde si správci skupin dělají nějaký vlastní výklad bible, na základě kterého si určují pravidla... Nedávno jsem byl kritizován za svou studii Efezským 2:11-16, resp. Ef 2:14-16. Byl jsem kritizován za to, že jsem si vůbec dovolil svou studii a svůj překlad zveřejnit, že jsem to celé dopodrobna prostudoval - jak původní řecká slovíčka, tak jejich výskyt v bibli. A nakonec za to, že jsem do toho překladu dal svůj vlastní výklad. Jenže to dělá každý kazatel. Co já navíc dělám je to, že usvědčuju překladatele z popírání výše zmíněné Pavlovy doktríny Římanům 6 v Ef 2:14-15, resp. Ef 2:15; Pavel totiž říká, že Zákon nad námi již nepanuje (Ř 6:15), ale že Zákon nebyl zrušen (jak z kapitoly Římanům 6 vyplývá), neboť jsme povinni směrem k Bohu nehřešit. Nakonec i to, kdo vejde do Božího království je posuzováno podle Zákona, který je svatý, spravedlivý a tedy i věčný (Ř 7:12). Tato tématika hříchu se jasně opakuje v 1 K 6:9, Zj 21:8, 22:15. Výstižnější už to být nemůže. Takže, ještě jednou: Kristus nás vysvobodil z hříchu, jsme v něm posvěcováni a Zákon nás neusvědčuje; pokud jste ovšem vydali svá těla celá do služby Bohu skrze rituální ponoření/omytí ve jméno Ježíše Krista. Neboť kdo nebyl ponořen, nemá zaslíbeno, že bude vzkříšen. To je to co říká Ef 2:14-15.

V něm jste také obřezáni obřízkou, jež nebyla učiněna rukama, ale svlečením těla hříchů skrze obřezání Kristovo. Spolu s ním jste pohřbeni rituálním ponořením, čímž jste také spolu s ním vzkříšeni skrze víru v moc Boha, který ho vzkřísil z mrtvých." Koloským 2:11-12

Více k mým překladům Efezským 2:11-16 zde. Studie má více dílů a kdo chce pořádně studovat bibli, mohl by si projít i odkazy, které tam jsou uvedené na stránku https://biblicke-slovicka.webnode.cz , kde si v sekci "Řecky - Koiné" najdete slovíčka Lýó (rozvazuji, uvolňuji) a Katargeó (učinit neúčinným/bez užitku, zprostit, uvolnit; také: rušit nebo ničit).

Pokrytectví

Závěr tedy je, že někteří křesťané opravdu chtějí slyšet jen ty pozitivní verše a kázání o hříchu nechtějí. Podle slov apoštola Pavla:

Neboť nastane čas, kdy nebudou snášet zdravé učení, ale budou si podle vlastních chutí shromažďovat učitele lechtající jejich sluch." 2 Timoteovi 4:3

Tuto situaci vídám zas a zas, znovu a znovu. Vidím jak toto proroctví se naplňuje každý den na mnoha křesťanech, což jen dokazuje, že jiné evangelium proniklo do křesťanství jako rakovina. Daří se mu velmi dobře, lidé, kteří se biblí řídit nechtějí vždycky přichází s věcmi jako, že Stará smlouva je jen pro inspiraci a není třeba se jí řídit. Takové křesťanství je pokrytecké.

Co z Tóry zachovávat a co ne?

Pavel také píše o Zákonu, že bohoslužba obětování zvířat už není třeba, ale nikde nezrušil to, že se máme vyhnout hříchu. 

Zákon obsahuje pouhý stín budoucího dobra, ne samotný obraz skutečností. Proto nemůže týmiž neustále přinášenými každoročními oběťmi nikdy přivést k dokonalosti ty, kdo s nimi přicházejí. Cožpak by jinak nepřestaly být obětovány? Ti, kdo konají tuto bohoslužbu, by přece již neměli žádné vědomí hříchů, neboť by byli jednou provždy očištěni. Těmi oběťmi se ale hříchy každoročně připomínají, neboť je nemožné, aby krev býků a kozlů odstranila hříchy." Žd 10:1-4

Jinými slovy Pavel říká: Bůh je ten, kdo židům odpouštěl hříchy, ne ta zvířecí krev. Svými vlastními skutky se člověk nemůže ospravedlnit a to ani tím, že přinese zvířecí oběť nebo provede nějaký náboženský rituál. Přesto tyto věci měly v dřívější době nějaký smysl a těm kdo dodržovali tyto Hospodinovy příkazy se to počítalo za věrnost, neboť zůstali věrni Hospodinovu slovu - zachovávali ho a pamatovali na něj. Všechny ty věci ale mají jen připomenout, že jsme hříšníci před Bohem a jsme na Něm závislí, proto ho potřebujeme vyhledávat a žádat o milost. Jsme závislí na jeho milosti, ne na rituálech. Myslet, si že rituálem Boha můžeme k něčemu přimět je velký omyl a modlářství, protože se taková činnost neopírá o důvěrný vztah s Bohem, kdy se Boží dítě má spoléhat na svého Otce, že ho ve všem důležitém zabezpečí, ale před malichernostma ho ochrání.

Pavel sice napsal, že oltáře jsou zbytečné:

Máme oltář, z něhož nemají právo jíst ti, kdo slouží stánku. Těla zvířat, jejichž krev přináší nejvyšší kněz do svatyně jako oběť za hřích, přece bývají pálena venku za stany. Proto také Ježíš trpěl venku za branou, aby posvětil lid svou vlastní krví." Židům 13:10

Ale výše jsme si řekli, že také učil, že ti kdo přijali Boží milost odpuštění hříchů, již nadále nemají hříchu sloužit a v tomto smyslu, Zákon stále platí. Co se na nás přestalo vztahovat s definitivní platností jsou nařízení, týkající se chrámu a bohoslužebních obětí, stejně jako nejsme nadále svazováni rozdělováním pokrmů na čisté a nečisté. Máme v tom svobodu. Podobně ohledně Šabatu.

Ten, kdo jí, ať nepohrdá tím, kdo nejí, a kdo nejí, ať nesoudí toho, kdo jí; vždyť Bůh ho přijal! Kdo jsi ty, že soudíš cizího služebníka? Svému vlastnímu pánu stojí nebo padá! Bude však postaven; Bůh je přece schopen ho postavit. Někdo totiž uznává jeden den nad jiné, jiný uznává každý den. Každý ať má ve své mysli plnou jistotu. Kdo zachovává den, zachovává ho Pánu, a kdo ten den nezachovává, nezachovává ho Pánu. Kdo jí, jí Pánu, neboť děkuje Bohu, a kdo nejí, nejí Pánu a děkuje Bohu." Ř 14:3-6

Nejsme nijak svazováni ohledně výše zmíněných věcí a není žádoucí ani obřízka, která je pro židy; přesto Pavel klade důraz na to, že máme směřovat k dokonalosti charakteru, která je popsána v Tóře, proto ji nemůžeme rušit (Mt 5:18-19). Nedělal to Pavel ani Ježíš, a kdo takto špatně překládá bibli, dělá medvědí službu Bohu. Vytváří se tím jiná teologie, která tu už je, a tato teologie je jiné učení. Pavel jasně proklel lidi, kteří naslouchají bludným učením (Gal 1:7-9).

Shrnutí

Většina, kritiky, která směřuje na mé články pramení z povrchního přístupu a unáhleného soudu. Články je třeba přečíst celé. Jak jsem napsal, výše uvedená studie měla 6 dílů a to ještě chci připravit jeden volný překlad a závěr. K oněm článkům vedou navíc další dvě studie (dva články), které se zabývají významem těch dvou slovíček a kde v bibli se vyskytují. V těch dvou odkazovaných článcích jsou místy i mé komentáře, které jsou dle mého názoru velmi zajímavé a pomáhají vidět kontext toho co Pavel skutečně řekl. Tento kontext je možno snadno vidět díky tomu, že vidíte kde všude se ono slovíčko používá a víte tedy v jakém smyslu bylo použito. Např. Ř 3:31 v překladu z YLT: "Přestáváme snad využívat zákon díky víře? To se nesmí stát! Ano, my ustanovujeme Zákon!", narážím však také na aroganci či ignoranci. Například při pracném přeložení článku od odborníka v určitém oboru a s uvedením všech zdrojů mi někdo z Hnutí víry řekl, že jsou to jen pomluvy a že nemám objektivní informace. Ty jeho "objektivní" informace pak samozřejmě pochází z Hnutí víry... Křesťané se potřebují neustále vzdělávat, aby předešli tomu, že se stanou obětí falešného učení nebo manipulace. Je dobré získávat informace i od jiných stran než jen z jedné sekty, která vám může vymít mozek díky tomu, že všechny informace přísně hlídá. Před těmito praktikami varuji na stránce sektářský duch.

© 2019-2021 Křesťanské stránky
Vytvořeno službou Webnode
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky