Pavlův postoj k Mojžíšovu Zákonu (Tóře)

Rozhodl jsem se, že napíšu tento článek, abych připomněl jaká byla Pavlova motivace pro dodržování Božích zákonů (Tóry).

A tak jsem pro Židy jako Žid, abych získal Židy; pro ty pod Zákonem jsem jako pod Zákonem, abych získal ty pod Zákonem. Pro ty bez Zákona jsem jako bez Zákona (i když pro Boha nejsem bez Zákona, ale v Zákoně pro Krista), abych získal ty bez Zákona. Pro slabé jsem jako slabý, abych získal slabé: všem jsem se stal vším, abych jakkoli aspoň některé zachránil. A toto činím kvůli evangeliu, abych byl jeho spoluúčastníkem. 1 Kor 9:20-23

Pavel nepíše, že je bez Zákona, Pavel žil podle Mojžíšova Zákona, ale pro pohany se navenek jevil jakoby nežil. Podle mě to znamená, že Pavel dodržoval všechny Boží příkazy ohledně stravování, ale třeba dotýkání nečistých věcí na to už ohled nebral, protože jinde píše: čistým je všechno čisté (Titovi 1:15, Ř 14:2-3). Pavel se tedy nestraní pohanů a ani je nenutil k obřízce. Proto se jim jevil jako nežid. Ale když byl s židy, těm se zase jevil jako žid. V jeho chování je tedy určitá přizpůsobivost, ale ne přizpůsobivost světu, ale lidem.

Já jsem přece skrze Zákon zemřel Zákonu, abych mohl být živý Bohu! Jsem ukřižován s Kristem; žiji tedy již ne já, ale žije ve mně Kristus. A život, který nyní žiji v těle, žiji ve víře v Božího Syna, který si mě zamiloval a vydal sám sebe za mne. Neodmítám tu Boží milost. Vždyť jestliže spravedlnost přichází skrze Zákon, pak Kristus zemřel nadarmo. Ó, nemoudří Galatští! Kdo vás zmámil, abyste nedůvěřovali pravdě? Vás, před jejichž očima byl Ježíš Kristus vylíčen jako ukřižovaný mezi vámi! Chtěl bych se od vás dozvědět jen toto: Přijali jste Ducha na základě skutků Zákona, anebo na základě slyšení víry? Jste vskutku tak nemoudří? Když jste začali Duchem, dokončujete nyní tělem? Gal 2:19-3:3

Pavel zde nenapsal, že zemřel Zákonu a přestal se zákonem řídit. Pavel ale zjistil, že skrze Zákon přichází smrt, pro nemožnost dodržovat všechny přikázání. Obřízka je smlouva, která vrací židy k nutnosti dodržovat celý zákon - když zhřešíte, vaše hříchy vám nejsou odpuštěny, leda by za vás kněz z Arónova pokolení, obětoval na oltáři v chrámě oběť. Proto se nikdo z nás věřících z pohanů nechce nechat obřezat, aby neupadl do rukou Boha, který přísně trestá každý hřích. Přijímáme Kristovu oběť zadarmo, aniž bychom pro to museli cokoliv činit! Jeho odpuštění je okamžité a očišťující, protože on zemřel místo nás a jako beránek místo našich hříchů.

Nikdo z nás nemůže spoléhat na to, že bude spasen na základě svého příslušenství k lidskému rodu. Toto jednání Pavel nazývá "dokončování tělem" neboli spoléhání na tělo.

Z Janova Evangelia:

Přišel do svého vlastního, a jeho vlastní ho nepřijali. Ale všem, kteří ho přijali, dal moc stát se Božími dětmi, totiž těm, kteří věří v jeho jméno, kteří jsou zrozeni ne z krve, ani z vůle těla, ani z vůle muže, ale z Boha. A to Slovo se stalo tělem a přebývalo mezi námi (a viděli jsme jeho slávu, slávu, jakou má Jednorozený od Otce), plné milosti a pravdy." Jan 1:11-14

Nikdo tedy není Božím dítětem kvůli krvi, tj. kvůli pokrevnímu příbuzenství.

Dále Pavel vysvětluje podstatu židovství:

Židem totiž není ten, kdo je jím zjevně, a obřízka není to, co je zjevné na těle; ale Židem je ten, kdo je jím v nitru a má srdce obřezané Duchem, ne literou, jehož chvála není od lidí, ale od Boha." Ř 2:28-29

Pavel stále mluví o obřezání Duchem a připouští tak, že je možné, aby žid dodržoval Boží přikázání - Tóru a žil podle ní. Podstata toho všeho, ale záleží na srdci a na Duchu, ne na nařízeních a pravidlech. A přesto si troufám říct, že každý křesťan potřebuje pravidla a disciplínu, na to aby si našel pravidelný vymezený čas na čtení bible, chvály a modlitby a celkové rozjímání s Bohem. Pavel taky mluví o takové disciplíně, nazývaje ji výchovou:

Ještě jste se v boji proti hříchu nevzepřeli až do krve a zapomněli jste na povzbuzení, které k vám promlouvá jako k synům: "Synu můj, nepohrdej Pánovou výchovou, a neklesej na duši, když tě kárá. Vždyť koho Pán miluje, toho vychovává, a švihá každého, koho přijímá za syna." Podstupujete-li výchovu, Bůh s vámi jedná jako se syny. Vždyť kterého syna otec nevychovává? Jestliže jste však bez výchovy, jíž se dostává všem, pak jste levobočci, a ne synové. A pak, mívali jsme přece za vychovatele své tělesné otce a vážili jsme si jich. Nemáme se tedy mnohem spíše poddat Otci duchů a žít?"  Židům 12:4-9

Když po tom všem toužíte pak nevnímáte přikázání a všechny tyto věci jako omezení, ale něco co vás posiluje, buduje a pomáhá vám obnovovat či zachovávat život ve vás. Pavel nemluví o obřízce jako o něčem co je vidět, ale o potřebě poslouchat Boha.

Dejte si pozor na ty psy, dejte si pozor na ty zlé dělníky, dejte si pozor na tu `rozřízku´! Pravá obřízka jsme přece my, kdo sloužíme Bohu duchem, chlubíme se v Kristu Ježíši a nespoléháme na tělo. Ačkoli právě já bych mohl spoléhat na tělo. Zdá-li se někomu jinému, že může spoléhat na tělo, já více: obřezán osmého dne, z rodu Izraelského, z pokolení Benjamínova, Hebrej z Hebrejů, co do Zákona farizeus, co do horlivosti pronásledovatel církve, co do spravedlnosti Zákona jsem byl bezúhonný. Ale cokoli mi bylo ziskem, to jsem pro Krista odepsal jako ztrátu. A vůbec všechno považuji za ztrátu vzhledem k nadřazenosti poznání Krista Ježíše, mého Pána. Pro něj jsem to všechno ztratil a pokládám to za hnůj, abych získal Krista a byl shledán v něm, nemaje svou spravedlnost, která je ze Zákona, ale tu, která je skrze víru Kristovu, tu spravedlnost, která je z Boha a spočívá ve víře;" Filipským 3:2-9

Boží slovo však nepovažuji za hnůj a právě proto chci poslouchat Boží přikázání. Může někdo z vás říct, že Boží slovo je hnůj? Pavel tohle přece neřekl! Nezahodil Starý Zákon, ale naopak se na něj velmi často odvolává, když cituje pasáže z Tóry.

Pavlovi se nelíbilo, že přicházeli věřící z židů a nutili věřící z pohanů k obřízce a dodržování dalších židovských zvyků. Ježíš také říkal, že nemáme na věřící spolubratry klást větší břímě než jsou schopni unést! Takže s ním souhlasím.

Ten, kdo jí, ať nepohrdá tím, kdo nejí, a kdo nejí, ať nesoudí toho, kdo jí; vždyť Bůh ho přijal!" Ř 14:3

Pavel ve své době zažíval situaci, kdy křesťané z židů nebo židé samotní pohrdali těmi křesťany, kteří jedli vepřové maso. Zde Pavel píše, že toto je špatný postoj. V srdci nesmíme mít žádnou hořkost, zášť, ani závist. To samé ale Pavel očekává od lidí, kteří jí. Já patřím těm, kteří se stravují podle Božího přikázání nebudeš jíst nic vepřového, ani maso s krví a ocenil bych, kdyby mě za to nikdo neodsuzoval, že jsem si vybral tento způsob života. Stejně tak chci dobrovolně světit šabat jako den odpočinku, o šabatu nepracuji, protože Bůh tento ten posvětil a navíc zdůraznil velmi významně, že si přeje, abychom ho dodržovali. Jelikož beru Boží přikázání vážně, tak se tím řídím. Ale objevují se křesťané, kteří říkají, že jsem kvůli tomu odpadl od milosti apod. Poslyšte, mám to podobně jako Pavel, nevidím důvod proč bych nemohl dobrovolně dodržovat Boží přikázání jenom proto, že vy jíte a slavíte jiný den. Nový Zákon nezakazuje ani jedno ani druhé a Pavel nechává svobodu všem k vlastnímu rozhodnutí.

Proto stůjte v té svobodě, ke které nás Kristus vysvobodil, a nezaplétejte se znovu do otrockého jha. Hle, já Pavel vám říkám, že budete-li se obřezávat, Kristus vám nijak neprospěje. Každému člověku, který se nechává obřezat, pak znovu dosvědčuji, že je povinen dodržovat celý Zákon. Zbavili jste se Krista, vy všichni, kdo se ospravedlňujete Zákonem; odpadli jste od milosti! My přece očekáváme naději spravedlnosti skrze Ducha na základě víry. Vždyť v Kristu Ježíši nic nezmůže obřízka ani neobřízka, ale jen víra projevující se láskou." Gal 5:1-6

Pavel napsal naprosto jasně, že kdo se nechává obřezat zaplétá se znovu do otrockého jha. Stává se znovu poslušný jinému Zákonu, než je zákon Kristovy milosti. Nemám problém tyto slova zvýraznit tučně. Abram byl ospravedlněn vírou, ne na základě toho, že obřezal Izáka, neboť v té době, kdy mu Bůh dal zaslíbení, Izák ještě nebyl na světě. Podobně se ani my křesťané nemáme nechat obřezat. Starý Zákon je nutno vykládat pomocí Nového Zákona a naopak. Díky tomu můžeme pochopit celou pravdu.

Amen, říkám vám: Dokud nepomine nebe a země, nepomine ani nejmenší písmenko, ani jediná čárka ze Zákona, než se všechny ty věci stanou. Proto, kdokoli by zrušil jedno z těchto nejmenších přikázání a tak by učil lidi, bude v nebeském království nazýván nejmenším. Ale kdokoli by je plnil a učil, ten bude v nebeském království nazýván velikým." Mt 5:18-19

Nakonec mě nejvíce fascinuje, že je to právě Ježíš kdo na několika místech upozorňuje, že Mojžíšův Zákon nebyl zrušen, ale naplněn a že tyto přikázání máme dodržovat. Zároveň ale dodává, že naše spravedlnost nemá být náboženského charakteru jako tomu bylo u farizejů, kde příkazy lidí a nedostatek lásky převládal ve všem co dělali a tím porušovali zákon. A tak věřím tomu, že není nic špatného když říkám, že Bůh ustanovil šabat jako den odpočinku a dal příkaz ho zachovávat, jestliže se tím přibližujeme k Bohu a plníme tak jeho přikázání, pak je v naprostém pořádku, když světíme Sabat. Vyhněme se však tradicím a svátkům, které Bůh neustanovil, ale zavedli je lidé (židé) protože pak by se opravdu mohlo stát, že spadneme pod vládu náboženského ducha.

© 2019-2021 Křesťanské stránky
Vytvořeno službou Webnode
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky