Hinduismus:

Transformační účinek vizualizace (4)

Úvod

Cílem tohoto článku je prokázat škodlivost a nebezpečnost vizualizačních a meditačních technik a to zejména s ohledem na křesťanskou věrouku. Veškeré informace v tomto článku jsou interpretovány z pohledu bible, z pohledu fundamentálního křesťanského pohledu. Tento článek se opírá o dílo "Visualization in Hindu Practice", autor Sthaneshwar Timalsina,  zveřejněno květen 2017 na academia.edu. Autorem tohoto článku, včetně překladu jsou Křesťanské stránky (lokalizované na webnode.cz a FB: Křesťanské stránky webnode).

Význam barev

Oranžová tučná v citované části je varující. Červená tučná v citované části je velmi závažné tvrzení, někdy až šokující. Žlutou tučnou barvou jsou věci, které jsou vhodné k zapamatování. Tmavě modrou barvou tučně jsou části, které jsou zajímavé pro pochopení hinduismu, ale pro další studium v souvislosti s meditacemi a vizualizacemi v New Age nebo v křesťanství, už není nutné si je pamatovat.


Termíny

subjekt - meditující jedinec, praktikant vizualizace; vlastně jogín praktikující nazírání nebo pozorování skutečnosti.

korelace - souvztažnost

relace - vztah mezi objektem vizualizace (vizualizovanou entitou) a praktikantem jógy, který si vytváří představu o objektu (například sledovaného obrazu, mandaly).

mantra - slovo nebo fráze, která se vyslovuje nahlas, za účelem meditace a kultivovaní určité představy nebo božstva. S každou mantrou je spjata nějaká myšlenka či představa, není to jen zvuk.

mandala - obrazec, který odráží nějakou náboženskou či filosofickou představu, je součástí meditační praxe jak v hinduismu, tak v tibetském buddhismu.

upasana, dharana - název pro vizualizační techniky

Transformace osobnosti

"Na úvodní úrovni zahrnuje vizualizační praxe mentální vytváření představ božstev a mandal, vidění manter v různých místech nebo vědomé kultivování specifických emocí." (str. 4)

Začátek citace (str. 5):

"Vizualizace ve své nejvznešenější podobě proměňuje osobní doménu subjektu, přičemž se stává vizualizovaným božstvem. Vizualizace v náboženských tradicích jde ještě o krok dále, kde se představa 'stává' živou a vyznavači hledají intersubjektivní výměnu s vizualizovaným objektem.

Díky promíchání vyprávění asociovaných s božstvem, vyvoláváním centrálních emocí vyvolaných příběhy a prostřednictvím náznaků/sugescí, které transformují sebehodnocení sebe sama, náboženská vizualizace oživuje příběhy s vyznavači, kteří znovu prožívají scénu. Tato náboženská praxe spočívá ve vytvoření živé představy božstva, rozšíření předpokládaného vědomí a tím transformaci sebe a předmětu vizualizace na inter-subjektivní dialogové platformě."

Myslím, že v tomto odstavci jsou velmi dobře viditelná nebezpečí vizualizace. Vizualizace proměňuje osobní doménu subjektu, tzn. že mění to jakým způsobem pohlížíte na sebe sama, hodnotíte sami sebe, svou víru. Pro křesťana to znamená, že se nutně změní váš pohled na bibli a na to co je modlářství. Při přečtení těchto slov, pokud se držíme bible, je jasné, že člověk usiluje o evokování božstva v sobě samém. Je to Bohem zakázaná praktika, je to modlářství. V předchozích dílech jsme si už vysvětlili, že dojmy, které z meditace vznikají jsou jen iluzí, klamem, který se vytvořil v mysli. Vize se stanou natolik živé a přesvědčivé, že je snadné jim uvěřit, že je to realita. Ať už zažijete cokoliv, můžete snadno dojít k přesvědčení, že to je ono - to je Bůh. V této víře pak můžete setrvávat a pokračovat v meditacích či vizualizacích. Ještě ke všemu, pokud začnete s těmito vizemi komunikovat - s jakýmikoliv bytostmi či entitami, ať už jsou skutečné či nikoliv, dá se to zařadit do zakázané praktiky, kterou Bůh v bibli nazývá "komunikace s mrtvými" či "věštění", neboť podle bible s mrtvými komunikovat nelze, to bylo vysvětleno zde. Také jsem v předchozím článku vysvětlil, že člověk získává nadpřirozené schopnosti, které však zřídkakdo může mít pod kontrolou. Samyama to nazývá siddhis a jsou zde schopnosti jako jasnozření a předpovídání věcí budoucích. Z toho důvodu jako křesťané můžeme tuto praktiku řadit jako zakázanou.

S tématikou rozšiřování vědomí souvisí tento článek Esoterický Ježíš a Kristovo vědomí. V New Age se o rozšiřování vědomí mluví právě v souvislosti s meditacemi, jógou aj. věcmi. Mění se tím i sebehodnocení. Z křesťanského pohledu to znamená, že orientace jedince se natolik změní, že je úplně mimo. Je těžké to vysvětlit, protože všechny tyhle filosofie jsou bludem a lidi, kteří jim podlehnou jsou zkrátka úplně mimo - nevidí jak negativně je tato filosofie změnila. Stačí se podívat jak o tom mluví tahle Kateřina Andělová, na přednášce. Lidé, kteří trpí těmito projevy, těmito nadpřirozenými silami, se s nimi raději ztotožní, jakoby jim byli od přirozenosti vlastní, než aby proti nim bojovali a zřekli se jim, aby mohli být od nich osvobození (což je možné ale jen prostřednictvím Ježíše Krista, on jediný nás může vysvobodit z vlivu těchto temných sil, které vyvolávají tyto bludy).

"V náboženských textech je obecně předepsáno pět různých typů emocionálních dispozic: bhava nebo emoce mír(santa), emoce erotické lásky (madhurya), emoce rodičovské lásky (vatsalya), emoce služebnictví ( dasya) a emoce přátelské lásky (sakhya). Literatura Vaisnava SahajTya vyjadřuje přátelskou lásku. Většina tantrických a jogínských vizualizačních praktik, včetně véd nebo upasana předepsaných v Upanišádách, lze popsat jako vyvolávající emoci míru."

Emocionální modlářství

Jako křesťan tyto emocionální dispozice vidím takto: 

  • Mír: je iluze pokoje, falešného míru, ale je to spíš vytržení z reality, ignorování, je to jako být v omámeném stavu pod účinkem drog. Je to podobný vliv, jako v 60-letech éra hippies.
  • Erotika: je tělesná záležitost, která je jasně v protikladu s biblí, protože erotika je jeden z největších svodů, kterými byl sveden Izrael, když se nechal svést falešnými Bohy a kultovní prostitucí. Stejně tak je škodlivé, pokud se člověk příliš věnuje erotice a veškeré erotické aktivity mimo manželství jsou hřích. 1 K 6:16 "Anebo nevíte, že kdo se spojuje s nevěstkou, je s ní jedno tělo? Vždyť Písmo říká: 'Ti dva budou jedno tělo.'" V Tóře se však pojmem prostitutka [zoná] používá také k označení neprovdané ženy, která se spustila s jiným mužem a sexuální vztahy mimo manželství jsou označovány za smilstvo.
  • Rodičovství: ve vztahu k božstvu, že božstvo je náš otec či matka, je zvráceností, kterou biblický Bůh odmítá a opovrhuje jí. Nelze si ani vizualizovat vztah s Ježíšem či Bohem Hospodinem, protože Bůh k ničemu takovému v bibli nenavádí. Kultivace těchto představ v mysli prostřednictvím vizualizace nemá nic společného s vykonáváním dobrých skutků, jak to chce Bůh: "Tak nechte své světlo zářit před lidmi, ať vidí vaše dobré skutky a vzdají slávu vašemu Otci, který je v nebesích." Mt 5:16 - kde Ježíš očividně světlem nazývá dobré skutky, ne nějakou emoci nebo vysněnou představu.
  • Služebnictví: ve smyslu službě božstvu je jasné modlářství. I když si budete něco představovat v meditaci ve vztahu k Hospodinu, stále to nemá nic společného s běžným uvažováním o těchto věcech, protože kreativní vizualizací si vytváříte jiného Boha než jaký Bůh je doopravdy.
  • Přátelství: falešná láska nebo tolerance, k věcem, ke kterým bychom podle bible přátelští být neměli. Neměli bychom si dělat přátele mezi lidmi, kteří uctívají jiné Bohy a následují jiná učení. "Cizoložníci a cizoložnice! Nevíte, že přátelství se světem je nepřátelství s Bohem? Kdokoli si tedy umíní být přítelem světa, stává se Božím nepřítelem." Jk 4:4

"V kultivaci emoce erotické lásky (madhurya) navazují vyznavači osobní vztah s božstvem jako s milujícím partnerem." (str. 5)

"Subjekty mohou také promítat/projektovat rodičovskou lásku a to buď převzetím božstva jako něčího dítěte (hraní role ...), nebo převzetím se jako dítě." (tamtéž)

"Náboženská praxe, pokud je čtena v tomto světle, se stává kurzem pro transformaci subjektu a jeho výhledu pomocí pečlivého opakování smyšlené imaginace nebo vizualizace, kde subjekt najde nějakou formu vztahu s božským a sám se chová podle božského plánu." (tamtéž)

O tantrické vizualizaci autor píše:

"V tomto procesu se skutečné tělo stává plátnem pro promítané tělo. V důsledku toho mění aspiranti svůj tělesný postoj a somatosenzorické schopnosti kultivované prostřednictvím trvalé vizualizace vlastního těla." (str 13)

Uvedené citace se dají shrnout tak, že jakýkoliv návod z jiného náboženství přijmete a řídíte se podle něho už je to forma modlářství sama o sobě. Zde tedy tyto praktiky vizualizace, které se objevují v New Age a v křesťanství, mají stejný nebo podobný účinek jako praktikování hinduismu či buddhismu samotného, protože tyto praktiky byly naimportovány do křesťanství právě z těchto orientálních praktik - viz např. články zde a zde.

© 2019-2021 Křesťanské stránky
Vytvořeno službou Webnode
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky