Hinduismus:
Obětní rituál a příprava scény (8)
Úvod
Cílem tohoto článku je prokázat škodlivost a nebezpečnost vizualizačních a meditačních technik a to zejména s ohledem na křesťanskou věrouku. Veškeré informace v tomto článku jsou interpretovány z pohledu bible, z pohledu fundamentálního křesťanského pohledu. Tento článek se opírá o dílo "Visualization in Hindu Practice", autor Sthaneshwar Timalsina, zveřejněno květen 2017 na academia.edu. Autorem tohoto článku, včetně překladu jsou Křesťanské stránky (lokalizované na webnode.cz a FB: Křesťanské stránky webnode).
V předchozím díle byla řeč o transformaci osobnosti. U toho ještě zůstaneme.
Význam barev
Oranžová tučná v citované části je varující. Červená tučná v citované části je velmi závažné tvrzení, někdy až šokující. Žlutou tučnou barvou jsou věci, které jsou vhodné k zapamatování. Tmavě modrou barvou tučně jsou části, které jsou zajímavé pro pochopení hinduismu, ale pro další studium v souvislosti s meditacemi a vizualizacemi v New Age nebo v křesťanství, už není nutné si je pamatovat.
Příklady
"Rituální praxe představivosti, identifikovaná jako
vizualizace, je srdcem hinduistického náboženského života" (str. 8)
Vizualizace jako náhrada za externí rituál
V těchto textech je příklad rituálního obětování a "jsou náhradou rozsáhlého vnějšího rituálního uctívání." Z toho důvodu, se jedná o stejné modlářství jak kdyby byly vykonávány.
"Tyto
náhrady za vnější rituály mohou podrobně zobrazovat vizualizaci končetin
božstva jeden po druhém, nebo mohou naznačovat konkrétní božstva sídlící v
různých částech mandaly. V takových případech
samotné čtení textu funguje jako internalizovaný rituál, který opět nahrazuje vnější
uctívání božstva. Znamená to posun od běžného rituálu domácnosti k jogínské orientaci a
tuto tendenci lze nalézt již v Brahmanské
literatuře."
Následuje citace rituálu obětování:
"Nabízím ti místo z drahokamů, studenou vodu na koupel, božské roucho ozdobené mnoha drahokamy, krémové mléko vyrobené z pižma, květiny jako je jasmín a campaka a listy bilvy , plamen a kadidlo, vše, co si mé srdce představovalo. Pane! Připravil jsem svou myslí sladkou rýží, pět druhů potravin vyrobených z mléka a jogurtu, banánů, zeleniny, gáforové vody a betelových listů. Nabízím vám mentální stvoření (sahkalpy) baldachýnu, dva 'yak-tail whisks', ventilátor a neposkvrněné zrcadlo, hudbu z loutny, kettledrum, mrdahgy a dalších bubnů, písní, tance a úklony až k zemi a různé písně. Jsi moje 'já', bohyně *Parvatl můj intelekt, moje smysly jsou tvoje služebnictvo, mé tělo, tvůj příbytek, a potěšení přicházející skrze mé smysly je (tobě věnované) uctívání. Můj polopánek (tj. tranz,p.p.) je stav samádhi, veškerá řeč, modlitba (věnovaná tobě). *Sambhu! Ať už dělám cokoli, vše je pro vaši spokojenost."
Příprava scény božstva
Příprava scény se týká vyobrazení polohy božstva, jednotlivých údů, ozdob, nádob, které drží, polohy končetin, gesta, barvy těla, zbraně. Říká se tomu tantrická sémiotika.
"Zároveň umožňují animaci představy
vizualizací obrazu božstva jako živého a zapojením se do nějaké formy
intersubjektivní výměny (pozdrav, nabídnutí místa, mytí nohou, nabídka nápoje,
nabídka jídla atd.). Předposlední cíl
takové vizualizace však spočívá v poznání, že svět, vizualizované božstvo a
aspirant jsou na vesmírné úrovni stejné."