Efezský koncil - proti Antiošské škole a Nestoriánovi

Co bylo důsledkem Efezského koncilu

Efezským koncilem došlo k potlačení té křesťanské větve, která se stavěla proti používání termínu bohorodička/theotokos a zbožšťování Marie tímto způsobem, tedy ke kladení příliš velké úcty Marii. Antiošské učení o tom, že Bůh je víc než stvoření (zde v roli Marie) utrpělo ránu a byl posílen modlářský Mariin kult. O Theotokos více zde

O co šlo na efezském koncilu

Řecký pojem theotokos se překládá jako Bohorodička a je spojením dvou slov: theos = Bůh a tokos (τόκος). Alexandrijská škola na západě tvrdila, že Marie porodila Boha protože Ježíš byl plně Bůh a zároveň plně člověk. Cyril Alexandrijský použil přirovnání člověka ke dřevu, které je spalováno ohněm. Oheň představuje Boha a proniká lidstvím. Naproti tomu Antiošská (od Antiochie) škola vedená cařihradským biskupem Nestoriánem tvrdila, že Bůh (Logos = Slovo) přebýval v Ježíši jako v chrámě. To bylo trnem v oku Cyrilovi Alexandrijskému. Cituji: "Řevnivostí obou biskupských sídel se zostřovalo napětí pocházející ze směru ško­ly. Cařihrad, císařské sídlo na Bosporu, zastínilo a znenáhla zakrylo Ale­xandrii, vysoce váženou jako sídlo vědy a útulek pravověří." Zdroj.

Nestorián používal pouze termín Christotokos, ve smyslu "Kristorodička" a odmítal uznat Theotokos za platný a vhodný termín. Mezi oběma tábory tedy existovali nepřátelské vztahy, ze strany Alexandrijské školy se očividně jednalo o závist.

Velmi krátce a stručně shrnu co se odehrálo.

"V boji o titul "Bohorodička" se tedy utužil dlouho existující protiklad škol alexandrijské a antiošské. Antiošský patriarcha Jan se postavil zásadně na stranu Nestoriovu, ale napomínal jej k míru, protože také "Bohorodička" prý má správný smysl. Nestorius zůstal tvrdý. První ze 13 protianathematismů - které dnes platí jako nesprávné - odmítal "Theotokos". Pohnul však císaře Theodosia II., aby 19. listopadu 430 okružním listem všem metropolitům Východu a Západu (pro tento z příkazu Valentiniána III.) svolal na svato­dušní svátky 431 do Efezu ekumenický koncil..." Zdroj.

Efezský "ekumenický" spiklenecký koncil

Ekumenické koncily byly shromážděním církve na celém světě (tedy západní a východní církve).

Efezský koncil byl fraškou. Koncilu se účastnila pouze jedna strana a to zástupci Alexandrijské školy. "Vedoucí osob­ností efezského koncilu se stal Cyril Alexandrijský. Zahájil jej současně jako papežův zástupce se šestnáctidenním zpožděním 22. června 431, ačkoliv Antiošští se svým patriarchou Janem ještě nedorazili. Nestorius odmítl, ačkoliv byl v Efezu přítomen, přes trojí vyzvání účast. Lidová nálada v Efezu mu byla tak nepřátelská, že ke své osobní ochraně si vyžádal a dostal císařskou tělesnou stráž. Zdroj.

Bez Nestoriánovy přítomnosti byl tedy pochopitelně Nestorián exkomunikován (detaily neznám, ale očividně tam došlo k tomu, že Antiošská nauka byla prohlášená za neplatnou a zakázána). Rozsudek zněl takto:

"Od něho (=Nestoria) urážený Pán Ježíš Kristus určuje skrze svatý synod, že Nestorius je vyloučen z biskupské hodnosti a veškerého kněžského společenství." 198 přítomných biskupů podepsalo rozsudek. Zdroj.

Antioští dorazili na koncil asi o 4-5 dnů později. "Ustavili se jako protikoncil* a vyloučili z církevního společenství Cyrila a efezského místního biskupa Memnona, kterého vedle tohoto a po něm činili zodpovědným za to, co se stalo. Také Antiošští ospravedlňovali svůj postup u císaře. Theodosius krátce prohlásil vše dosud provedené za neplatné." Zdroj. * - 16. července r. 431.

Následně pokračovali další sezení, které byli od sebe časově vzdálení cca o týden, antiošský protikoncil byl prohlášen za neplatný, exkomunikovali patriarchu Jana a jeho přívržence a přijali šest kanónů proti Nestoriánovi a jeho přívržencům.

"Theodosius potvrdil sesazení Nestoria jako i jeho protivníků Cyrila a Memnona a oba poslední dal vsadit do vězení." Zdroj.

Nestorián nakonec skončil ve vyhnanství.

Efezský koncil byl fraška

Antiošská škola a Nestoriáni tedy neměli žádnou šanci obhájit svou víru a svůj teologický směr. Celý efezský koncil byl spiknutím Cyrila Antiošského, který jen přednesl učení své školy a zmanipuloval ostatní biskupy a lid. Toto jednání zcela jasně ukazuje jak byla katolická církev prohnilá už v pátém století. Vedli ji lidé, kteří jednali v rozporu s biblickým učením o spravedlivém procesním řízení.

Několik biblických přísloví, které dokazují, že Cyril Antiošský nebyl vedený Bohem a nežil v souladu s Božími zásadami o pravdě a spravedlnosti:

"Není dobré nadržovat svévolníkovi a odstrčit na soudu spravedlivého." Přísloví 18:

"V přestoupení zlého člověka je léčka, ale spravedlivý plesá a raduje se." Přísloví 29:6

Proč je pojem bohorodička rouháním

Článek o tom proč je titul "bohorodička" (theotokos) rouhavý: zde.

Zdroj

Citace jsou převzaty z knihy Hubert Jedin, Malé dějiny koncilů

© 2019-2021 Křesťanské stránky
Vytvořeno službou Webnode
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky