Role skutků v procesu spasení

Křesťané jsou rozděleni přinejmenším na tři tábory. Jeden extremistický pohled říká, že ke spasení nemusíme dělat vůbec nic, stačí jen věřit v Ježíše. Tento přístup tíhne buďto k liberalismu nebo antinomianismu (což je hereze). Druhý extrémistický pohled říká, že pro spasení je třeba dělat mnoho věcí ze Zákona. Vede k vytváření mnoho složitých pravidel a nároků na stoupence církve potažmo na rozlišení toho kdo je pravověrný věřící. Tento pohled tíhne k zákonictví neboli legalismu. Já zastávám postoj, někde uprostřed a tento postoj se obtížně vysvětluje, protože bývá oběma stranami zneužíván a překrucován. Každý z těch extrémistických pohledů, se odchyluje od zdravého evangelia a vytrhává některé verše z kontextu, respektive ignorují některé důležité verše v bibli ať už z Nové nebo ze Staré Smlouvy. Důvod proč je ignorují je podle mého názoru ten, že si chtějí nějakým způsobem to křesťanství buďto zjednodušit, nebo naopak chtějí být až příliš nekompromisní, že při tom mohou vylít dítě i s vaničkou.

Pokusil bych se nejdříve nastínit svůj přístup, který by měl být ve shodě s Wesleyánským arminianismem. Jsem přesvědčen o tom, že pokud člověk pocítí upřímnou lítost nad svou nespasenou duší, nad svými hříchy a nad svou zatraceností směřující k sebezničení a požádá Boha o záchranu či o odpuštění hříchů, měl by být díky tomu spasen. To říká bible. Záleží však, zda se modlíte k tomu správnému Ježíši a ne k modle nebo nesprávné představě o Ježíši. V poslední době si také uvědomuji, že požádat Boha o záchranu a požádat ho o odpuštění hříchů vlastně není to samé. Protože požádat o odpuštění je výsledkem pokání: lítosti nad svými hříchy, kdežto žádost o záchranu může přijít ve stavu, kdy se bojíme o svůj život. Jaké spasení je opravdové? To kdy žádáme svou záchranu kvůli tomu, že jsme poznali, že jsme hříšní a nechceme dále žít hříšným životem, tudíž Boha žádáme o pomoc, aby nás dostal z našich vlastních hříchů - nejen obrazně, ale hmatatelně. Například narkoman může žádat o záchranu ze závislosti na drogág. Výsledek takové záchrany pak znamená, že narkoman už nebude dále brát drogu, krást, lhát atd. Protože to je zázrační Boží milost a výsledek viditelné Boží záchrany. Nebo člověk poznamenaný depresí nebo schizofrenií, svou záchranu zažije tak, že je zcela zbaven tohoto duševního útlaku a najde novou sílu v Kristu, radost a jasnou mysl a jasný cíl svého života. To je viditelné spasení. Nebo životní situace, kdy žádáme Boha, aby nás zachránil ze smrtelné nemoci, ale nikdy předtím jsme nepocítili lítost nad hříchy a touhu následovat Ježíše Krista? Poté co nás Bůh zachrání z naší nemoci, protože jsme upřímně a naléhavě volali k Bohu, ale nečiníme pokání a nejevíme snahu poznávat Boha, nečteme bibli, nemodlíme se, neuctíváme ho a vůbec nijak ho nehledáme. Může být takový člověk spasen? Byl zachráněn z nemoci, ale jeho duše stále nemusí být spasena (upřímnost víry však zná jen Bůh; on je svrchovaný soudce, který rozhoduje o spasení každého podle své vůle).

Každý strom se přece pozná po svém vlastním ovoci: z trní se nesbírají fíky a z bodláčí se nesklízejí hrozny." Lukáš 6:44

Sekera je již přiložena ke kořeni stromů. Každý strom, který nenese dobré ovoce, tedy bude vyťat a vhozen do ohně." Matouš 3:10

Ježíš řekl, že každý strom se pozná po ovoci. Proto se od obrácených lidí, od pravověrných křesťanů očekává, že budou nést ovoce. Křesťané, kteří nenesou dobré ovoce, nejsou pravověrní a podle Ježíšových slov takoví lidé budou vyťati a spáleni ohněm. Odkazuje tak na peklo Hádes, které čeká hříšníky, kteří nepoznali Boha a nezakořenili v Ježíši Kristu. Podobná slova jsou v Janově evangeliu:

Já jsem ten pravý vinný kmen a můj Otec je vinař. Každou ratolest, která ve mně nenese ovoce, odřezává, a každou, která nese ovoce, čistí, aby nesla více ovoce. Vy jste již čistí kvůli slovu, které jsem k vám mluvil. Zůstaňte ve mně a já ve vás. Jako ratolest nemůže nést ovoce sama od sebe, pokud nezůstane ve kmeni, tak ani vy, pokud nezůstanete ve mně. Já jsem vinný kmen a vy ratolesti. Kdo zůstává ve mně a já v něm, ten nese mnoho ovoce; neboť beze mne nemůžete dělat nic. Jestliže někdo nezůstane ve mně, bude vyhozen ven jako ratolest a uschne; a budou sebrány a hozeny na oheň a shoří." Jan 15:1-6

Dokud žijeme (jen) sami pro sebe a ne pro toho, který nás zachránil, pak to znamená, že jsme ještě Bohu nevydali svůj život a nejsme skutečně spaseni. Apoštol Pavel to také říká:


Také nevydávejte své údy hříchu za nástroje nepravosti, ale vydejte se Bohu jako ti, kdo ožili z mrtvých a své údy vydejte Bohu za nástroje spravedlnosti." Římanům 6:13

Spasený člověk vydá Bohu svůj život, aby nežil dále pro hříchy (jako je například sledování hororů, násilnických nebo erotických filmů) ale žil zbožně, pro toho komu má sloužit.

Pro slabost vašeho těla to říkám po lidsku: Jako jste vydali své údy za služebníky nečistoty a nepravosti k páchání nepravosti, tak tedy nyní vydejte své údy za služebníky spravedlnosti k posvěcení." Římanům 6:19

Řeknu to ještě jinak. Láska zavazuje, protože:

Jakožto milované děti tedy následujte Boží příklad a choďte v lásce, tak jako Kristus miloval nás a vydal sám sebe za nás jako dar a oběť Bohu na líbeznou vůni. Avšak smilstvo, veškerá nečistota a chtivost ať mezi vámi nejsou ani jmenovány, jak se sluší na svaté; ani nestoudnost, pošetilé řeči a vtipkování, což je nepatřičné, ale raději díkůčinění. Víte přece to, že žádný smilník ani nečistý nebo lakomý člověk (jenž je modlář) nemá dědictví v Kristově a Božím království. Ať vás nikdo neklame prázdnými slovy, neboť kvůli těmto věcem přichází Boží hněv na syny neposlušnosti. Nebuďte tedy jejich spoluúčastníky. Kdysi jste byli tmou, ale nyní jste v Pánu světlem. Choďte jako děti světla, neboť ovoce Ducha spočívá ve vší dobrotě, spravedlnosti a pravdě. Rozeznávejte, co je příjemné Pánu, a neúčastněte se neplodných skutků tmy, ale raději je usvědčujte. Vždyť o tom, co oni vskrytu dělají, je hanba i jen mluvit. Ale všechno, co je světlem usvědčováno, je zjevováno; všechno, co je zjevné, je přece světlo. Proto se říká: "Probuď se, ty, kdo spíš, vstaň z mrtvých a zazáří ti Kristus!" Dbejte tedy pečlivě na to, jak máte chodit (tj. žít): ne jako nemoudří, ale jako moudří. Vykupujte čas, protože dny jsou zlé. Proto nebuďte nerozumní, ale chápejte, co je Pánova vůle. Neopíjejte se vínem, v němž je prostopášnost, ale buďte naplňováni Duchem." Efezským 5:1-18

A kdo je rozumný přečte si i zbytek toho textu, aby věděl jaké dobré skutky má tedy dělat. Pavel tedy napsal, že spasení je podmíněno skutky. Stejně tak Kristovo: 

Kdo vytrvá až do konce, ten bude spasen." Mt 10:22, 24:13, Mk 13:13

a Janovo:

Blaze těm, kteří plní jeho přikázání, aby měli právo na strom života a mohli vstoupit branami do města. Venku však zůstanou psi, čarodějové, smilníci, vrahové, modláři a každý, kdo miluje a provozuje lež." Zjevení Janovo 22:14-15

 


© 2019-2021 Křesťanské stránky
Vytvořeno službou Webnode
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky