Kontemplativní modlitba

Je to vůbec modlitba?

(Marcia Montenegro)

Předchozí díly

1. Dokdy budete vy prostoduší poznání nenávidět? (Přísloví 1:22) - Úvod k článku "Kontemplativní modlitba od Marcia Montenegro".

2. Meditace ve ztišení - co říká bible. Vysvětlení některých částí Žalmů.

3. Kontemplativní modlitba - Buddhistické propojení

Úvod

Pokračování článku od Marcia Montenegro (strana 2 z 3), překlad: Křesťanské stránky webnode.

V článku budu používat následující pojmy: Modlitba Souhlasu - angl. "Centering Prayer" - je to jiný výraz pro kontemplativní modlitbu (zkratka KM), ale v souladu s přesností překladu budu používat tyto slova tak jak je použila Marcia Montenegro ve svém původním článku v angličtině. A zkratku p.p. používám jako "poznámka překladatele". Pokud jde o citace, největší fabulace jsem označil fialovou barvou. Pokud jde o slova, které je dobré si dále samostatně dohledat na internetu, tyto jsem označil tučně a modrou barvou.

V článku je řeč o římsko-katolických mniších Thomasovi Keatingovi, o kterém je samostatný článek, zatím nepřeložený ...zde: https://www.christiananswersforthenewage.org/Articles_KeatingLecture.html

Basilovi Penningtonovi, Thomasovi Mertonovi a Quaker Richard Fosterovi.   

V pozadí mysli - žádné přemýšlení

Podle Thomase Keatinga by KM měla být "oddělením" (angl. "detachment" p.p.) od myšlení, dostat se do stavu "nemyšlení" a podle něj "je čas opustit všechny myšlenky, dokonce i ty nejlepší myšlenky", takže pouze "čisté uvědomění" zůstane (angl. "exists",p.p.).[17] Dokonce tvrdí, že Duch Svatý se nebude vměšovat (dosl. nebude vyrušovat, p.p.), pokud používáme rozum* a intelekt, a je to "pouze tehdy, když jsme ochotni opustit naše velmi omezené lidské způsoby myšlení a koncepty a dát mu prostor "že Duch v nás začne působit na této božské* úrovni* ... když budeme v Centru*, praktikujeme opouštění našich lidských myšlenek a rozumu a věnování se Božskému, k Duchu. "[18] To také představuje radikální redefinici modlitby, stejně tak jako falešnou dualitu mezi myšlenkou nebo rozumem a spiritualitou, koncept běžný v New Age.

(* Pozn. překl. Tyto tvrzení jsou velmi v rozporu s křesťanskou teorií a praxí. Autor toho výroku tvrdí, že pokud přemýšlíte, tak Duch Svatý nemá prostor a neuúčastní se vašich myšlenek, což je ale v rozporu s 1 K 2:16 "Neboť: 'Kdo poznal Pánovu mysl, aby ho poučil?" A my máme mysl Kristovu!' ". Jsem si jist, že Pavel, veden Duchem Svatým používal svou mysl a je to právě Duch Svatý, kdo dává člověku moudrost a vede jeho jazyk či ruku k tomu, aby mluvil či psal moudrá slova o Bohu. Pavel byl veden Duchem Svatým a používal rozum; on sám byl velmi vzdělaný a rozumově založený člověk; a láska mu přitom nechyběla. Taktéž v jeho řeči s lidmi je znát vedení Ducha Svatého a uvažování.  Pojem centrování - či koncentrace se také používá v buddhismu, protože člověk se při těchto meditacích zaměřuje sám na sebe na střed svého bytí - sám jako bývalý praktikant těchto meditací to mohu potvrdit, že mě to k Bohu nepřiblížilo. Tyto tvrzení jsou mi tak důvěrně známá, opravdu je to imitace buddhistické filosofie a to je na tom děsivé, že toto tvrdí člověk, který si říká křesťan. Ale jen to dokládá to buddhistické spojení, že není jen vymyšlené, ale že k němu skutečně došlo. Podle této filosofie je pro mě zcela jasně viditelné, že slovo Duch tito mniši používají pod jiným významem, než jak jsme ho poznali my - znovuzrození křesťané pokřtěni Duchem Svatým. Nejde tam o Ducha Svatého. Ať už použijí jakoukoliv křesťanskou terminologii, zde je jasně viditelné, že se jedná o ducha nebo duchy, které známe z New Age či buddhismu a hinduismu. Jiná filosofie = jiné evangelium = jiný duch.)

Pennington diskutuje o "posunu vědomí"* a překračování* "obyčejného vědomí" do stavu "čistého vědomí", ve kterém opouštíme "falešné já"** za účelem dosažení "pravého já"** a dosahujeme "vědomí jednoty"*** s Bohem.[19] Cituje "Otce" [20], že řekli "dokud si je člověk vědom, že se modlí, ještě se nemodlí", a souhlasí s Mertonem, že bychom "měli vstávat nad myšlenky".[21] Pennington má kapitolu s názvem "Čisté vědomí", ve kterém prohlašuje, že Bůh "je znám spíše v čistém vědomí než podle nějakého předmětu-předmětového poznání." [22]

(* Pozn. překl. Tyto termíny posun vědomí a překračování vědomí jsou blízké termínům New Age, které se používají ve vztahu k tzv. rozšířenému nebo změněnému stavu vědomí, které jsou typické pro meditace v New Age. Zrovna včera jsem se díval na jedno české video od New Agerky, která používá tyto termíny a mluví o fyzických nevolnostech ve spojení s meditacemi. Takže můžete sami posoudit, jak jsou tito lidé mimo - neuvědomují si, že těmi meditacemi se otevírají na cizí duchovní mocnosti, které pak nutí toho člověka, aby pokračoval, protože když přestane dělá se mu špatně.

** Termíny falešné já a pravé já podobným způsobem používal jasnovidec a okultista P.P. Quimby, (spolu)zakladatel směru New Thought, který měl podobnou filosofii jako vidíme v hinduismu. Tento článek, který jsem věnoval jeho filosofii vysvětluje roli duchovních mocností a fungování duchovních sil, když se jim člověk otevře. Je to tedy podobná filosofie: přesvědčit věřícího, že ta víra či biblická pravda je lež, názory, které si vytvořil jsou falešné a nepravé, a že se má vrátit k nějaké původní identitě (která je ve skutečnosti falešná a představuje satanovu lež). Je to ta stejná lež jakou had - satan -přesvědčil Evu a Adama, aby neposlouchali Boha, ale satanovi lži... A přišli o život.

*** Termíny "vědomí jednoty s Bohem" a "spojení s Bohem" nebo "sjednocení s Bohem", také soulad či harmonie s Bohem či s Vyšším já, jsme běžně používali když jsme byli v New Age. V tomhle směru mám stejnou zkušenost jako Marcia Montenegro nebo Doreen Virtue, která má kanál na youtube v angličtině. S křesťanským Bohem není možné se spojit, není to jednota ve smyslu "napojení se", že já se napojuji, ale když se modlím, Duch Svatý může přijít. Ne že bych neměl Ducha Svatého, ale pokud se modlí dva nebo tři v jeho jménu, Duch Svatý je uprostřed, a je to rozhodně něco jiného než meditace nebo "napojování se na Vyšší já - Boha" pomocí meditací, kdy se člověk otevírá tzv. duchovním energiím či "frekvencím", ve skutečnosti duchovní říši, která není z Boha. A rozhodně se nedá říct, že by pak na člověka přišly závratě nebo bolesti hlavy.)

Spisovatel pro Youth Specialties, organizace věnovaná službě mládeži, uvádí, že jeho zájem o KM začal čtením Dallasa Willarda a Richarda Fostera a později mystiků jako Meister Eckhart, Teresa z Avily (Teresa of Avila) a Morton Kelsey.[23] Postavil modlitebnu a říká: "V tom prostoru jsem zapálil svíčky, pálil kadidlo, zavěsil růžence a poslouchal pásky benediktinských mnichů. Hodiny jsem přemýšlel o slovech, obrázcích a zvucích. Dosáhl jsem bodu, kdy jsem byl schopen dosáhnout mozkových vzorců alfa*, stav, ve kterém se vyskytují sny, zatímco člověk je stále vzhůru a medituje." Zní to jako přechod do pozměněného stavu vědomí - lehkého transu - což je stejný stav, do kterého člověk vstupuje prostřednictvím východních meditací nebo meditací New Age, a který odpovídá stavu navozenému technikami "sebe-hypnózy"*. Účelem těchto východních a New Age meditací je ve skutečnosti překročení hranic mysli, protože se věří tomu je, že mysl je překážkou duchovního osvícení**. Ten samý spisovatel také uvádí, že ve ztišení "jsme drželi službu 'tenkého místa' jako odkaz na přesvědčení, že v modlitbě se opona mezi námi a Bohem stává tenčí. Celé noci byly věnovány řízeným meditacím (tj. někdo je vede,p.p.), bubenickým kruhům a 'laboratoři duší.'"[24]

(* Pozn. překl. Mozkové hladiny alfa člověk běžně dosahuje při probuzení a při spaní, rozdíl je v tom, že při meditacích jsou tyto mozkové hladiny alfa cíleně navozovány a při "sebe-hypnóze" - nějaký druh techniky, kdy se člověk snaží sám sebe zhypnotizovat a ovlivnit svou mysl tím, že ji programuje pomocí pozitivních výroků jako "Má paměť je velmi dobrá, jsem velmi úspěšný a šťastný a zdravý člověk" a tímto způsobem se snaží dosáhnout úspěchu, zdraví a štěstí. Je to tak uměle naprogramované, podobně jako to dělal P.P. Quimby pomocí oklamání klienta a sugesce. Tuto praktiku jsem praktikoval, ale pod názvem Silvova metoda a ke štěstí mě to opravdu nedovedlo. Je zvláštní, že autor výroku připouští tyto technické pojmy. Já si pak kladu otázku, zda v takto tělesně vytvořené atmosféře, může vůbec být pravý Bůh přítomný, myslím ten Bůh, který přichází, když ho celým srdcem uctíváme chválami nebo se k němu upřímně modlíme pomocí slov. Na tom celém mě ale udivilo, že ten dotyčný potřeboval celé hodiny meditovat, aby tohoto stavu dosáhl, zatímco my když chválíme Boha nebo se modlíme společně, vnímáme jeho přítomnost silně a není třeba kvůli tomu meditovat hodiny. Přitom ale neříkám, že ty dva stavy jsou identické, jen že pravý Duch Svatý, když přichází je to někdy otázka chviličky a ne hodin!

** Duchovní osvícení - tj. také termín z buddhismu a New Age.)

Přesto v bibli není meditace o Bohu nebo o Božích slovech nikdy představována jako cvičení bez přemýšlení. Mnoho slov přeložených v bibli jako "meditace" jsou slova, která znamenají přemýšlení, přemýšlení, vyslovení nebo vydávání zvuku. Většina těchto slov je v žalmech, kde žalmista chválí přikázání a slova Boží a potvrzuje, že tyto slova jsou to, co bychom se měli učit, pamatovat na ně, přemýšlet o nich a řídit se jimi (angl. "obey"). To rozhodně nepřestává používat běžné uvažování a nemá za cíl dosáhnout další úrovně vědomí. Nečiníme ani žádné kroky k tomu, abychom vytvořili "oponu" mezi Bohem a námi tenčí, protože žádná neexistuje. Copak smrt Ježíše na kříži neroztrhla těžkou chrámovou oponu Svatyně Svatých, navždy, jakožto symbol toho, že Ježíš otevřel cestu k Bohu těm, kdo věří?[25]

Díky východnímu a New Age vlivu v naší kultuře, slovo "meditace" začalo znamenat techniku na vstoupení do jiného stavu vědomí, ponořit se do sebe (angl. "to go inward",p.p.), překročit hranice mysli (angl. "go beyond thinking", p.p.) nebo dojít k duchovnímu osvícení. Nemůžeme tyto techniky a účely interpretovat do biblického slova, které se překládá jako "meditace", které pochází z několika různých hebrejských slov, která nenesou významy východního a New Age. Kontexty těchto slov naznačují aktivní přemýšlení, myšlení a učení, nikoli techniku, ani odpoutanost od mysli.

Za hranicemi svého já: falešné já a pravé já

Thomas Merton tvrdí, že "vnější (povrchní, p.p.) 'já' není naše skutečné já*," ale pouze naše "individualita" a "empirické já"*, nikoli "ta skrytá* a záhadná osoba*, v níž žijeme před Boží tváří."[26] Tento druh myšlení se nachází také u Keatinga a Penningtona.

(*Pozn.překl. Pozor! Zde je jsou další termíny, které se svou povahou podobají Quimbyho filosofii! Můžeme tedy očekávat stejný nebo podobný účinek jako u Quimbyho okultismu!)

Keating říká, že KM nás zavede na místo, "na kterém ten kdo poznává, vědění a to, co je poznáváno, jsou jedno. Zůstává pouze vědomí. Ten, kdo je vědomý, zmizí spolu s tím, co bylo předmětem vědomí. To je to, co božská jednota znamená."[27]

(*Pozn.překl. Tento popis je velmi důvěrný v hinduismu. Brzo budu zveřejňovat článek o meditacích a vizualizacích v hinduismu a přesně o to tam běží, aby se vědomí spojilo s tím co si člověk představuje; filosofií v těchto hinduistických vizualizačních praktikách je, že představa je reprezentací existujícího objektu či obrazu a cílem je, aby vědomí dotyčného člověka splynulo s vědomím o představě, čili aby se zahladila tato dualita... Jinými slovy cílem je dosažení ne-duality. Nic takového se v křesťanství neučí a je to v příkrém rozporu s biblí, která říká, že nemáme provádět stejné praktiky jako pohané, nemáme žít jako oni. A tady už máme totožnost s buddhismem, hinduismem a Quimbyho filosofií. Pochopitelně, že stejná podobnost platí i s jógou, která taky pochází z hinduismu, bez ohledu jestli změníte obal, vytrhnete to z kontextu, podstata je stále stejná: u jógy jde o to, navodit tento duchovní stav. Podobnost je stejná jako u meditací v New Age. Stejná podstata.)

Jeden spisovatel píšící o mysticismu, aniž by si neuvědomil, že předběhl/předpověděl mnoho učení o kontemplativní modlitbě, jak je známe dnes, tvrdí, že "nejvyššího stavu mystického života lze dosáhnout pouze tehdy, dojde-li k úplné smrti sobectví (sebezaměření, p.p.)" a když člověk vstoupí do "tiché temnoty, do té nicoty, do té nikam nevedoucí cesty."[28] Autor dále říká, že mystické stavy jsou "více než pocitové stavy, jsou to stavy poznání."[29] Toto je gnostický pohled na poznání - tajné poznání získané pouze těmi, kteří jsou schopni dosáhnout těchto vyšších stavů.

(*Pozn. překl. Výrok 28 opět připomíná buddhistické učení o ztrátě zájmu k hmotným tužbám a vazeb na tento hmotný svět. Může se zdát, že toto učení má oporu v bibli, Ježíš ale neučil, že se máme vzdát svých potřeb, nýbrž, že máme žádat Otce, aby tyto potřeby ve zdravé míře naplnil. Nemluvil nic o tom, že bychom měli vstupovat do temnoty nebo na nikam nevedoucí cestu, ale že máme být světlem, neboť když jsme poznali Jeho, který je světlem a cestou, nemáme si to světlo nechat pro sebe a nedá se říct, že by tato cesta nevedla nikam, protože má biblí jasně vymezený cíl, který nespočívá v odpoutání zájmu o svět, ale naopak náš zájem má být o lidi, kteří jsou ve světě. S výrokem 29 o poznání jsou opět podobné Quimbyho výroky o moudrosti či "vyšší moudrosti".)

Keating i Merton diskutují o falešném já a pravém já. Keating píše o Já s velkým začátečním písmenem a říká: "Bůh a naše pravé Já nejsou oddělené. Přestože nejsme Bůh, Bůh a naše pravé Já jsou to samé."[30] Podle Mertona je naše "vnější, každodenní já" je převážně "uměle vyrobeno"/(je fabulací či výmyslem, angl. "fabrication",p.p.)  a není "naším skutečným já," které "není snadné najít. Je skryto v zapomnění a 'nicotě,' v centru, kde jsme v přímé závislosti na Bohu."[31] Jiný autor rovněž tvrdí, že "základní myšlenka vždy nalezená v božském mysticismu je myšlenka návratu ducha do jeho nesmrtelného a nekonečného Základu, což je Bůh."[32] Všimněte si slova "návrat", jako by duch každého z nás byl původně u Boha, což je výrazně nebiblická představa*.

(Pozn. překl. Výrok 30 - to samé říká P. P. Quimby, jen pro to používá jiné názvy. Quimbyho jazyk byl celkově složitější, protože žil v jiné době.

Výrok 31 - Přesně odpovídá filosofii P. P. Quimbyho. Vypadá to, jako by Merton od něho opisoval! Šílené ale na tom je, že Quimby se netajil svou nenávistí k náboženství a křesťanství, takže zcela popírá bibli jako pravdivý základ pro jakékoliv poznání. Tímto tedy Meron taktéž popírá nutnost bible pro spasení. Pokud by nám stačila meditace k poznání Boha, tak na co bychom měli bibli?! To je šílené! To zcela popírá potřebu bible, takže je to vyloženě anti-Kristovo, ďábelské učení, které nemají s křesťanstvím společného vůbec nic, kromě termínů, které mají jiný význam než v bibli nebo u biblického křesťanství. Zatímco Boží slovo říká: zachovávejte mé slovo, pamatujte, vyučujte ho, tak tito učitelé říkají, že to nemáme dělat, protože ideální stav je podle nich trávení dlouhých hodin v meditacích a psaní literatury, která svádí Boží lid k modlářství, k oddělení od Boha a věčnému zatracení...

* U Boha byl jen Adam a Eva, jakožto zástupci lidstva, před tím než zhřešilo.)

Buddhismus učí, že naše identity jsou pouze prchavými představami nebo dojmy, jako jsou obrazy na filmu nebo "sled událostí, procesů"[33] a že musíme objevit naši pravou přirozenost, Buddhovu přirozenost. "Konvenční 'já' nebo 'člověk' (angl. "person",p.p.) je složen především z historie skládající se z vybraných vzpomínek."[34] Jak říká jeden zen-buddhista, "neexistuje žádné ' ty', abys mohl říct 'já.' To, čemu říkáme 'já', jsou pouze dveře "lítačky", které se pohybují (sem a tam), když vdechujeme a vydechujeme... když je vaše mysl dostatečně čistá a klidná, aby sledovala tento pohyb, není nic: žádné "já", žádný svět, žádná mysl ani tělo; pouze lítačky."[35] Já je iluze v hinduismu, taoismu a buddhismu, protože jedinou realitou je Absolutní, Tao nebo Buddhova přirozenost.

Učitelé KM neříkají, že jsme opravdu Bůh, ale představují rozpor mezi falešným a pravým já. Bible mluví o přirozenosti starého hříchu versus "nové stvoření" v Kristu; není to postaveno na "pravém" a "falešném" já, iluzi a pravdě, ale spíše otroctví hříchu a obnovení. Není to otázka míry uvědomění, ale toho, aby se znovu narodili a obnovili Duchem svatým. Merton tento bod uznává v jedné knize,[36] ačkoli stále hovoří o falešných a pravých já, někdy ve freudovských psychologických termínech, někdy v duchovních termínech. Je naše hříšná povaha "falešným já?" Určitě není falešná ve smyslu, že není skutečná. Takové pojmy odrážejí východní koncepty a přinejmenším jsou matoucí a zavádějící.

Za hranicemi přirozena: speciální duchovní techniky

Většina učitelů KM oznamuje, že KM není technika, ale poté pokračují a doporučují různé techniky. Pennington nabízí tři "pravidla nebo průvodce", mezi něž patří uvolnění, být "ve víře a lásce k Bohu, který přebývá ve středu* vaší bytosti," "přijmout slovo lásky" a "kdykoli si něco uvědomujete, jednoduše se jemně vraťte k Pánu** pomocí svého slova modlitby."[37]

(Pozn. překl.

* Už tady to zavání modlářstvím, že dotyčný si vytvoří představu o tom, že Bůh přebývá v jeho středu, je to podloženo nějakou filosofií, takže se asi nebude jednat o pravého Boha, ale podobně jako v hinduistické filosofii uctívání si vytváříte představu o Bohu, se záměrem ji uctívat, místo uctívání Pravého Boha, jak je to definováno v bibli. A tato představa, jelikož není Bohem, se stává modlou. Tento princip tak jak jsem ho napsal vyznívá nevýrazně a neuvěřitelně, ale kdo si pročte můj článek o vizualizacích v hinduismu pochopí o čem mluvím.

** M. Montenegro vysvětluje, že při této praktice se od vás neočekává, že budete myslet na cokoliv. Je to stejné jako v buddhismu. Máte toto slovo nebo tu "mantru" opakovat tak dlouho, dokud nepřestanete myslet. Konec vysvětlivky. ... Pozn. překl. Slovem Pánem zde však ve skutečnosti není označován ten pravý Ježíš Kristus, ale jiný "Pán", protože tato praktika je v rozporu s písmem: Matouš 6:7 "Když se tedy modlíte, neříkejte prázdná slova jako pohané. Ti si totiž myslí, že budou vyslyšeni pro množství svých slov." Když to tedy někdo takto dělá jak to popisuje autor, tak se jedná prakticky o mantru, čili o okultní praktiku opakování slov jejichž význam je jiný než jak ho vidíme v bibli.)

Merton, Keating a Pennington, a někdy i Foster, navrhují opakovat během KM slovo nebo frázi, jako je Ježíš, Pán, Otec, Přítel nebo "Ježíšovu modlitbu" (angl. "Jesus Prayer",p.p.).[38] během KM. To lze opakovat nahlas nebo "hluboko uvnitř" nebo použít jako slovo k návratu, když si někdo uvědomí něco jiného. Pennington radí: "Zapamatujte si ho a pomalu si ho opakujte, abyste mohli interagovat (spolupracovat,p.p.) s vaším vnitřním světem obav, vzpomínek a nápadů."[39] Keating připisuje vděk mystickému Mračnu neznámého (angl. "Cloud of Unknowing", p.p.) za tento nápad a uvádí, že by to mělo být "slovo lásky", které nás vezme "za hranice našeho běžného vědomí" jako "dosáhnutí lásky až k nekonečnu" (nebo: přesáhnutí lásky,p.p.).[40]

V hinduismu, tibetském buddhismu, transcendentálních meditacích a někdy v meditaci New Age, se používá mantra - slovo, které se opakuje. Toto je často jméno božstva nebo někdy fráze, často mající význam "Já jsem to ...", "Ne toto, ne to..." nebo jednoduše "Já jsem"*. Účelem této mantry je samočištění** a otevření se duchovním pravdám***. Opakování slova nebo fráze znovu a znovu je také jedním z nástrojů sebe-hypnózy.[41] Mnoho z termínů používaných učiteli KM jsou stejné termíny používané v hypnóze a ve východních nebo New Age výukách (tj. "Posun vědomí, "čisté vědomí", "vyprazdňování mysli", "vytváření prostoru", "překračovat myšlenky" atd.) [42]

(* Myslím, že M. Montenegro to nevysvětlila dostatečně jasně. V tibetském buddhismu i v hinduismu se vzývá mantra, s cílem uctívat nějaké božstvo, nebo představu o božstvu a dosáhnout sjednocení s touto představou, tak že se rozplyne vnímání okolního světa jako duálního, objektivně vnímaného. Vše se má spojit. Je to stav mysli, hluboký trans, jehož cílem je uvést člověka do tohoto klamu mysli, že vše je jedno. V New Age meditacích a kontemplativní modlitbě to tedy funguje podobně, akorát že je možné použít nějakou pozitivní sugesci. U křesťanů typicky je to tak, že si vezmou nějaký pozitivní verš z bible, který jim něco říká o sobě, aby přesvědčili sami sebe, že je to pravda, a pak tento verš opakují. Je to stejný princip jako u programování mysli na hladině alfa, hypnóze či u Silvovy metody v New Age. Při tomto programování by ideálně neměly být použity žádné negativní obraty. Nejen že se tím mysl ztotožňuje s iluzí o realitě, ale také se člověk otevírá těmto duchovním vlivům, jak říká bible: démonům.

** Samočištění, v New Age se setkáváme spíše s termínem čištění nebo očišťování, bylo také zmíněno ve výše uvedeném videu. Bible říká, že jediný kdo nás může očistit od našich hříchů je Bůh. Potřebujeme proto činit pokání, hledat Boha a prosit ho o odpuštění. Z naší strany je třeba aktivita k tomu, abychom sjednali nápravu - např. L 12:58 "Když tedy jdeš se svým odpůrcem k vrchnosti, snaž se s ním cestou vypořádat. (...)" V žádném případě se nemůžeme očišťovat tímto New Age způsobem, kdy si člověk namlouvá, že je očištěn nebo je nějaký, třeba svobodný, silný, moudrý... Atd. To jsou všechno vlastnosti či požehnání, o které máme žádat Boha komunikací s ním, v pokorných modlitbách. Toto "programování"  znamená, že člověk spoléhá sám na sebe, ne na Boha, jde svou vlastní cestou, ne cestou, kterou říká Ježíš, že máme jít. Není to ani způsob modlitby jak nám ukázal Ježíš, že se máme modlit. Bible toto jednání odsuzuje: Jr 17:5 "Toto praví Hospodin: 'Proklet buď muž, který doufá v člověka, opírá se o pouhé tělo a srdcem se odvrací od Hospodina.'" (Pokračuje až do v. 8).

*** Ty duchovní "pravdy" jsou ve skutečnosti sebeklamy, kterým člověk časem uvěří, pokud je dostatečně dlouho omývá furt dokola. Komu by se nelíbilo alibisticky slyšet a poslouchat: "Jsem hezká, mladá, pěkná, zdravá a bohatá!" nebo "Jsem silný, moudrý, mám skvělou paměť, jsem nejlepší, šťastný a má peněženka je nabitá penězi!" Nicméně tyto prohlášení jsou v kontrastu s realitou a nemají nic společného s důvěrou v Boží zaslíbení, tak jak je čteme v bibli, ta je totiž založená na důvěrném obecenství s Bohem, na jeho poznání, na poznání a rozumění jeho slova, na podřízení se a poslušnosti ve slovech i činech.)

Foster velmi často cituje učitele KM a mystiky. Existují problematická tvrzení, například: "Dovolte mi navrhnout, abychom k duchovní realitě zaujali postoj experimentování;" "Pracujeme s Bohem na určování budoucnosti! Některé věci se stanou součástí historie, pokud se budeme modlit správně;" a když se modlíme za ostatní, neměli bychom se modlit "pokud je to Tvá vůle" k Bohu.[43] Obhajuje používání vizualizační techniky během modlení, aby dosáhl* výsledků.[44] Také poznamenává, že "Bůh není mužské božstvo" na rozdíl od ženského božstva."[45]

(* Pozn. překl. - Zvoleným termínem "bring about" chce Marcia pravděpodobně upozornit na to, že tato aktivita svědčí o vynucování si něčeho na základě vlastního úsilí, místo na spoléhání na Boží milost a důvěru v Boha. Tyto vizualizační techniky totiž používají pohané jak v hinduismu tak New Age a nemají nic společného s biblickým učením. To jakým způsobem jsou vizualizace používané v hinduistické praxi jasně svědčí o modlářství, protože vizualizace v tomto smyslu je něco, co představě přisuzuje jiný nadpřirozený význam, nejde o běžný kreativní proces kognitivního myšlení, ale o uctívání nebo zbožšťování představ jako božstva nebo model; podobně bezbožné jednání je i vizualizace, která má být součástí KM.)

Zaměření na relaxaci, opakování slova nebo fráze, soustředění na dech, odpoutání se od myšlení a snahu vynechat uvažování (také: argumentování, p.p.) by mělo ve vás vyvolat znepokojení. Jelikož mám za sebou dlouhé období a mnoho zkušeností, kdy jsem se učila a praktikovala různé formy východních a New Age meditací po mnoho let, mohu dosvědčit schopnost vstoupit do lehkého transu pomocí technik navrhovaných obhájci KM. Tento stav je ten, který praktikanti New Age a další nazývají "čistým vědomím", kde je člověk pozastaven od aktivního myšlení a schopnosti soudit. Zenový buddhismus ve skutečnosti učí, že člověk musí kultivovat schopnost oddělit se a zrušit úsudek. Mysl je otevřená a přístupná (také: vnímavá; dobře reagující, p.p), aniž by existovaly dovednosti kritického myšlení.[46] Přestože křesťané jsou obýváni Duchem svatým, nejsme imunní vůči podvodům nebo klamům; jinak by Bible tak důsledně nevarovala věřící před podvody a falešnými učiteli.

Přibližují nás techniky blíže k Bohu, zejména pokud jsou tyto techniky paralelní s východními náboženskými praktikami? 

Ale nyní, v Kristu Ježíši, jste vy, kteří jste kdysi byli dalecí, učiněni blízkými skrze Kristovu krev." Ef 2:13

Přibližujeme se k Bohu skrze Krista (Žd 4:16), ne pomocí technik. Když první Jan mluví o setrvání v Kristu, mluví o následování Kristových přikázání a projevování lásky k sobě navzájem.

Kdo říká, že zůstává v něm, ten má také chodit tak, jak chodil on." 1 Janův 2:6 (vztahuje se i na způsob modlitby, p.p.)


aktuálně překládám část 3/4

pokračování str. 3 příště 

Zdroje

zdroje

© 2019-2021 Křesťanské stránky
Vytvořeno službou Webnode
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky