Dowieho cesta ke spiritismu

J. A. Dowie

Dowieho přitahuje spiritismus

Dowie se začal zabývat o spiritismus, četl mnoho knih na toto téma, vyhledával spiritisty a zjišťoval jak funguje toto "nadpřirozeno". Víme to z jeho soukromé korespondence. Bylo to však velké tajemství, které se nikdo nesměl dozvědět, aby nikdo nepřišel na původ jeho tajemných sil. Jelikož se znal s mentalistou Quimbym pravděpodobně mu šlo o to, že chtěl získat kontrolu nad myslí druhých lidí a dovednosti, kterými by mohl oslnit lidi. Člověka by mohlo napadnout, že jeho původním záměrem mohlo být pořádat spiritistická show přímo na veřejnosti, jenže jelikož se znal s Quimbyim, tedy pravděpodobně byl od něho vyučený, musel vědět, že pro úspěšné "léčení mysli" jaké prováděl Quimby je třeba udržet si dobrou pověst a odstup od všeho, co by mohlo pošpinit jeho reputaci. Pro úspěšné zvládnutí Quimbyho techniky bylo třeba, aby "mistr kouzelník" o sobě vytvořil obraz čestného, ničím neposkvrněného a úspěšného léčitele. Jen tak mohl získat důvěru lidí, kteří se mu následně otevřou a dovolí, aby jim vsugeroval svoji myšlenku. O těchto technikách dozvíte v dalších dílech seriálu.

Ještě bych chtěl zmínit co vlastně říká bible. Bible pochopitelně spiritistické praktiky zakazuje na mnoha místech v bibli, ale zakazuje také tyto techniky studovat. Kdo tak vědomě činí, ten se dopustil modlářství - velmi závažného hříchu a jeho cesta směrem od Boha již započala. Jeho skutky budou horší a horší, protože hřích se nabaluje, takže člověk posouvá své hranice a stává se Božím nepřítelem.

Nebudete jíst maso s krví, nebudete se obírat hadačstvím ani věštěním." Leviticus 19:26 CEP

Nejezte nic s krví. Nevěštěte a nezabývejte se hadačstvím." Leviticus 19:26 CSP

Dowie se ve své korespondenci zmínil:

"Now, friends, I made many such tests. I tested these mediums on many points, and I got to know them, and to know their ways so well that at last they all held I was the biggest medium of them all."

Přeloženo:

Nyní, přátelé, udělal jsem mnoho takových testů. Testoval jsem tato média v mnoha bodech, a já jsem je poznal - tak dobře jsem poznal jejich způsoby, že jsem se nakonec stal tím největším médiem z nich všech."

Diabolical Spiritualism Unmasked: A Sermon by the Rev John Alexander Dowie (Zion City: Zion Publishing House, n.d.), 23. Nějaký další souběžný materiál o spiritualismu z tohoto období je v J. Dowie, Sin in the Camp, 37-40.

Muž či žena, v nichž by byl duch zemřelých nebo duch věštecký, musejí zemřít. Ukamenují je. Jejich krev padni na ně."
Leviticus 20:27 CEP


Brzo na to se začal účastnit seancí v různých městech a napsal, že "začal důkladně zkoumat veškerou literaturu na to téma, které jsem mohl najít, dokud jsem nezískal velmi velkou spiritualistickou knihovnu." (Sheldrake, Personal Letters of John Alexander Dowie, 12,20).

Dowie byl nenasytný čtenář a jeho knihovna mimo jiné obsahovala také mnoho knih od léčitelů ranné víry. Byl obeznámený s léčiteli jako Trudel, Blumhardt, Simpson a Cullis a také s globálními trendy léčitelství vírou.

Record of the Fifth Annual Commemoration of the Rev. John Alexander Dowie's and Mrs. Dowie's Ministry of Healing Through Faith in Jesus (Melbourne: M.L. Hitchinson, 1887), 10; J. A. Dowie, American First Fruits: Being a Brief Record of Eight Months Divine Healing Missions in the State of California (Leaves of Healing: San Francisco, 1889), 65, 95-6; Leaves of Healing (Ist Ser., 1891): 245-7.

Dowie se také setkal s několika pochybnými postavami jako byl spiritista Thomas Walker; jejich setkání skončilo žalobou Dowieho za urážku.

T. Walker, Orthodoxy Unmasked, or Clerical Arguments Refuted (Melbourne: By the author, 1882).

Také si vyvinul blízký homosociální vztah s podvodníkem Georgem Holdingem, kterého nazval "jeho nejvíce milovaným" (angl. "his best beloved").

Dowie to Q, E. September 3 1880, in Sheldrake, ed., The Personal Letters of John Alexander Dowie (Zion City: W.G. Voliva, 1912), 266.

Poslední zmiňovaný dopis je znám tím, že se dotyčný vydával za církevní úředníky a dopouštěl se falešných pohřbů a pojišťovacích podvodů (pozn. nevím o kom Morton píše jestli o Dowiem nebo o Holdingovi, asi o Holdingovi).

B. Chant, "The Australian Career of John Alexander Dowie," (paper prepared for the Centre for the Study of Australian Christianity, August 1992) 13; Sheldrake, Personal Letters of John Alexander Dowie, 314-6; J. A. Dowie, Spiritualism Unmasked (Melbourne: George Robertson, 1882), xx-xxi.

Další jeho společník z té doby James William Wood jako pomocník pastora (1883, původně obchodník; bez teologického vzdělání) zdá se, že mu pomáhal zformulovat nové techniky pro jeho velkolepá vystoupení s uzdravováním vírou. Bylo to v tomto společenském prostředí, kde vznikly techniky, které začal používat na jeho prvních vystoupeních. V zásadě zkombinoval dvě světské gnostické techniky:

  1. léčba mysli (angl. "mind cure" - tj. (pozn. mesmerismus čili defakto hypnóza))
  2. spiritismus

které zkombinoval do křesťanského divadla.

M. Hutchinson, "Healers: James William Wood and Colonial Religious Innovation," n.d. 

Barry Morton ve své práci nabízí vysvětlení pro Dowieho zázračná uzdravení, že tyto uzdravení byly pouhým placebo efektem. Dowieho léčitelský úspěch spočíval v tom, že si vybíral k léčení jen takové nemoci, u kterých byl předpoklad, že případný neúspěch půjde snadno zamaskovat. Dowieho cílem nebylo jen léčit lidi. Dokázal výhodně skloubit obchod a placebo léčení pomocí toho, že v lidech indukoval víru. Za svůj život vytrénoval mnoho lidí, kteří mu pomohli rozvinout jeho obchodní činnost. Cyrus Fockler, který byl v roce 1913 obviněn z podvodu na svou obhajobu před soudem uvedl:

"Na pódiu neprovádíme fyzické vyšetření klientů; pouze provedeme prohlášení. Položím ruce na hlavu pacientů a modlím se. Někdy položím ruce na postižené části těla. Přikazujeme pacientům tleskání rukou a klepání nohou a někdy jim pomáháme, aby to udělali." Priestess Tells of a Fiery Wind, Springfield Daily News August 30, 1913.

Ať se u tebe nevyskytne nikdo, kdo by provedl svého syna nebo svou dceru ohněm, věštec obírající se věštbami, mrakopravec ani hadač ani čaroděj ani zaklínač ani ten, kdo se doptává duchů zemřelých, ani jasnovidec ani ten, kdo se dotazuje mrtvých. Každého, kdo činí tyto věci, má Hospodin v ohavnosti. Právě pro tyto ohavnosti Hospodin, tvůj Bůh, před tebou vyhání ony pronárody. Budeš se dokonale držet Hospodina, svého Boha. Tyto pronárody, které si podrobíš, poslouchají mrakopravce a věštce, ale tobě to Hospodin, tvůj Bůh, nedovolil." Deuteronomium 18:10 CEP

Všimněte si, že dotazování se duchů zemřelých je zopakováno hned dvakrát za sebou, což zdůrazňuje, že je to opravdu vážné porušení smlouvy a dotyčný musí zemřít, aby na celý národ nepadla kletba. Židovský národ měl žít ve svatosti a proto byl takový důraz na to, aby nikdo nehřešil. Jen pro přesnost zde dodávám, že hebrejské slovíčka zde mají více významů, takže by mohlo být více překladů těch samých veršů. Je zakázáno zaobírat se jakýmikoliv znameními. V tomto úseku je také zajímavá zmínka o ohni, protože oheň u starověkých pohanských národů byl posvátný živel, který byl uctíván například v Zoroasterismu, ale i u Řeků. Nemusí být tedy nutně řeč jen o obětování dětí Ba'alovi ale může jít i o jiné zasvěcovací obřady, ve kterých se místo Boha tak jak ho známe (jako Ducha Svatého) objevuje substance ohně jako síla, vlastnost či neosobní božství právě tak jak jsem psal v článku o Zákonu přitažlivosti, kde je řeč o hnutí New Thought, kde předmětem uctívání je neosobní substance.

Další díl



© 2019-2021 Křesťanské stránky
Vytvořeno službou Webnode
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky