Rouhačská nauka katolické církve o Bohorodičce Marii
V tomto článku bych chtěl vysvětlit proč termín Bohorodička je rouhavý, respektive modlářský a proč zavedení tohoto názvu přispělo k vytvoření modlářského Mariánského kultu a v čem spočívá podstata tohoto modlářství.
Jedná se o zkrácenou verzi článku, která neobsahuje popis historického dění a informace o průběhu efezského koncilu. Kompletní článek s historickými detaily je zde.
Krátké vysvětlení
Řecký pojem theotokos se překládá jako Bohorodička a je spojením dvou slov: theos = Bůh a tokos (τόκος). Alexandrijská škola na západě tvrdila, že Marie porodila Boha, protože Ježíš byl plně Bůh a zároveň plně člověk. Cyril Alexandrijský použil přirovnání člověka ke dřevu, které je spalováno ohněm. Oheň představuje Boha a proniká lidstvím. Naproti tomu Antiošská (od Antiochie) škola vedená cařihradským biskupem Nestoriánem tvrdila, že Bůh (Logos = Slovo) přebýval v Ježíši jako v chrámě. To bylo trnem v oku Cyrilovi Alexandrijskému
Efezský "ekumenický" spiklenecký koncil
Jen krátce: Vedoucím efezského kocilu byl představitel západní církve, Alexandrijské školy Cyril Alexandrijský, což bylo problémem samo o sobě, protože Cyril zahájil koncil bez účastníků východní církve: představitelů Antiošské školy. Nejednalo se tedy o ekumenický koncil protože nebyla přítomná podstatná část a východní církev neměla možnost obhájit svou doktrínu. Cyril na Antiošské jednoduše nepočkal, ačkoliv měli dorazit do několika dnů.
Efezský koncil byl fraška
Několik biblických přísloví, které dokazují, že Cyril Antiošský, byl posel satanův:
"Není dobré nadržovat svévolníkovi a odstrčit na soudu spravedlivého." Přísloví 18:5
"V přestoupení zlého člověka je léčka, ale spravedlivý plesá a raduje se." Přísloví 29:6
"Na soudu svévolní neobstojí, ani hříšní v shromáždìní spravedlivých." Žalmy 1:5
Proč je pojem bohorodička rouháním
Mluvíme-li o bytosti, že porodila, pak předpokládáme, že rodič, matka a otec jsou téže podstaty nebo téže druhu jako potomek. Člověk rodí člověka, pes psa. Stejně tak je to s Božstvím Ježíše Krista, je-li nazván Božím synem, pak to znamená, že Boží Syn je Boží podstaty. V tom se shodneme s katolíky. Problém je tedy v tom, že byla-li Marie jednou nazvána bohorodičkou, pak byl zaveden termín, který ji označuje za Bohu rovnou, téže podstaty jako Bůh a navíc ji ještě navíc dává vyšší postavení než Kristus, neboť ji staví do role jeho matky, ačkoliv Kristus sám se ke své matce nepřiznal a nazýval ji pouze "ženou".
Zdroj
Citace jsou převzaty z knihy Hubert Jedin, Malé dějiny koncilů
Více detailů o efezském koncilu.