Křesťanova dokonalost: 

Milost a zaslíbení Božské přirozenosti 

kapitola 2.d

Rejstřík: Wesleyho Křesťanský průvodce: Křesťanova dokonalost

Předchozí díl: 2.c - Svatost spočívá v lásce a nenávisti ke zlu

* * *

4. Ale jakoby to nestačilo, snížil se, aby učinil konkrétní a zvláštní sliby, aby nás očistil od všech hříchů a zdokonalil nás ve svatosti. "Jsou nám dána nadměrně veliká a vzácná zaslíbení; abyste jimi mohli být účastníky božské přírozenosti a uniknout porušení, které je ve světě skrze chtíč," 2 Pet. 1:4. 

Kéž je vám v poznání Boha a Ježíše, našeho Pána, rozmnožena milost a pokoj, tak jako nám jeho božská moc darovala všechno, co patří k životu a zbožnosti, skrze poznání Toho, který nás povolal svou slávou a ctností, čímž nám byla darována veliká a drahá zaslíbení, abyste se díky nim stali účastníky božské přirozenosti, když jste unikli zkáze, která ve světě panuje skrze žádosti. Právě proto tedy vynaložte všechno úsilí a připojte ke své víře ctnost, ke ctnosti poznání, k poznání zdrženlivost, ke zdrženlivosti vytrvalost, k vytrvalosti zbožnost, k zbožnosti bratrskou náklonnost a k bratrské náklonnosti lásku." 2 Petrův 1:2-7

Tyto sliby jsou obecně plnější a jasnější než sliby týkající se jakéhokoli jiného tématu. A tak v Ezekieli: "Pak na tebe rozprostřu čistou vodu, a vy budete čistí, očistím vás od všech vašich nečistot a všech vašich model," Ezek. 36:25-26 (v hebrejském textu je použit výraz, který znamená, že člověk bude celý omytý vodou, je tedy lépe překládat takto: celého tě omyji čistou vodou; je to odkaz buďto na křest ponořením nebo na rituální omývání, které prováděli židé když se očišťovali od duchovního poskvrnění, pozn. překl. překl.). Tak i  Svatý Jan, "Jestliže chodíme ve světle, jako on je ve světle, máme společenství mezi sebou a krev Ježíše Krista, jeho Syna, nás očišťuje od každého hříchu. Jestliže doznáváme naše hříchy, on je věrný a spravedlivý, aby nám odpustil naše hříchy, a očistil nás od veškeré nespravedlnosti," 1 Jan 1 : 7-9. 

Stejný smysl má ten starodávný slib zaznamenaný Mojžíšem. "Hospodin, tvůj Bůh obřeže tvé srdce a srdce tvého semene (potomstva, pozn. překl.), abys miloval Hospodina, Boha svého, z celého srdce svého a z celé duše své, abys byl živ," Deut. 30:6. 

A dám jim jedno srdce a nového ducha vložím do vašeho nitra, odstraním z jejich těla srdce kamenné a dám jim srdce masité, aby žili podle mých ustanovení*, zachovávali má nařízení* a plnili je. I budou mým lidem a já budu jejich Bohem." Ezechiel 11:19-20 ČSP, CEP uvádí tento překlad: "by se řídili mými nařízeními, zachovávali moje řády a jednali podle nich" , kontext jasně mluví o tom, že zachovávání Božích přikázání je smyslem a cílem i v nové smlouvě (neboť smyslem Zákona je láska k Bohu a člověku, což potvrzuje slovy: Cílem Zákona je Kristus - čili láska.); druhý podobně významný text o dodržování Zákona je v Jeremiáši 31:33 kde je vyloženě použito slovo Tóra, viz níže, pozn. překl.

A můžeme pravdivě říci, že ať Boží zákon vyžaduje cokoli, evangelium se do toho zapojuje, protože slibuje, že Zákon bude vložen do naších myslí* a zapsán do naších srdcí, to znamená, že cokoli Zákon vyžaduje, bude plně dokončeno v těch, kteří věří, Židům 8:10. (* - Pavel použil slovo διάνοια [dianoja] znamenající porozumění, intelekt, mysl, vhled, hluboká myšlenka, vyrovnané myšlení, plnohodnotné zdůvodnění, kterým se míní dialektické myšlení, které umožňuje zvážit obě strany pohledu na věc**, důkladné odůvodnění; odvozeno od slova νοέω [noeó] - vnímat, myslet, chápat, zvažovat nebo uvědomit si. ** - Takové "plnohodnotné zdůvodnění" je zásadní pro milování Pána a našeho souseda láskou agapé (láskou správného úsudku) (viz Mk 12:30). Je také nástrojem sebezničení, když je vykonáváno bez Božího světla a moci, poznámky ze Strongovy konkordance a HELPS Word-studies, pozn. překl.)

Toto je tedy smlouva, kterou po těchto dnech uzavřu s domem Izraelovým, praví Pán: Dám své zákony* do jejich mysli a napíši je na jejich srdce; a budu jejich Bohem a oni budou mým lidem. A nebudou už učit každý svého bližního a každý svého bratra a říkat: `Poznej Pána!´, protože mne všichni budou znát - od nejmenšího až po největšího z nich. Neboť se slituji nad jejich nepravostmi a na jejich hříchy ani na jejich nezákonné činy si již nikdy nevzpomenu." Židům 8:10-12 NBK, * - toto je Pavlova interpretace, V Tóře je použito jednotné číslo: "Tórá", je dobré si uvědomit, že Tóra je slovo prakticky identické se Slovem Božím a stejně jako křesťané vnímají celý Starý Zákon jako Slovo Boží, tak i židé, považují celou Tóru za Slovo Boží.  Jeremiáše 31:33 lze stejně tak správně chápat jako "Své Slovo jim dám do nitra", pozn. překl.


Evangelium, které pro nás obsahuje všechny dobré věci, se prostřednictvím Vyvýšeného nazývá zaslíbením; a my jsme ujištěni, že "nic dobrého nebude zadrženo těm, kteří chodí vzpřímeně," Žalm. 84, 11.

Neboť Jahve, Bůh, je hradba a štít, dává milost a slávu; Jahve neodmítá štěstí těm, kdo kráčejí cestou bezúhoně." Žalm 84:12 Bible Jeruzalémská, s lehkou modifikací posledního slova na adjektivum, pozn. překl.

Nebo Hospodin Bůh jest slunce a pavéza; tuť milosti i slávy udílí Hospodin, aniž odepře čeho dobrého chodícím v upřímnosti." Tamtéž Bible Kralická.
Neboť slunce a štít (je) Hospodin Bůh milosti a slávy. Nedá snad Hospodin dobro těm, kdo chodí vzpřímeně? Nic jim neodepře." Tamtéž, vlastní překlad, nebo lépe: "Neboť sluncem a štítem je Hospodin Bůh; milost a slávu dá těm, kdo kdo chodí vzpřímenědobro jim neodepře." Ale to také znamená, že ten kdo chodí vzpříměně prokazuje laskavost či milosrdenství (חֵ֣ן - chén) druhým lidem a v tom důsledku je na něm Boží sláva. Vzor: král David. Viz rozbor zde. Pozn. překl.

Poté, co nám dal svého milovaného "Syna, jak by nám s ním také nemohl svobodně dát všechny věci?" Řím. 8:32. A to především svatost srdce? Pokud existuje jedna věc, kterou nám Bůh chce dát více než jinou, je to svatost. Toto je tedy obsaženo také v zaslíbeních evangelia, stejně jako v Zákonu. A to, co Bůh zaslíbil, můžeme jistě očekávat. Jeho zaslíbení nemůže selhat. Pokud nám slíbil, že nám v tomto životě poskytne svobodu od všech lidských neduhů, mohli bychom to také hledat (očekávat). Ale to neudělal, a proto to nikdo nehledá. Slíbil však plné a úplné posvěcení naší povahy (charakteru); proto ho můžeme získat.

5. Ti, kdo žijí v hříchu zneuctívají Boha, ale takoví kteří se odvrátí od svých hříchů a jednají spravedlivě ho oslavují. A jak ho někteří hříšní lidé zneuctívají více než jiní, tak ho někteří ze spravedlivých ctí více než jiní a ti, kteří jsou mu nejvíc podobní, kteří mají největší podobu jeho obrazu, jeho Ducha a milosti, ho nejvíce oslavují. Nikdy ho nebudeme v plné míře oslavovat, dokud nebudeme zcela posvěceni; dokud nebude zničena naše pýcha, sobecká vůle a všechny agresivní vášně a dokud naše pokání, víra a láska a naše srdce a životy, nebudou dokonalé jak vyžaduje evangelium. Pokud bychom tedy oslavovali Boha, měli bychom dokonalou svatost v Boží bázni. 

* * *

Pokračování: 2.e - Jedinou obětí učinil navždy dokonalými ty, kteří jsou posvěcováni


© 2019-2021 Křesťanské stránky
Vytvořeno službou Webnode
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky