Provázanost Zákona a Božího lidu


Právě mě napadla zajimavá myšlenka. Všichni z bible známe přikázání "nezabiješ". Toto přikázání bylo dáno židovskému lidu, který obdržel Zákon od Boha. Pokud žid zavraždil žida - pokrevního příbuzného, tedy Izraelce, musel být podle práva usmrcen. Byly s tím spjaté specifické podmínky jako obřízka, oddělení se od cizích národů atd. A já si právě uvědomil, že toto přikázání "nezabiješ" se v podstatě vztahovalo pouze na území Izraele, resp. na to území, které Izrael momentálně držel ve vlastnictví. Nikdy se nevztahovalo na cizí území, kde vládlo odlišné právo! Tzn. pokud žid někam cestoval přes cizí zemi, samozřejmě v rámci svého vlastního lidu se měl řídit Zákonem. Pokud na jeho území přicestoval cizinec, neměli mu ublížit a měli se chovat spravedlivě. Takže stále se vše řídilo zákonem. Ale když si přečtete např. Soudců 4:21 jednalo se vlastně o vraždu velitele Kenaanského vojska, čteme ve 4. kapitole. Čteme, že sídlil v cizí zemi (Charóšet bylo město mezi pohany). Tento velitel Izrael utlačoval a napadal železnými vozy. Píše se tam: "Sísera prchal pěšky ke stanu Jáely, ženy Kénijce Chebera, neboť mezi chasórským králem Jabínem a domem Kénijce Chebera byl mír. Jáel vyšla Síserovi vstříc a zvala jej: "Uchyl se, můj pane, uchyl se ke mně, neboj se!" Uchýlil se k ní do stanu a ona ho přikryla houní." Soudců 4:17-18Jáel pak zavraždila velitele vojska ve spánku. A vůbec se to nepovažovalo za vraždu. Proč? Jednak to bylo na Hospodinův příkaz, ale také se to odehrávalo na pohanském, tedy na neobsazeném území. Bůh tedy jednal odliště s pohany a jinak se svým lidem. Jáel navíc nejspíš nebyla židovka, ale to nemou vědět. Kdo ví jaký byl důvod jejího činu. Třeba se chtěla pomstít za něco co udělal. Těžko říct. Nicméně židovka to asi nebyla, spíš pohanka. I tak si však myslím, že Bůh jednal jinak na území, které patřilo Izraeli a jinak na území pohanů.

Zákon, který byl židům dán platil především pro židovskou společnost, tedy pro společnost věřících v Hospodina. Těžko očekávat, že by se pohané měli řídit Zákonem, který neznali. Na druhou stranu, ale dnes pohané čtou bibli a dobrovolně chtějí následovat toho stejného Hospodina. Dobrovolně se tak chtějí řídit Zákonem. Pak lze podobnou logikou očekávat, že Bůh soudí jinak věřící v rámci jejich vlastní komunity a jinak jejich vztah s pohany. Věřící křesťan je ve vztahu s věřícími (a zejména s uvědomělími věřícími) souzen* přísněji.

Tím chci říct, že když věřící čte bibli a vytváří si nějaká biblická měřítka či pravidla, která aplikuje ve svém životě a žije podle nich, pak by se to mělo nebo mohlo řídit tím v jakém prostředí člověk žije. Je prostě rozdíl jestli žijete v prostředí uvědomělých křesťanů nebo v prostředí neuvědomělých pohanů. Souvisí s tím Pavlovo známé tvrzení "Špatné vztahy kazí dobré mravy". Křesťan, který žije v prostředí pohanů má těžší podmínky a nemá tedy rovné podmínky jako v křesťanském prostředí. Například se muž nemůže vyhnout pohledu na spoře oděnou ženu, když v prostředí kde žije je běžné, že ženy ukazují svoje vnady** na veřejnosti. V takovém prostředí by pak na muže měli být kladené menší nároky, než na židy, kteří vědí, jak se oblékat.

Poznámky

* - "Nesuďte podle osoby, ale suďte spravedlivým soudem." J 7:24. Provinili jsme se v celém Zákoně (Jk 2:10), není nikdo kdo by nezhřešil: Ř 3:10. "Kdybychom se totiž rozsuzovali sami, nebyli bychom souzeni." 1 K 11:31; "Proroci ať mluví dva nebo tři a ostatní ať to rozsuzují." 1 K 14:29; "Neboť Boží slovo je živé, mocné a ostřejší než každý dvojsečný meč; proniká až k rozdělení duše a ducha, i kloubů a morku v kostech, a rozsuzuje myšlenky i záměry srdce." Ž 4:12. Každý křesťan má rozsuzovat co je správné a co ne, co je pravda a co ne. Lež, klam a hřích zavrhnout, tedy zavrhnout špatné učení a neudržovat bratrské vztahy s bludaři, ale s těmi, kteří se vydali po správné cestě. Důvod je ten, že pokud někdo udržuje vztahy a přátelství s bludaři, rozmělňuje pravdu, diskuse se stáčí k věčným a nikam nevedoucím diskusím. Kdo chce věřit uvěří, kdo ne, odpadne na ještě horší cestu. Boží církev (vlastní lid) má být pro věřícího přednější než pohané a jiní věřící, kteří se nechali unést jiným evangeliem. Například by stěží mohlo být správné finančně podporovat růst církve, která učí hereze a svádí Boží lid k jinému evangeliu.

** - nohy, lýtka, stehýnka, ramínka, někdy i hluboké výstřihy nebo nesepnuté vlasy.

© 2019-2021 Křesťanské stránky
Vytvořeno službou Webnode
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky