Buďte vykonavatelé slova

nejen jeho posluchači (Jk 1:22-25)

Obhajuji se

Tento článek vzniká jako obhajoba moji víry. Stává se mi totiž občas, že mě křesťané odsuzují za moji věrnost Pánu, za to že chci být vykonavatelem slova, nejen jeho posluchačem. Situace je taková, že se na internetu nebo normálně mezi křesťany sdílím o své víře a když jim řeknu, že dodržuji Šabat a nejím vepřové maso, tak začnou proti mě útočit a odsuzovat mě. Vcelku bych tu reakci chápal v případě, že mě neznají. Pokud si ale už s někým vyměním celou řadu svých článků a emailů, očekával bych že už bude chápat. Ale stále nenachází pochopení pro mou věrnost.

Moje deklarace víry

Píšu to v mnoha svých článcích na těchto stránkách a opakuju znova. Bůh mi dal na srdce Tóru:

Toto je smlouva, kterou uzavřu s domem izraelským po oněch dnech, je výrok Hospodinův: Svou Tóru jim dám do nitra, vepíši jim jej do srdce. Budu jim Bohem a oni budou mým lidem. Jeremjáš 31:33

Tóra znamená učení, instrukce, směr a mimoto také Zákon. Tóra je pravda, spravedlnost, Boží slovo. Tóru dal Kristus, takže přímo můžeme říct, že Kristus a Tóra je jedno a to samé. On je "ta cesta", čili ta Tóra... Cílem Zákona je Kristus. Kristus je dovršením Zákona. Kristus opakuje jen to co je v Tóře. Kristus neporušil žádné přikázání Tóry. Nová smlouva neznamená definitivní ukončení platnosti celé Tóry, to by byl nesmysl! Kdo tomu věří, zpochybňuje samotného Krista, Boží slovo! Ježíš řekl: Nepřišel jsem Zákon zrušit, ale naplnit. Běda tomu, kdo by zrušil jedinou čárku ze Zákona! Bible není "Stará"! Jak tedy můžeme nazývat Zákon "Starým", když ještě nebyl zrušen?

Amen, říkám vám: Dokud nepomine nebe a země, nepomine ani nejmenší písmenko, ani jediná čárka ze Zákona, než se všechny ty věci stanou." Matouš 5:18

No a to co se děje je, že já když řeknu, že dodržuju Šabat, protože je to čtvrté přikázání v desateru a protože Bůh pevně stanovil své řády, tak i pro dny v roce, nemůže nikdo měnit jeho pořádek. Takže, když chci být věrný jeho přikázáním a to dělám - jsem obviněn, že jsem pokrytec a že tedy musím dodržovat celý Zákon. Ale to jen dokazuje, že tito lidé nevěří bibli, nevěří, že Tóra je Boží slovo a nevěří Božímu slovu.

Buďte však vykonavatelé slova a nejen jeho posluchači, kteří klamou sami sebe. Vždyť je-li někdo posluchačem slova a ne jeho vykonavatelem, podobá se muži, který se dívá na svůj přirozený obličej v zrcadle; podíval se totiž na sebe a odešel a hned zapomněl, jaký byl. Kdo však nahlédl do dokonalého zákona svobody a zůstává v něm - kdo není zapomnětlivý posluchač, ale vykonavatel skutku - ten bude blažený v tom, co dělá." Jakubův 1:22-25

Takže já nechápu jak lidi co čtou bibli - a to někteří třeba přečtou celou bibli za rok (!) se neřídí těmi věcmi. Přece je-li někdo třeba 12-18 let křesťan, neříkejte mi, že mu za tu dobu nedošlo, že by se měl zkusit aspoň něčím z té Tóry řídit. Jak někdo může říct, že Tóra je pro něj "jen inspirace"? Takové vyjádření znamená, že ten člověk opravdu nedostal Tóru na srdce. Nemiluje Tóru tak jako žalmista:

Blaze muži, který se neřídí radami svévolníků, který nestojí na cestě hříšných, který nesedává s posměvači, nýbrž si oblíbil Hospodinovu Tóru, nad jeho Tórou rozjímá ve dne i v noci. Je jako strom zasazený u tekoucí vody, který dává své ovoce v pravý čas, jemuž listí neuvadá. Vše, co podnikne, se zdaří." Žalmy 1:1-3

Tak krásná slova a přesto to nezasáhne srdce? Možná jen poeticky, romanticky? Ale víra není o emocích, že? Jak někdo nemůže vidět, prospěšnost Tóry? Tóra je prospěšná těm, kdo se ji řídí:

Neboť Mojžíš píše o spravedlnosti, která je ze Zákona, toto: "Člověk, který dělá tyto věci, bude jimi živ." (Římanům 10:5; viz Lv 18:5).

S vědomím, že jsem synem svého Otce v nebesích, usiluji o to z vlastního přesvědčení, že má smysl řídit se jeho řády a jeho nařízení zachovávat. Bůh mě k tomu nenutí, sám to dělám. Ale nikde nepíšu, že dodržuji všechny. Ani to neříkám. Vždyť od počátku tvrdím, že usiluji jen o zachovávání Šabatu a vyhýbám se vepřovému masu.

A znova Bůh smysl Tóry oznámil předem:

A dám jim jedno srdce a vložím do jejich nitra nového ducha, odstraním z jejich těla srdce kamenné a dám jim srdce z masa, aby se řídili mými nařízeními, zachovávali moje řády a jednali podle nich. I budou mým lidem a já jim budu Bohem. Ale cestu těch, jejichž srdce se drží ohyzdných a ohavných model, uvalím na jejich hlavu, je výrok Panovníka Hospodina." Ezechiel 11:19-21 CEP

To tedy znamená, že ti lidé si neberou k srdci Slovo Boží, neberou ho vážně. Smysl nového srdce a nového Ducha je, abychom z vlastní vůle a lásky k Bohu dodržovali Tóru - učení Ježíše Krista. Když odmítají tyto jasné závěry, doložené na mnoha místech biblí, znamená to jediné - jsou zapomětliví posluchači. Nebo spíš zapomětliví čtenáři. Milý čtenáři je-li pro tebe Tóra jen zajímavý doplněk k občasné inspiraci, kterým se nechceš řídit, pak to znamená, že nemiluješ Boha a netoužíš po jeho Slovu. Místo toho ses spokojil s vlastním výkladem bible...

Proč mi křesťané kladou záludné otázky a překrucují co jsem řekl, já přece nikoho k dodržování Tóry nenutím, ale jen interpretuji Boží slovo, které je jasné. Ježíš řekl,

Ježíš mu odpověděl: "Jestliže mě někdo miluje, bude zachovávat mé slovo; a můj Otec ho bude milovat a přijdeme k němu a zřídíme si u něj příbytek. Kdo mě nemiluje, nezachovává má slova; a slovo, které slyšíte, není mé, ale Toho, který mě poslal, Otcovo." Jan 14:23-24

Ježíš řekl, svým učedníkům, že mají zachovávat jeho slovo, tzn. tedy jeho přikázání - a jeho přikázání je přikázání jeho Otce, tzn. to samé přikázání, o kterém celou dobu mluvíme. Je to Tóra. Ne však tak, že by vás někdo nutil. Tady jde o postoj srdce. Když si předem řekneš: Tóra byla dána židům, pro křesťany byla Nová Smlouva, pak proč je tedy Tóra součástí bible a říká se jí Boží slovo? A když podle tebe, přestala platit, přestalo platit to Boží přikázání, tak tím přece by muselo přestat platit i desatero. A to už z tebe dělá antinomianistu, což je hereze, která říká, že Boží milost je tak velká, že Boha vůbec nemusíš poslouchat. To není to evangelium, které hlásal Ježíš a apoštolové.

Já mám za to, že křesťané, ne že by to nechápali, oni to chápou, ale odmítají přijmout, protože byli strženi falešným učením nebo bludným duchem. Takže to jde jedním uchem dovnitř a druhým ven a vnitřně tomu odmítají věřit. Přitom je to tak absurdní a tak snadné. Ale dá se to pochopit, že někteří lidé se nechtějí zříci svého pohodlí. Třeba lidé, kteří kážou evangelium prosperity, ti úplně zbloudili od pravdy a nemají nic společného s Kristem. Učí totiž evangelium, které je proti-Kristu, je výsměchem toho co učil Kristus a všechno co on učil, oni převrací. Kdo má víru, slyš co Bible říká: nebuď zapomětlivý posluchač, ale řiď se Božím slovem!

A další zajímavý verš, to je celá kapitola:

Když se však svévolník odvrátí od své zvůle, jíž se dopouštěl, a jedná podle práva a spravedlnosti, zachová svou duši při životě." Ezechiel 18:27

Proto budu soudit každého z vás, dome izraelský, podle jeho cest, je výrok Panovníka Hospodina. Navraťe se a odvraťte se ode všech svých nevěrností a vaše nepravost vám nebude k pádu. Odhoďte od sebe všechny nevěrnosti, jichž jste se dopouštěli, a udělejte své srdce nové - i svého ducha. Proč byste měli zemřít, dome izraelský?" Ezechiel 18:30-31

Celá kapitola 18 pojednává o tom, že když se svévolník otočí a bude dodržovat Hospodinovo právo (to právo, které definuje učení Tóry), nezemře, ale zůstane při životě. A Bůh mu požehná. Má tedy smysl dodržovat Tóru. Je nelogické brát Tóru jen jako inspiraci. Čím to je? To ti křesťané nečtou "Starý" Zákon? Bible říká, že kdo je vykonavatelem Božího slova, tedy i Tóry, nejen Nové smlouvy - ten bude požehnaný v tom co dělá. Boží ochrana zůstane na něm. A hlavně bude uveden do pravdy. Ale někteří lidé pravdu odmítají, odmítají i novozákonní přikázání například učení o tom, že ženy mají nosit přikrývky hlavy.. Tak pak ale nevím, proč mě někdo soudí za to, že nedodržuji celý Zákon?

Jsem si plně vědom 1 Korinstkým 8:8, kde Pavel mluví přímo k věřícím z pohanů a říká jim, že smí jíst vepřové maso a nemusí se mu vyhýbat a dokonce říká, že můžou jíst i maso obětované modle v případě, že mají poznání od Boha, že Bůh bydlí v nich. Toto je totiž činnost, která je proti Tóře, ale Pavel nepíše, že on sám přikázání nedodržuje, ale jinde zas píše o tom, že pro Židy je jako Žid a pro ty bez Zákona je jako bez Zákona, to ale neznamená, že porušoval Boží přikázání ohledně Tóry, jen to, že se nevyhýbá pohanům a tomu, co by jinak u židů bylo považováno za nečisté. Takže Pavel na pohany nekladl velké břímě. Je ovšem dobré si všimnout, že apoštolové se dříve usnesli, že pohané by se měli věcem obětovaným modlám vyhnout "A ohledně těch, kteří uvěřili z pohanů, my jsme o tom psali a usoudili jsme, aby nic z toho nedodržovali, jen aby se zdržovali od masa obětovaného modlám, od krve, od zardoušeného a od smilstva." Skutky apoštolské 21:25 . Shrnu to slovy, že na pohany opravdu velké břemeno kladeno není, přesto ale jinde čtete, věci jako že smilníci a nečistí nevstoupí do nebe (1 Kor 6:9). Takže člověk musí usilovat o svatost a vyhýbat se hříchu. Jak bych však mohl být svatý a zároveň pokračovat v hříchu? Vždyť apoštol Jan říká, že máme zachovávat jeho přikázání (v pluralu, tedy jde o odkaz na Tóru, protože řecké 'entolas' odpovídá hebrejskému 'mitcwót'):

A podle toho víme, že jsme ho poznali, jestliže zachováváme jeho přikázání. Kdo říká: "Znám ho," a nezachovává jeho přikázání, je lhář a není v něm pravda. Kdokoli však zachovává jeho slovo, v tom Boží láska opravdu došla k dokonalosti. Podle toho víme, že jsme v něm. Kdo říká, že zůstává v něm, ten má také chodit tak, jak chodil on." 1 Janův 2:3-6

A co teprve tyto slova:

Bratři, nepíši vám nové přikázání, ale staré přikázání, které jste měli od počátku. To staré přikázání je to slovo, které jste slyšeli od počátku." 1 Janův 2:7

Takže je to opravdu tak, to přikázání není "nové", ale "staré" tedy přikázání podle Tóry. Nakonec, když si přečtete, že podstatou Tóry je milosrdenství - Bůh přišel na zem a sám na sobě - na svém Synu Ježíši ukázal jak má milosrdenství vypadat. Tím co dělal jen dokázal, že Tóra je stále platná:

Zdalipak půst, který já si přeji, není toto: Rozevřít okovy svévole, rozvázat jha, dát ujařmeným volnost, každé jho rozbít? Cožpak nemáš lámat svůj chléb hladovému, přijímat do domu utištěné, ty, kdo jsou bez přístřeší? Vidíš-li nahého, obléknout ho, nebýt netečný k vlastní krvi? Tehdy vyrazí jak jitřenka tvé světlo a rychle se zhojí tvá rána. Před tebou půjde tvá spravedlnost, za tebou se bude ubírat Hospodinova sláva. Tehdy zavoláš a Hospodin odpoví, vykřikneš o pomoc a on se ozve: »Tu jsem!« Odstraníš-li ze svého středu jho, hrozící prst a ničemná slova, budeš-li štědrý k hladovému a nasytíš-li ztrápeného, vzejde ti v temnotě světlo a tvůj soumrak bude jak poledne." Hospodin tě povede neustále, bude tě sytit i v krajinách vyprahlých, zdatnost dodá tvým kostem; budeš jako zahrada zavlažovaná, jako vodní zřídlo, jemuž se vody neztrácejí." Izajáš 58:6-11

Ježíš naplnil svou Tóru tím, že předvedl jak to má vypadat a co po nás chce. Je tedy alibistické tvrdit, že bible je jen inspirací a že je stará nebo je prostě na vedlejší koleji oproti Novému Zákonu.

Jak to vidím já, Nová smlouva je jen dodatkem ke Staré smlouvě, ta nová totiž umožňuje spasení jak židům, tak pohanům. Stará smlouva nepřestala platit, jen se změnila pravidla tak, že již nepotřebujeme oběti za hřích prováděné na zvířatech, protože máme jediného nejvyššího kněze a prostředníka mezi námi a Bohem - Ježíše Krista, který přinesl nejvyšší možnou oběť, dokonalou, takže není třeba znovu a znovu provádět rituál náboženského očišťování nebo obětování zvířat. Pokrytci to ale budou převracet a budou furt mlít tu svou, takže to nemá cenu s takovými dál mluvit. Asi se budu řídit Pavlovým: "Nedávejte svaté věci psům a neházejte své perly před svině, aby je snad svýma nohama nepošlapaly, neotočily se a neroztrhaly vás." Matouš 7:6

Závěr

Ten, kdo jí, ať nepohrdá tím, kdo nejí, a kdo nejí, ať nesoudí toho, kdo jí; vždyť Bůh ho přijal! Kdo jsi ty, že soudíš cizího služebníka? Svému vlastnímu pánu stojí nebo padá! Bude však postaven; Bůh je přece schopen ho postavit." Římanům 14:3-4

Ohledně toho zda někdo světí Šabat nebo nejí vepřové maso či jiné nečisté maso, Pavel jasně říká, že nemáme odsuzovat, když někdo tyto věci zachovává, stejně tak jako nezachovává. Proto v tom máme mít všichni pokoj.

Někdo totiž uznává jeden den nad jiné, jiný uznává každý den. Každý ať má ve své mysli plnou jistotu." Římanům 14:5

Mě osobně však přijde pro mé zdraví přínosné se vepřovému masu vyhýbat, neboť opačný způsob stravování nedělá dobře mému tělu.

Odkazy na podobné články pané v minulosti

Starý Zákon pro křesťany (sekce: Co prožívám)
Smysl některých věcí začneme chápat teprve až se jimi začneme řídit (sekce: Co prožívám)
Praví Křesťané budou Bohu věřit celým srdcem (sekce: Co prožívám)
Co pro mě znamená Tóra (sekce: Biblická tématika)

- Bonus -

Invertovaný obrázek pro vytištění si můžete stáhnout zde.

Ať už čteme v bibli v Mojžíšově Zákoně nebo v Žalmech, velmi častými slovy jsou hebrejské slova mišpat a tcedeq, které obě odkazují na spravedlnost. Spravedlnost vnímáme ve dvou rovinách buďto z pohledu Boha nebo z pohledu člověka jako soubor ustanovení a nařízení daných Bohem, které má člověk dodržovat. Slovo Mišpat představuje hlavně soud a právo. Představte si že staršovstvo či rada města seděli v bráně, kde se setkávali a jednali spolu. V těchto místech se rozhodovalo, vedli se tam soudy a uzavírali obchody. Spravedlivý obchod byl takový, který probíhal podle určitých pravidel. Mišpat také znamená míra, něco podle čeho můžeme měřit a soudit. Slovo tcedeq zase znamená spravedlnost více orientovanou na toho kdo ji vykonává, na spravedlivé činy. Ještě jedno slovíčko bychom se mohli naučit, je to Pravda: Emet. Tóra je Pravda. Cílem Tóry je Chesed - laskavost a milosrdenství, což je v podstatě láska. Tóra (Mišpat a Tcedeq) zajišťuje spravedlnost a snaží se nás vychovat k chesed, k milosrdenství. Tóra je učení na celý život, jehož podstata spočívá v tom, že ji praktikujeme. Mít bibli a číst ji, ale neřídit se jít je pošetilost. Nestačí o ní jen filosofovat nebo ji teoreticky rozebírat na teologickém semináři. Žádný teologický seminář vás nenaučí jak žít bibli, jak žít Tórou a jak zachovávat Boží věrnost. Můžete ji mít nastudovanou do posledního hebrejského slovíčka a hebrejský jazyk ovládat jako historik, ale to vám ještě nedává jistotu, že jste porozuměli Božímu slovu. Boží slovo se musí vykonávat. K pochopení nám může posloužit také

© 2019-2021 Křesťanské stránky
Vytvořeno službou Webnode
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky