Meditace a škola
Nahlédnutí do historie
(Zdeněk Vojtíšek)
Zdroj:
https://www.dingir.cz/archiv/Dingir201.pdf
Autor: Zdeněk Vojtíšek
Zveřejněno se svolením.
Téma: Neutralitu školy je třeba hájit
Datum vydání: Domnívám se že se jedná o číslo z roku 2001.
MEDITACE A ŠKOLA
Je tomu skoro čtvrtstoletí, co
se ve Spojených státech konal významný soudní proces, který se týkal jednoho z
nových náboženských směrů a veřejného školství.
Transcendentální meditace (TM) indického duchovního učitele Maharishi Mahesh Yogiho (* 1911 / 1918?) byla prezentována jako vědecká metoda a prožívala své zlaté časy. V roce 1975 byl dosažen vrchol v počtu zasvěcených příznivců (mantru obdrželo asi 300 tisíc lidí) a všeobecná popularita TM umožnila, že Maharishiho meditační technika se prováděla i v amerických veřejných školách.
Po roce 1975 ovšem přišel prudký pokles. Bylo to pravděpodobně též v souvislosti se žalobou, kterou v březnu 1976 podala u soudu v New Jersey skupina rodičů, duchovních a dalších osob. Tato skupina u soudu svědčila o tom, že v letech 1967 - 1968 TM účelově přijala sekulární podobu, aby získala nové zájemce. Po zevrubném vyšetřování soudce došel k závěru, že učení TM je náboženské povahy. Na základě tohoto rozsudku a jeho potvrzení u federálního soudu v únoru 1979 byl program TM ve školách zastaven.
Stejně jako meditace může být za nenáboženskou metodu považována i jóga. Tisíce lidí se u nás věnuje hatha-józe, aniž by se zabývali jejími náboženskými kořeny. Ale stejně jako Transcendentální meditace lehce dovedla meditující až k Maharishimu, může systém hatha-jógy v podání společnosti Jóga v denním životě (JDŽ) dovést až k oddanosti jeho duchovnímu tvůrci, svámímu Mahéšvaránandovi.
I společnost Jóga v denním životě má ambice plošně proniknout do českých škol1. Pro všechny jejich stupně má propracovánu metodiku jógických cvičení. Kromě užitku z tělesného cvičení ovšem zájemci získávají jako vedlejší produkt úctu k Mahéšvaránandovi a krok za krokem se dostávají do prostředí, které Mahéšvará-nandu zbožňuje. Od jógy tělesných cvičení je tak v JDŽ přímá cesta k zasvěcení a k přijetí mantry.
Jógový expert dr. Zdražila psal ve své zprávě pro ministerstvo školství již v roce 1992, že "systém Jógy v denním životě má metodicky dobře zpracovánu hatha-jógickou část, tj. soustavu tělesných cvičení, spojených s uvědomováním. Tato cvičení u začátečníků převládají. Ve své podstatě je však celý systém založen na bhakti-józe. U vyspělejších cvičenců roste podíl a význam duchovních cvičení (zejm. meditace), která začínají ovlivňovat způsob jejich života a utváření jejich osobnosti."2
Před čtvrtstoletím Američané dokázali uhájit náboženskou neutralitu svých veřejných škol. U nás se to -zatím naštěstí bez soudních procesů - učíme také.
n
Poznámky
- Zdražila, V., Zpráva o organizaci, činnosti a cílech společnosti Jóga v denním životě, 27. 11. 1992, str. 6.
- tamtéž.