Meditace a škola

Nahlédnutí do historie

(Zdeněk Vojtíšek)

Zdroj:

https://www.dingir.cz/archiv/Dingir201.pdf

Autor: Zdeněk Vojtíšek

Zveřejněno se svolením.

Téma: Neutralitu školy je třeba hájit

Datum vydání: Domnívám se že se jedná o číslo z roku 2001.

MEDITACE A ŠKOLA

Je tomu skoro čtvrtstoletí, co se ve Spojených státech konal významný soudní proces, který se týkal jednoho z nových náboženských směrů a veřejného školství.

Transcendentální meditace (TM) indického duchov­ního učitele Maharishi Mahesh Yogiho (* 1911 / 1918?) byla prezentována jako vědecká metoda a prožívala své zlaté časy. V roce 1975 byl dosažen vrchol v počtu za­svěcených příznivců (mantru obdrželo asi 300 tisíc lidí) a všeobecná popularita TM umožnila, že Maharishiho meditační technika se prováděla i v amerických veřej­ných školách.

Po roce 1975 ovšem přišel prudký pokles. Bylo to pravděpodobně též v souvislosti se žalobou, kterou v březnu 1976 podala u soudu v New Jersey skupina rodičů, duchovních a dalších osob. Tato skupina u sou­du svědčila o tom, že v letech 1967 - 1968 TM účelově přijala sekulární podobu, aby získala nové zájemce. Po zevrubném vyšetřování soudce došel k závěru, že učení TM je náboženské povahy. Na základě tohoto rozsud­ku a jeho potvrzení u federálního soudu v únoru 1979 byl program TM ve školách zastaven.

Stejně jako meditace může být za nenáboženskou metodu považována i jóga. Tisíce lidí se u nás věnuje hatha-józe, aniž by se zabývali jejími náboženskými kořeny. Ale stejně jako Transcendentální meditace leh­ce dovedla meditující až k Maharishimu, může systém hatha-jógy v podání společnosti Jóga v denním životě (JDŽ) dovést až k oddanosti jeho duchovnímu tvůrci, svámímu Mahéšvaránandovi.

I společnost Jóga v denním životě má ambice ploš­ně proniknout do českých škol1. Pro všechny jejich stup­ně má propracovánu metodiku jógických cvičení. Kromě užitku z tělesného cvičení ovšem zájemci získávají jako vedlejší produkt úctu k Mahéšvaránandovi a krok za krokem se dostávají do prostředí, které Mahéšvará-nandu zbožňuje. Od jógy tělesných cvičení je tak v JDŽ přímá cesta k zasvěcení a k přijetí mantry.

Jógový expert dr. Zdražila psal ve své zprávě pro ministerstvo školství již v roce 1992, že "systém Jógy v denním životě má metodicky dobře zpracovánu hatha-jógickou část, tj. soustavu tělesných cvičení, spojených s uvědomováním. Tato cvičení u začátečníků převládají. Ve své podstatě je však celý systém založen na bhakti-józe. U vyspělejších cvičenců roste podíl a význam du­chovních cvičení (zejm. meditace), která začínají ovliv­ňovat způsob jejich života a utváření jejich osobnosti."2

Před čtvrtstoletím Američané dokázali uhájit nábo­ženskou neutralitu svých veřejných škol. U nás se to -zatím naštěstí bez soudních procesů - učíme také.

n

Poznámky

  1. Zdražila, V., Zpráva o organizaci, činnosti a cílech společnosti Jóga v denním životě, 27. 11. 1992, str. 6.
  2. tamtéž.
© 2019-2021 Křesťanské stránky
Vytvořeno službou Webnode
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky