Cílem přikázání je láska.

Co je ale láska? (1. Tim 1:5)

Nejprve bych chtěl uvést, že pro Nový Zákon používám Novou Bibli Kralickou, pro citace ze Starého Zákonu používám Bibli ekumenickou. Vyhýbám se ale nepřesné terminologii a proto místo slova Starý Zákon či Zákon používám slovo Tóra, jakožto původní hebrejské slovo, které se vyskytuje v celé židovské části bible. Slovo Tóra má více významů. Slovo Tóra především znamená: instrukce, směr, učení... Pak také Zákon. Když mluvíme o Tóře odkazujeme na celé Učení od Boha, i od proroků. Tóra je jeden balík jsou v tom i Žalmy... Takže když překladatelé používají slovo Zákon místo Tóra, tak vlastně omezily svůj výklad jen na Mojžíšův Zákon, tj. jen prvních pět knih Mojžíšových. Takový překlad vás pak omezuje v chápání písma. Když si dosadíte slovo Tóra, získáte větší a hlubší porozumění bible. Ježíš například řekl: Já jsem ta cesta, pravda a život. Když ale mluvil o cestě a pravdě, tak vlastně odkázal na Tóru. Toto vše se zesiluje ještě více když rozumíte tomu, že Ježíšova přikázání jsou stále stejná, nemění se. Ježíš vyučoval Tóru a vyučoval, že Tóru máme zachovávat. Ježíš řekl, že Boží přikázání máme dodržovat a Boží přikázání je definováno Tórou.

Ježíš mu odpověděl: "Jestliže mě někdo miluje, bude zachovávat mé slovo; a můj Otec ho bude milovat a přijdeme k němu a zřídíme si u něj příbytek. Kdo mě nemiluje, nezachovává má slova; a slovo, které slyšíte, není mé, ale Toho, který mě poslal, Otcovo." Jan 14:23-24

Víme, že Bůh své slova nemění. Přikázání jsou neměnná a věčná. Jeho smlouva je věčná. A proto Tóra stále platí pro všechny. Ježíšova slova byla jen opakování Tóry, protože ten kdo ho poslal byl jeho Otec. Nyní jak se toto slučuje s 1. Pavlovým dopisem Timoteovi?

Vždyť cílem přikázání je láska z čistého srdce, dobrého svědomí a nepředstírané víry, od čehož někteří zbloudili, když se uchýlili k prázdnému tlachání." 1 Timoteovi 1:5-6

Nejdříve krátký výklad: Ti kdo takto jednají, milují z čistého srdce, jednají na základě dobrého svědomí a nepředstírané víry, v souladu s Tórou, splnili požadavek na Zákon. K tomu Bůh navíc dává ještě odpuštění hříchů skrze Krista, protože Bůh ví o naších slabostech. Tím je dovršena moje/tvoje spravedlnost.

Podrobnější výklad

Prázdné tlachání mohou být dvě věci - vzhledem předchozímu verši zřejmě myslí ty báje a rodokmeny. Jak to chápu já, Pavel mluví o lidech, kteří vyučují Tóru, ale nerozumí ji a neřídí se jí. Nerozumí ji proto, že se ji neřídí.

Víme ovšem, že Zákon je dobrý, užívá-li ho někdo náležitě a s vědomím toho, že Zákon není uložen spravedlivému, ale nespravedlivým a nepoddaným, ..." 1 Timoteovi 1:8-9

Kdo je spravedlivý člověk? Tóra definuje spravedlivé, jako ty, kteří dodržují Boží přikázání. Definice spravedlnosti rozhodně nespočívá jen v odpuštění hříchů, ale odpuštění je důležitá součást, abychom mohli jít dále a naše selhání nezničilo to náš vztah s Bohem. Boží odpuštění je pro ty, kteří ho hledají a usilují o nápravu. To je první strana mince.

Druhý faktor spravedlnosti je v Izajáši 58:

Zdalipak půst, který já si přeji, není toto: Rozevřít okovy svévole, rozvázat jha, dát ujařmeným volnost, každé jho rozbít? Cožpak nemáš lámat svůj chléb hladovému, přijímat do domu utištěné, ty, kdo jsou bez přístřeší? Vidíš-li nahého, obléknout ho, nebýt netečný k vlastní krvi?" Izajáš 58:6-7

To je druhá definice spravedlnosti. Toto vyučování Tóry je plně v souladu s vyučováním Ježíše Krista. Bylo by nelogické tvrdit, že Tóra je jen pro nespravedlivé a hříšné, ale pokud to tvrdí apoštol Pavel musíme vysvětlit kontext celé bible, což jsem právě udělal. Na tom se snad shodneme.

Tehdy zavoláš a Hospodin odpoví, vykřikneš o pomoc a on se ozve: »Tu jsem!« Odstraníš-li ze svého středu jho, hrozící prst a ničemná slova, budeš-li štědrý k hladovému a nasytíš-li ztrápeného, vzejde ti v temnotě světlo a tvùj soumrak bude jak poledne." Izajáš 58:9-10

Na 58. kapitole Izajáše je skvělé jak krásně to ladí s učením Ježíše Krista o lásce. Kristus přišel, aby dovršil Zákon, aby naplnil jeho smysl, nikoliv aby ho zrušil (Římanům 10:4). Jistěže Tóru máme stále zdodržovat; stále platí i pro spravedlivé, protože pokud bychom ji zrušili, zrušili bychom tím i Ježíšovo přikázání lásky.

Jestliže během Šabatu upustíš od svých pochůzek, od prosazování svých pochůzek, od prosazování svých zálib v můj svatý den, nazveš-li Šabat rozkošným, svatý den Hospodinùv přeslavným, budeš-li jej slavit tak, že se vzdáš svých cest, že přestaneš hovět svým zálibám a nepovedeš plané řeči, tu nalezneš rozkoš v Hospodinu "a já ti dovolím jezdit po posvátných návrších země a z dědictví tvého otce Jákoba tě budu živit." Tak promluvila Hospodinova ústaI" Izajáš 58:13-14 (pozn:, překlad jsem lehce upravil, aby lépe seděl s hebrejským originálem kde je slovo Šabat, ne den odpočinku)

Chceme-li být víc jako Ježíš je dobré si položit otázku: Dodržoval Ježíš Zákon/Tóru nebo nedodržoval? Světil Šabat nebo nesvětil? Pokud jste si odpověděli, že dodržoval obojí, tak je to správně. Tóra nám nabízí přikázání, která vedou k životu a požehnání. Není to nějaké charismatické požehnání, které získáte tím, že na vás někdo vloží ruce a pomodlí se. To vůbec. Toto požehnání přichází skrze dobrovolné dodržování Tóry. Nikoho nepřesvědčuju, aby světil Šabat. V dnešní době u nás mezi pohany to není jednoduché. Ale přiznám se, já jsem kvůli tomu přišel o práci. Ale jsem rád, že jsem Bohu zůstal věrný v malém. Zcela chápu obavy jiných lidí, ale tohle je prostě dobrovolná věc, o které každý musí přemýšlet sám, modlit se, najít sílu a odvahu ... Nikde není psané, musíš teď... Ale pokud můžeš, tak proč ne? Co ti brání? Snad akorád porozumění tomu, co je Šabat, že šabat rozhodně není sobota, ani den odpočinku, jak se snaží o výklad čeští překladatelé, Šabat je prostě Šabat a trvá od pátečního západu slunce do sobotního západu slunce. Není to o tradicích, je to odpočinku a času na Boha. Jinak já jsem toho názoru, že Šabat je jen jeden, takže ho nelze přesouvat na neděli a tvrdit, že tím světíte Šabat. Boží Zákony jsou neměnné a to včetně pevně stanoveného kalendáře... Uvažuju dokonce, že si takový židovský kalendář pořídím, protože proč se řídit kalendářem pohanským? To nedává smysl. Protože katolická církev ten kalendář náš gregoriánský přizpůsobila tak, aby to sedělo s pohanskými svátky (oslavy novoluní, oslavy Sun-god-day - neděle).

Nechci, abyste mě chápali tak, že vám říkám, že máte světit Šabat. Jen říkám, že je to součást desatera a něco co se v církvích nevyučuje. Na svědomí každého je jak tyto slova vyhodnotí. Tady na tom se krásně ukazuje v čem spočívá láska a věrnost k Bohu.

Teď už víme, že spravedlnost má dvě roviny a dvě strany mince. Potřebujeme Boží odpuštění, ale také Boží nasměrování. A to je právě v Tóře. Proto má smysl se Tórou zabývat. No pokud se někdo zabývá Tórou, ale vlastně ji jen čte, neřídí se jí, tak to není dobré. V Iz 58 je popsáno i ovoce, jakožto nejen tam, ale i jinde.

Finální vysvětlení rozporu 1. Tim 1:8 a Izajáše 58

Víme ovšem, že Zákon je dobrý, užívá-li ho někdo náležitě a s vědomím toho, že Zákon není uložen spravedlivému, ale nespravedlivým a nepoddaným, bezbožným a hříšníkům, nesvatým a světským lidem, otcovrahům, matkovrahům a vrahům vůbec, smilníkům, homosexuálům, obchodníkům s lidmi, lhářům, křivopřísežníkům a čemukoliv jinému, co je v rozporu se zdravým učením podle slavného evangelia požehnaného Boha, které mi bylo svěřeno. 1 Timoteovi 1:8-11

Pavel zde píše o tom odsuzujícím faktoru Zákona vůči těm, kdo Boha nehledají a hřeší. Mluví jen o jednom aspektu Tóry. Mluví o tom koho Zákon odsuzuje. Je přece také neodsuzující část Tóry, která říká: "Ten který bude tyto věci činit, bude jimi živ." Římanům 10:5
To je citace z

Budete dbát na moje nařízení a na moje řády. Člověk, který podle nich bude jednat, bude z nich žít. Já jsem Hospodin." Leviticus 18:5

To je ta část o tom, že nemáme odkrýt nahotu ... jsou tam i takové méně pohodlné věci... Pavel tedy říká, že spravedlivé, kteří usilují o navrácení k Bohu, Zákon neodsuzuje. V tom je naplněn smysl 5. verše: "Vždyť cílem přikázání je láska z čistého srdce, dobrého svědomí a nepředstírané víry"

Kdo dodržuje Tóru má lásku.

Závěr

Pousil jsem se o co nejsrozumitelnější výklad s ohledem na kontext celé bible. Doufám, že to pro vás nebylo moc náročné a pokud se mi nepovedlo vám danou problematiku vysvětlit, tak se zkrátka vraťte na začátek před tu složitou část a spokojte se s pouhým konstaováním, že ti kdo takto jednají, milují z čistého srdce, jednají na základě dobrého svědomí a nepředstírané víry, v souladu s Tórou, splnili požadavek na Zákon. K tomu Bůh navíc dává ještě odpuštění hříchů skrze Krista, protože Bůh ví o naších slabostech. Tím je dovršena moje/tvoje spravedlnost.

© 2019-2021 Křesťanské stránky
Vytvořeno službou Webnode
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky