Nařizuje Tóra zahalování vlasů? 

(Anne Elliott)

Autorka: Anne Elliot, Překlad: Křesťanské stránky webnode; Komentáře překladu jsou označeny zkratkou pp.

Před několika dny jsem na zeď na Facebooku zveřejnila článek o přikrývání vlasů. Čtenářka poslala komentář, který mě zaujal:

Kde je pokrývka hlavy v Tóře?" Přidává Pavel něco navíc do Písma v tomto případě? "

To je vynikající otázka, zejména proto, že nám YHVH (Čtěte: Adonaj, Hospodin, Jahve nebo Jahvá, jak je libo, pp) velí: "Všechno, co vám přikazuji, budete bedlivě dodržovat. Nic k tomu nepřidáš a nic z toho neubereš." ( 5. Mojžíšova 12:32/13:1).

Pokud Pavel něco přidává k Písmu, máme opravdu velmi vážný problém!

ZPĚT NA ZAČÁTEK

Když autoři Nového zákona chtěli citovat Písmo, nepoužívali citace kapitol a veršů, jako bychom to dělali dnes. Spíše by prostě použili formulaci z této pasáže a předpokládali dvě věci:

  1. Že čtenáři budou obeznámeni s Písmem a budou vědět, odkud citát pochází.
  2. Že čtenáři budou obeznámeni s kontextem původní pasáže a že se k ní vrátí, aby lépe porozuměli.

Podívejme se, jak to Pavel dělá v 1. Korinťanům 11 .

Následujte můj příklad, tak jako já následuji Kristův. 

Chválím vás, bratři, že ve všem pamatujete na mne a dodržujete ustanovení tak, jak jsem vám je vydal. Chci však, abyste věděli, že hlavou každého muže je Kristus, hlavou ženy muž a hlavou Krista Bůh. Každý muž modlící se nebo prorokující s pokrytou hlavou hanobí svou hlavu. Také každá žena modlící se nebo prorokující s nezahalenou hlavou hanobí svou hlavu; vždyť je to jedno a totéž, jako kdyby se oholila. Jestliže se totiž žena nezahaluje, ať se také ostříhá. Je-li však pro ženu hanba, aby se ostříhala nebo oholila, ať se zahaluje. Muž si ovšem nemá zahalovat hlavu, neboť je obrazem a slávou Boží, žena však je slávou mužeVždyť muž není z ženy, ale žena z mužeMuž přece také nebyl stvořen kvůli ženě, ale žena kvůli muži. Proto má žena mít na hlavě* moc kvůli andělům. Avšak v Pánu není ani žena bez muže, ani muž bez ženy. Neboť jako je žena z muže, tak je také muž skrze ženu, a všechny věci jsou z Boha. Posuďte sami mezi sebou: je vhodné, aby se žena modlila k Bohu nezahalená?

(14)  Neučí vás snad ani sama přirozenost, že pro muže je hanba, když má dlouhé vlasy? Má-li však dlouhé vlasy žena, je to pro ni sláva; dlouhé vlasy jsou jí totiž dány místo závoje. Míní-li však někdo být neústupným, my takový zvyk nemáme a církve Boží také ne. Když však přikazuji tyto věci, nechválím to, že se nescházíte k prospěchu, ale ke škodě." ( 1. Korintským 11: 1-17) * - Jedná se o překlad NBK, který jsem však v tomto místě opravil, protože v původním řeckém textu se skutečně doslova píše, že přikrývka hlavy je pro ženu autorita (exúsia) kvůli andělům. Ve verši 14 jsem ještě tučně zvýraznil text, který mě zaujal, neboť mi potvrzuje moje osobní přesvědčení, že je správné, aby muži a ženy chodili odlišně oblečení a jinak se upravovali. Ale přímo s tématem to nesouvisí, pp

Pavel nás přivádí zpět na samý začátek Tóry, do popisu Stvoření.

I řekl Bůh: "Učiňme člověka*, aby byl naším obrazem podle naší podoby. Ať lidé panují nad mořskými rybami a nad nebeským ptactvem, nad zvířaty a nad celou zemí i nad každým plazem plazícím se po zemi.

Bůh stvořil člověka*, aby byl jeho obrazem, stvořil ho, aby byl obrazem Božím, jako muže a ženu je stvořil.

A Bůh jim požehnal a řekl jim: "Ploďte a množte se a naplňte zemi. Podmaňte ji a panujte nad mořskými rybami, nad nebeským ptactvem, nade vším živým, co se na zemi hýbe." ( Genesis 1:26-28 ČEP). * člověk = hebr. há'adam, Bůh vlastně mluví o Adamovi. Slovo Adam/adam je názvem pro celý lidský rod i názvem konkrétního člověka. Člen určitý sice vylučuje možnost překládat slovo jako "Adam", jenže z logiky pořadí událostí je jasné, že je řeč o Adamovi, pp

V naší feministické kultuře je to docela ožehavá otázka, ale kdo byl podle těchto veršů stvořen k obrazu Božímu? Muž (Adam) byl stvořen k obrazu Božímu.

Bůh stvořil člověka, aby byl jeho obrazem, stvořil ho, aby byl obrazem Božím

... "

A jak potvrzuje Pavel, k jakému obrazu byla žena stvořena? Žena byla stvořena k obrazu Adama.

I řekl Hospodin Bůh: "Není dobré, aby člověk byl sám. Učiním mu pomoc jemu rovnou*." ( Genesis 2:18) * - slovíčko [neged, negdó] má zde více významů. Volně lze také přeložit jako osobu jemu blízkou nebo protějšek. Neged znamená, být před někým, na dohled nebo naproti někoho/něčeho. Jde tam o to, že něco (tj. pomoc) je mu blízko. Další význam je "odpovídající něčemu" nebo "paralelní s něčím"), pp

Celý příběh si můžete přečíst v Genesis 2:18-23. Adam se podíval na všechna zvířata, aby zjistil, jestli najde nějaké, které bylo stvořeno  jako on , vypadající jako on sám. Později se dočteme, že jeho žena porodila syna a on byl také obrazem svého otce.

... V den, kdy Bůh stvořil člověka, učinil jej k podobě Boží. Jako muže a ženu je stvořil, požehnal jim a v den, kdy je stvořil, dal jim jméno Adam (to je Člověk). Ve věku sto třiceti let zplodil Adam syna ke své podobě, podle svého obrazu, a dal mu jméno Šét." ( Genesis 5: 1-3 ). (* Všimněte si, že ačkoliv je pořadí pevně dané, nejdříve byl k podobě Boží stvořen Adam; žena byla také stvořena k podobě Boží; z textu se však zdá jakoby se to stalo skrze Adama; Celý tento příběh je ale poměrně složitější, protože některé slovíčka mají více významů. Například slovo "žebro", lze chápat také jako "strana", tedy že Eva byla stvořena z jedné Adamovi strany; avšak korektně, přesně přeloženo, ne ze strany Adama, nýbrž z jedné strany člověka - jak kdyby byla řeč o části lidského rodu, o nějakém již existujícím kmenu; to dává smysl v kontextu toho, že odněkud se musela vzít manželka pro Kaina, který později staví město v zemi vyhnaných - v Nódu - Gn 4:17, pp)

To je přesně to, co říká Pavel:

Vždyť muž není z ženy, ale žena z muže. Muž přece také nebyl stvořen kvůli ženě, ale žena kvůli muži. Proto má žena mít na hlavě* autoritu kvůli andělům. Avšak v Pánu není ani žena bez muže, ani muž bez ženy. Neboť jako je žena z muže, tak je také muž skrze ženu, a všechny věci jsou z Boha." ( 1. Korinťanům 11: 8-12 NBK; * vypuštěno: "znamení", nenachází se v řeckém textu, pp).

Stejně tak jako by Ješua (Ježíš, pp) opíral své argumenty o citace z Tóry ( Matouš 19: 3-6*), udělal Pavel totéž, když nás přivedl ke Stvoření světa, k tomu, jak to původně mělo být.

( * - [Farizejové:] "Smí člověk propustit svou manželku z jakéhokoli důvodu?" On jim odpověděl: "Cožpak jste nečetli, že Stvořitel je od počátku `učinil muže a ženu´ a řekl: `Proto člověk opustí otce i matku a přilne ke své manželce a ti dva budou jedno tělo´? A tak už nejsou dva, ale jedno tělo. Co tedy Bůh spojil, ať člověk nerozděluje." z překladu NBK; je tedy patrné, že žena opravdu potřebuje muže a muž opravdu potřebuje ženu; tak je to dobré, protože tak mohou být oba dva naplněni a šťastni; pp)


VEDENÍ A ŘÁD

Hřích Adama a Evy přinesl následky. Had, Eva a Adam byli "umístěni na své místo" Hospodinem. Kromě původního Božího záměru, který spočíval v tom, aby lidstvo vládlo pouze nad zvířaty ( Genesis 1:28 ), Adam dostal odpovědnost za vládu* nad svou ženou.

(* - Angl. "to rule" vyjadřuje více významů: panovat, ovlivňovat, rozhodovat, pp)

Ženě řekl: "Velice rozmnožím tvé trápení i bolesti těhotenství, syny budeš rodit v utrpení, budeš dychtit po svém muži, ale on nad tebou bude vládnout."" ( Genesis 3:16 ).

Pavel to opakuje v 1. Korinťanům 11.

Chci však, abyste věděli, že hlavou každého muže je Kristus, hlavou ženy muž a hlavou Krista Bůh." ( 1. Korintským 11:3 NBK).

Ve skutečnosti je v této pasáži tolik úžasných proroctví a obrazů! V okamžiku prokletí Hospodin slíbil, že přijde vyvolené sémě ("Mesiáš"), které rozdrtí hadovu hlavu a obnoví vše ( Genesis 3:15).

Je to však místo, kde Hospodin ustanovil autoritativní strukturu, která nás dokáže podráždit (naštvat, pp). Mesiáš bude vládnout železnou holí nad lidstvem! Je hlavou muže, a ať se nám to líbí nebo ne, v tu chvíli se z manžela stala hlava jeho manželky a rodiny.

Při dodržení tohoto "pokynu" ( hebrejsky Tóra ) bude muž a jeho rodina chráněna před satanovými klamy.

Nechť se žena v tichosti učí se vším podrobením. A nedovoluji ženě učit nebo mít autoritu* nad mužem, ale mlčet. Neboť nejprve byl vytvořen Adam, pak Eva. A Adam nebyl podveden, ale žena, která byla podvedena, upadla do přestoupení. Přesto bude zachráněna při porodu, pokud budou pokračovat ve víře, lásce a svatosti se sebeovládáním" ( 1. Timoteovi 2: 11-15 - * v NBK: "učit ani ovládat muže", ale v řečtině je skutečně "nedovoluji učit, ani využívat autoritu nad mužem", což se však v překladu chápe jako "ovládat").

Jako žena vám mohu říci, že mi tato pasáž není úplně pohodlná. Snažím se však myslet biblicky. Snažím se vidět, že můj Stvořitel zavedl zákony, které mě chrání, neubližují mi ani nepoškozují má práva.

Avšak stejně jako se lidé dokáží rozčílit kvůli této pasáži z Písma, stejně tak je rozčiluje i kousek látky zakrývající mé vlasy. Jak říká Pavel, je to vyjádření autority pro posly (Boží, pp) (řecky, angelos).

Proto má žena mít na hlavě moc* kvůli andělům." ( 1. Korintským 11:10) * - opravený NBK - slovíčko "znamení" se v řeckém textu nenachází).

Ať už má na mysli doslovné anděly, nebo posly Božího lidu (Zjevení 1:20-21), způsob, jakým žijeme, vysílá jasný symbol všem kolem nás. Poddáme se Božímu pořádku, nebo odhodíme veškerou zdrženlivost?

"Tam, kde není zjevení, lidé odhodili zdrženlivost; ale šťastný je ten, kdo zachovává Tóru" ( Přísloví 29:18 - přeloženo z angličtiny, pp).

"Není-li žádného vidění, lid pustne, ale blaze tomu, kdo zachovává Tóru*." (ČEP, tamtéž, * - slovíčko Zákon nahrazeno za Tóra)

"Rozhojnilo se proklínání a lhaní, vraždy a krádeže a cizoložství, nastává jedno prolévání krve za druhým." ( Ozeáš 4:2 ČSP).

Boží pořádek je manželství mezi mužem a ženou, kde dva jsou jedno tělo. Boží řád je ochranou před podvodem a hříchem, aby muž byl hlavou své manželky, protože se podrobuje Mesiášovi.

A Hospodin Bůh utvořil z žebra, které vzal z člověka, ženu a přivedl ji k němu. Člověk zvolal: "Toto je kost z mých kostí a tělo z mého těla! Ať ženou* ([iššá],pp) se nazývá, vždyť z muže ([íš],pp) vzata jest." Proto opustí muž svého otce i matku a přilne ke své ženě a stanou se jedním tělem." (Genesis 2: 22-24, ČEP - * v tomto místě opravený podle ČSP.).

V biblickém textu pro tento týden v Tóře ( Numeri 5 ) vidíme, že v případě podezření na manželskou nevěru je manželce odstraněna pokrývka. Při cizoložství se stala jedním tělem s někým jiným a roztrhla své původní sjednocení. Pokud odhodila Boží řád, její pokrývka hlavy musí být odstraněna.

(...) Kdyby žena nějakého muže sešla na scestí a zpronevěřila se vůči němu věrolomností, takže by s ní ležel muž ... pak ten muž přivede svou ženu ke knězi ..." Potom kněz postaví ženu před Hospodina a odkryje její hlavu." (4. Mojžíšova 5:12-15 , 18 první verš je podle ČSP, zbytek přeloženo z angličtiny; doslova se píše, že "rozpustí její hlavu", viz článek k tomuto úryvku, pp).

Opustila autoritu svého manžela, takže její pokrývka hlavy je odstraněna. (Mám k tomu odlišný výklad viz zde, pp)

ZAKRYTÍ NAŠÍ HANBY

Pouze pochopením původního Božího plánu můžeme pochopit hřích a potřebu Tóry i Spasitele.

Avšak hřích jsem nepoznal jinak než skrze Zákon." ( Římanům 7: 7 NBK)

Když Adam a Eva poprvé zhřešili, Tóra říká, že cítili hanbu.

Žena viděla, že je to strom dobrý k jídlu a lákavý pro oči, strom žádoucí pro získání moudrosti. Vzala z jeho ovoce a jedla. Dala také svému manželovi*, který byl s ní, a jedl i on. Oběma se otevřely oči a poznali, že jsou nazí. (...)." ( Genesis 3: 6-7 ČSP - * s úpravou "manželovi", místo "muži", podle angl. textu, pp).

Ve svém zoufalství se pokusili vyrobit si oblečení.

... Spletli tedy fíkové listy a přepásali se jimi" ( Genesis 3: 7 ).

A jako malé děti, které neposlouchají své rodiče, se snažily skrývat.

Tu uslyšeli hlas Hospodina Boha procházejícího se po zahradě za denního vánku. I ukryli se člověk a jeho žena před Hospodinem Bohem uprostřed stromoví v zahradě. Hospodin Bůh zavolal na člověka: "Kde jsi?" On odpověděl: "Uslyšel jsem v zahradě tvůj hlas a bál jsem se. A protože jsem nahý, ukryl jsem se."

V 1. Korinťanům 11 nám Pavel připomíná ten první hřích a to, jak bylo zabito zvíře, jehož krev se prolila, aby jejich hanba byla přikryta.

Hospodin Bůh udělal Adamovi a jeho ženě kožené suknice a přioděl je.

" ( Genesis 3:21 ).

Oblečení nám má každý den připomínat, že jsme hříšní, pod trestem smrti a bez schopnosti stát v přítomnosti svatého Boha. Protože však za nás byla vylita krev, mohou být naše hříchy přikryty.

Blaze těm, jimž byly odpuštěny nepravosti a jejichž hříchy byly přikryty.

" ( Římanům 4:7 NBK).

Nahota je obrazem hanby, ať už je to oholenou hlavou ženy nebo nedostatkem oblečení na našich tělech.

Také každá žena modlící se nebo prorokující s nezahalenou hlavou hanobí svou hlavu; vždyť je to jedno a totéž, jako kdyby se oholila. Jestliže se totiž žena nezahaluje, ať se také ostříhá. Je-li však pro ženu hanba, aby se ostříhala nebo oholila, ať se zahaluje." ( 1. Korintským 11: 5-6 ).

Ve skutečnosti nám prorok Izaiáš dává Hospodinovu definici hanby, která měla přijít na lid Babylonu za to, jak zachází s Jeho lidem Izraelem.

Sestup a seď v prachu, panno, dcero babylónská! Seď na zemi, připravena o trůn, kaldejská dcero! Už tě nebudou nazývat změkčilou a zhýčkanou. Vezmi mlýnské kameny* a mel mouku! Odkryj závoj, zvedni vlečku, odkryj nohy, přebroď řeky! Ať se odkryje tvá nahota, ať se ukáže tvá hanba. Vykonám pomstu, nikdo mi nezabrání." ( Izajáš 47: 1-3) * frázi "chop se mlýnku" jsem nahradil za doslovný "vezmi mlýnské kameny" protože původní fráze evokuje dojem nějakého moderního přístroje na mletí mouky, ale židé té doby na to používali ruční kameny, pp.

Tato velmi specifická definice nahoty a hanby je natolik protikladem toho, co vidíme v naší kultuře, že se mi to jen těžko chápe. Pokrývky hlavy jsou extrémně výjmečné; kdo nosí sukni a stehna má odkrytá tak si často myslí, že je to normální!

Hospodin  nazývá naši nahotu hanbou, protože je to připomínka hříchu Adama a Evy, hříchu, který vnesl kletbu smrti a zkázy do našeho světa.

Jako vzpurní teenageři se chlubíme svou hanbou, libujeme si ve své ničemnosti a nahotu nazýváme normální. Děláme to proto, abychom si Boha nepřipomínali.

Když však žena přijde se skromným oblečením a zakrytou hlavou, každému se znovu připomene Stvořitel, kterému je odpovědný. Místo, aby se podřídili pokynům Stvořitele, jeho pravidlům a příkazům, říkají, že tyto věci nejsou pro dnešek, odmítají Jeho autoritu a ohlašují svou vlastní moc.

Bylo by pro nás lepší být jako Adam a Eva, stydět se za svůj hřích, když přistupujeme k přítomnosti svatého Boha a vděčně přijímat přikrytí, které poskytl.

Posuzujte mezi sebou. Je správné, aby se žena modlila k Bohu s odkrytou hlavou? " ( 1. Korinťanům 11:13 ).

PAVEL POTVRDIL TÓRU

Takže odpověď na otázku čtenáře už mi jejasná. Pavel potvrdil Tóru, Boží pokyny, tím, že učil, aby si  pohanské ženy zakrývali si hlavu (vlasy).

Jak řekl Pavel na svou obranu před guvernérem Felixem,

Vyznávám však před tebou, že podle té cesty, kterou nazývají sektou, tak sloužím Bohu našich otců: věřím všemu, co je napsáno v Zákoně a v ProrocíchA mám v Bohu naději, kterou chovají i oni sami, že nastane vzkříšení spravedlivých i nespravedlivých. Proto se sám snažím o to, abych měl vždycky čisté svědomí před Bohem i před lidmi." ( Skutky 24:14-16 NBK).

Petr dokonce brání Pavla tím, že dává Pavlovým slovům váhu ostatních Písem a varuje nás, abychom se drželi dál od "nezákonných" mužů, kteří by nás nechali odhodit "zábrany" Tóry.

Takže, milí přátelé, protože očekáváte tyto věci, vynasnažte se, abyste byli nalezeni bez poskvrny, bez úhony a v pokoji s ním. Mějte na paměti, že trpělivost našeho Pána znamená spásu, stejně jako vám náš drahý bratr Pavel napsal podle moudrosti, která mu byla Bohem dána. Píše stejným způsobem ve všech svých dopisech a hovoří v nich o těchto věcech. Jeho dopisy obsahují těžko pochopitelné věci, které neznalí a nestabilní lidé překrucují, stejně jako ostatní Písma, k vlastnímu zničení.

Proto, drazí přátelé, buďte opatrní, protože jste byli předem varováni, abyste se nenechali unést omylem bezpráví a nespadli ze svého zabezpečeného postavení." ( 2. Petra 3: 14-17, Překlad NIV, opravený pomocí NASB, řeckého textu a NBK; NIV je totiž místy dost nepřesný.).

Zakrávání vlasů (angl. headcovering, pp) je pro mě velkým problémem, a to z několika důvodů. Zaprvé v těchto posledních dnech chci žít čistý život v podřízení řádu, který stanovil můj Stvořitel. Je to moje svědecká výpověď o tom, že je skutečně Stvořitelem!

Zadruhé, pokrývka hlavy je mou výpovědí o tom, že jsem následovníkem Ješuy (Ježíše, pp), mého Mesiáše a Mistra. Ano, následuji ho z dálky, o 2000 let později, a vedly mě pouze spisy lidí jako Pavel. Rozhodla jsem se však přijmout pokyny, kterými Bůh prozřetelně podnítil Pavla k tomu, aby je zapsal pohanům jako já, a poslouchat se stejnou motivací, jakou bych měla u jakéhokoliv jiného Písma.

Konečně pokrývka hlavy je mým prohlášením, že celé Písmo - dokonce i Pavel! - byl mi dán pro mé poučení a pro mé dobro. V době, kdy lidé zpohodlnosti ignorují Tóru, nikdy nečetli proroky a nezdůvodnily apoštoly, chci být jiná. Chci prohlásit autoritu Božího slova jako Jeho neomylnou pravdu, neměnnou od začátku až do konce.

*Od dětství znáš Svatá Písma, která ti mohou dát moudrost ke spasení skrze víru, jež je v Kristu Ježíši. Veškeré Písmo je vdechnuté Bohem a je užitečné k vyučování, k usvědčování, k napravování a k výchově ve spravedlnosti, aby byl Boží člověk dokonalý a vybavený ke každému dobrému dílu." ( 2. Timoteovi 3: 15-17 NBK - * mírně upravený začátek, pp).

Ty jsi ale až dosud následoval mé učení, můj způsob života, mé předsevzetí, víru, trpělivost, lásku, vytrvalost, pronásledování i utrpení, ... (13)  Zlí lidé a podvodníci však budou postupovat stále k horšímu - svůdci i svádění. (14) Ale ty zůstávej v tom, čemu ses naučil a o čem jsi přesvědčen. Věz, od koho ses to naučil," ( 2. Timoteovi 3: 10-14 ).

Věz však, že v posledních dnech nastanou nebezpečné časy. Lidé totiž budou samolibí, milující peníze, vychloubační, pyšní, rouhaví, neposlouchající rodiče, nevděční, bezbožní, bezcitní, nesmiřitelní, pomlouvační, nezdrženliví, hrubí, nepřátelé dobra, zrádci, ukvapení, nadutí, milující rozkoše více než Boha. Budou mít vnější způsob zbožnosti, ale zřeknou se její moci. Od takových se odvracej. Jsou mezi nimi i tací, kteří se vkrádají do domů a svádějí ženštiny obtížené hříchy, puzené různými žádostmi, které se stále učí, ale nikdy nemohou dojít k poznání pravdy." ( 2. Timoteovi 3: 1-7 ) .
© 2019-2021 Křesťanské stránky
Vytvořeno službou Webnode
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky