Krása, nahota a hanba
(Boží péče o člověka)
Nikomu nedlužte nic, než abyste se navzájem milovali; neboť ten, kdo miluje druhého, naplnil Zákon." Ř 13:8
Boží milosrdenství a láska k nám
Vykupujte čas, protože dny jsou zlé." Efezským 5:16
Choďte v moudrosti před těmi, kdo jsou venku, a vykupujte čas." Koloským 4:5
Nevěstka v bibli
Připomenu text, se kterým jsme se již seznámili:
Sestup a seď v prachu, panno, dcero babylónská! Seď na zemi, připravena o trůn, kaldejská dcero! Už tě nebudou nazývat změkčilou a zhýčkanou. Vezmi mlýnské kameny* a mel mouku! Odkryj závoj, zvedni vlečku, odkryj nohy, přebroď řeky! Ať se odkryje tvá nahota, ať se ukáže tvá hanba. Vykonám pomstu, nikdo mi nezabrání." ( Izajáš 47: 1-3) * frázi "chop se mlýnku" jsem nahradil za doslovný "vezmi mlýnské kameny" protože původní fráze evokuje dojem nějakého moderního přístroje na mletí mouky, ale židé té doby na to používali ruční kameny, pp.
Tato velmi specifická definice nahoty a hanby je natolik protikladem toho, co vidíme v naší kultuře, že se mi to jen těžko chápe. Pokrývky hlavy jsou extrémně výjimečné; kdo nosí sukni a stehna má odkrytá tak si často myslí, že je to normální! Hospodin nazývá naši nahotu hanbou, protože je to připomínka hříchu Adama a Evy, hříchu, který vnesl kletbu smrti a zkázy do našeho světa." Anne Elliott.
Další velmi silný text, kde se píše o hanbě a nahotě je tento:
Veďte spor proti své matce, veďte spor, vždyť ona není mou ženou a já nejsem jejím mužem. Ať odstraní ze své tváře znamení smilství, zprostřed svých ňader znak cizoložství! (5) Jinak ji svléknu do naha, vystavím ji, jak byla v den svého zrození. Učiním z ní poušť, obrátím ji v suchopár, umořím ji žízní. (6) Ani nad jejími syny se neslituji, jsou to synové smilstva. (7) Smilstva se dopouští jejich matka, hanebnosti jejich rodička; říká: "Půjdu za svými milenci, kteří mi dávají vodu a chléb, vlnu a len, olej a nápoje." (8) Proto zahradím tvou cestu hložím. Postavím před ni zeď, aby nenašla své stezky. (9) Bude se honit za svými milenci, ale nedostihne je, bude je hledat, ale nenajde je. Pak si řekne: "Půjdu a vrátím se ke svému prvnímu muži, tehdy mi bývalo lépe než teď." (10) Nechce pochopit, že já jsem jí dával obilí, mošt i čerstvý olej, že jsem ji zahrnoval stříbrem a zlatem - a oni to dávali Baalovi. (11) Proto vezmu své obilí zpět v jeho době, i mošt v příhodný čas; strhnu z ní svou vlnu i svůj len, jež měly přikrývat její nahotu. (12) Tehdy odkryji její hanbu před zraky jejích milenců. Žádný ji nevytrhne z mé ruky. (13) Všemu jejímu veselí učiním přítrž, jejím svátkům, novoluním i dnům odpočinku, všem jejím slavnostem. (14) Zpustoším její révu i fíkovník, o nichž říká: "To je má odměna, kterou mi dali moji milenci." Proměním je v divočinu, bude je požírat polní zvěř. (15) Ztrestám ji za dny baalů, že jim pálí kadidlo a zdobí se kroužkem a náhrdelníkem, že chodí za svými milenci a na mne zapomněla, je výrok Hospodinův." Ozeáš 2:4-15
Běda městu, jež se brodí v krvi! Je samá přetvářka, je plné loupeží, kořistění nebere konce. Slyš! Bičů svist, dunění kol! Dusot koní, hřmot vozby! Útok jezdců, zášlehy mečů, blýskání kopí! Přemnoho skolených, hromady mrtvých těl, bezpočet mrtvol, až přes ně klopýtají! To všechno pro mnohá smilstva Nevěstky, přesvůdné mistryně kouzel. Svým smilstvem kupčí s pronárody, svými kouzly kupčí s čeleděmi. Chystám se však na tebe, je výrok Hospodina zástupů. Až přes tvář ti vyhrnu sukni a ukáži tvou nahotu pronárodům, královstvím tvou hanbu. Nakydám na tebe neřád, potupím tě, postavím na pranýř. Kdokoli tě spatří, prchne od tebe. Řekne: "Ninive propadlo záhubě, kdo se nad ním ustrne?" Kde vyhledám ty, kdo by tě potěšili? Jsi snad lepší, než byly Théby Amónovy, trůnící mezi proudy, obklopeny vodami? Moře jim bylo valem, jejich hradby se zdvihaly z moře. Kúš tak mocný, Egypt nekonečný, Pút i Lúbim byly tvými pomocníky. I Théby byly přesídleny, odešly do zajetí. Jejich nemluvňata byla drcena na rozích všech ulic; o je ich slavné se losovalo, všichni jejich velmožové byli spoutáni řetězy. I ty se opojíš a budeš omámeno. I ty budeš hledat záštitu před nepřítelem. Všechny tvé pevnosti však budou jako fíkovníky s ranými plody: až se jimi zatřese, spadnou do úst tomu, kdo je chce jíst. Tvůj lid uprostřed tebe jsou baby. Brány tvé země se dokořán otevřou tvým nepřátelům, tvé závory pozře oheň. Navaž si vodu, než budeš obleženo! Zpevni svá opevnění! Šlapej jíl, hněť hlínu, chop se formy na cihly! Oheň tě tam pozře, vytne meč, pozře tě jako brouci. Byť vás bylo spousta jako brouků, byť vás bylo spousta jako kobylek, byť tvých překupníků bylo víc než nebeských hvězd, brouci se vykuklí a odlétnou. Tvoji strážci jsou jak kobylky, tvoji úředníci jak hejna sarančat: v zimním čase zalezou do škvír zídek, ale jak vysvitne slunce, ulétnou a nevíš, kam se poděly. Již dřímou tvoji pastýři, asyrský králi, ulehli tvoji vznešení. Tvůj lid je rozehnán po horách, nikdo jej neshromáždí. Nikdo neošetří tvé těžké poranění, bolestná zůstane tvá rána. Všichni, kdo o tobě uslyší, zatleskají nad tebou v dlaně. Vždyť na koho nedoléhala bez přestání tvá zloba?" Nahum 3:1-19
V úryvku tedy šlo o přetvářku, loupeže a (jistě také) plenění. Ninive bylo Asyrské hlavní město, dá se tedy předpokládat, že Bůh se rozhodl toto město ztrestat pro jeho krutost nad národy, kterým vládl. I zde je řeč o nahotě, jakožto protikladu k cudnosti, důstojnosti a čestnému jednání.
Všimněte si, že problém nahoty a neřestného jednání se nevztahuje jen na soukromí. Bůh odhaluje a odkrývá nepravost, ať už se děje v utajení nebo veřejně. Co byla do očí bijící prostituce a modlářství na veřejnosti, Bůh tvrdě ztrestal na veřejnosti. Všechno zlo má své hranice, když míra něčí nepravosti dosáhne svých hranic, Bůh jedná, bije a trestá, dopřeje ponížení těm, kdo nedbali na jeho smlouvu, případně těm, kdo ponižovali jeho lid (pohanské národy)... Tímto nechci, říct, že by manželé měli mít pocit studu při svých radovánkách, pocit, že je Bůh hlídá a šmíruje, to jistě ne. Bůh dopřává člověku soukromí. Co ale neztrpí je nevěra a smilstvo, tedy ve vztahu k někomu cizímu (když někdo třetí nabourává jejich vztah).
Také si všimněte, že cílem odkrytí nahoty je nejen ponížení, ale také vyvolání pohrdání v okolí. V níže uvedeném textu z Ezechiele se píše o smilstvu a odplatě za pýchu a výsměch:
"(13) Byla jsi ozdobena zlatem a stříbrem, tvé oděvy byly z jemného plátna, hedvábí a pestrých látek, jedla jsi pokrmy z bílé mouky, medu a oleje. Stala ses nesmírně krásnou a dosáhla jsi královských poct. (14) Tvé jméno proniklo mezi pronárody pro tvou krásu; byla dokonalá pro důstojnost, kterou jsem na tebe vložil, je výrok Panovníka Hospodina. (15) Ty jsi však spoléhala na svou krásu a zhanobila jsi své jméno smilstvím. Zahrnovala jsi svým smilstvím každého, kdo šel kolem, ať to byl kdo byl. (16) A vzala jsi část svých rouch a křiklavě sis jimi vyzdobila posvátná návrší. Na nich jsi smilnila, jak tomu nikdy nebylo a nebude. (17) Vzala jsi překrásné předměty z mého zlata a stříbra, které jsem ti dal, udělala sis obrazy mužského pohlaví a smilnila jsi s nimi. (18) Vzala jsi svá pestrá roucha a přikrývala jsi je jimi a kladla jsi před ně můj olej a mé kadidlo. (19) Můj chléb, který jsem ti dal, bílou mouku, olej a med, jimiž jsem tě živil, jsi kladla před ně jako libou vůni. Tak to bylo, je výrok Panovníka Hospodina. (20) Vzala jsi také své syny a dcery, které jsi mi porodila, a jim jsi je obětovala za pokrm, jako by bylo tvého smilstva málo. (21) Zabíjela jsi mé syny v oběť a jim jsi je vydávala tím, že jsi je prováděla ohněm. (22) Při všech svých ohavnostech a smilstvech sis nevzpomněla na dny svého mládí, jak jsi byla docela nahá a jak ses třepala ve své krvi. (23) Po všech tvých zločinech se stalo, běda, běda tobě, je výrok Panovníka Hospodina, (24) že sis vybudovala modlářskou svatyňku a udělala sis vyvýšené místo na kdejakém prostranství. (25) Na každém rozcestí sis vybudovala své vyvýšené místo, a tak jsi zohavila svou krásu. Své nohy jsi roztahovala pro každého, kdo šel kolem, a tak jsi množila své smilstvo.(26) Smilnila jsi s Egypťany, se svými sousedy statného těla; tak jsi množila své smilstvo a urážela mne. (27) Hle, napřáhl jsem na tebe ruku, snížil tvůj příděl a vydal tě rozvášnění těch, kdo tě nenávidí, dcer pelištejských, které se stydí za tvou mrzkou cestu. (28) Smilnila jsi také s Asyřany a neměla jsi nikdy dost. Smilnila jsi s nimi, a přece jsi neměla dost. (29) Rozmnožila jsi své smilstvo po zemi kenaanské i kaldejské a ani tak jsi neměla dost. (30) Jak zchátralo tvé srdce, je výrok Panovníka Hospodina, tím, že to všechno děláš, řemeslo nevázané nevěstky, (31) když sis vybudovala modlářskou svatyňku na kdejakém rozcestí a udělala sis vyvýšené místo na kdejakém prostranství. Ale na rozdíl od nevěstky jsi nedbala o mzdu. (32) Jako cizoložná manželka brala sis cizí místo svého muže. (33) Všem nevěstkám se dává dar, tys však dávala dary všem svým milencům a odměňovala jsi je za to, že k tobě vcházeli z celého okolí a smilnili s tebou. (34) Tím se lišíš ve svém smilstvu od jiných žen, ani to po tobě žádná nevěstka neudělá, že dáváš mzdu a nedává se mzda tobě; to je ten rozdíl. (35) Proto slyš, nevěstko, slovo Hospodinovo! (36) Toto praví Panovník Hospodin: Protože byla rozhazována tvá měď a při tvém smilstvu byla odkrývána tvá nahota před tvými milenci, před všemi tvými hnusnými, ohavnými modlami, a pro krev tvých synů, které jsi jim dala, (37) proto hle, já shromáždím všechny tvé milence, s nimiž ti bylo tak příjemně, všechny, které miluješ, i všechny, které nenávidíš. Shromáždím je u tebe z celého okolí a odkryji před nimi tvou nahotu, takže tě uvidí v celé tvé nahotě. (38) Budu tě soudit podle právních ustanovení o cizoložnicích a vražedkyních a vydám tě krveprolití v rozhořčení a žárlivosti. (39) Vydám tě do jejich rukou; tvoji modlářskou svatyňku zboří a tvá vyvýšená místa strhnou, vysvléknou tě z tvých šatů, seberou tvé překrásné šperky a zanechají tě zcela nahou. (40) Pak na tebe přivedou shromáždění, budou tě kamenovat kameny a sekat svými meči. (41) Tvé domy spálí ohněm a vykonají nad tebou soudy před zraky mnoha žen. Tak učiním přítrž tvému smilství a nebudeš už dávat mzdu. (42) Upokojím své rozhořčení proti tobě a moje žárlivost se od tebe vzdálí, uklidním se, už se nebudu urážet. (43) Protože jsi nepamatovala na dny svého mládí, ale popouzela jsi mě tím vším, teď já uvalím tvou cestu na tvou hlavu, je výrok Panovníka Hospodina, nebudeš páchat své mrzkosti u všelijakých svých ohavných model. (44) Hle, každý, kdo užívá přísloví, užije o tobě tohoto: »Jaká matka, taková dcera«. (45) Jsi dcerou své matky, která si zprotivila vlastního muže i syny, jsi sestrou svých sester, které si zprotivily své muže i své syny. Vaše matka byla Chetejka a váš otec Emorejec. (46) Tvou větší sestrou je Samaří se svými dcerami; ta sedí po tvé levici. Tvou menší sestrou je Sodoma se svými dcerami; ta sedí po tvé pravici. (47) Ale ty jsi nechodila jen jejich cestami, ani jsi nepáchala jen jejich ohavnosti; to ti bylo málo. Na všech svých cestách jsi byla horší než ony. (48) Jakože jsem živ, je výrok Panovníka Hospodina, tvá sestra Sodoma se svými dcerami nenapáchala tolik zla jako ty se svými dcerami. (49) Hle, toto byla nepravost tvé sestry Sodomy; pýcha, sytost chleba a sebejistý klid, který měla i se svými dcerami. Ale ruku utištěného ubožáka neposilovala. (50) Povyšovaly se, páchaly přede mnou ohavnost, a tak jsem je odstranil, jak jsem uznal za vhodné. (51) A Samaří, to nehřešilo ani z polovice jako ty. Tys však rozhojnila své ohavnosti víc než ony, takže jsi ospravedlnila své sestry všemi ohavnostmi, které jsi páchala. (52) Nes tedy svou hanbu, za níž jsi odsuzovala své sestry. Pro tvé hříchy, že jsi jednala ohavněji než ony, jeví se spravedlivějšími než ty. Styď se a nes svou hanbu, vždyť jsi ospravedlnila své sestry. (53) Změním jejich úděl, úděl Sodomy a jejich dcer, úděl Samaří a jeho dcer, a mezi nimi změním i tvůj úděl, (54) ale poneseš svou hanbu a budeš zahanbena za všechno, co jsi páchala; tím budou potěšeny. (55) Tvá sestra Sodoma i se svými dcerami se navrátí k tomu, čím bývaly kdysi, též Samaří se svými dcerami se navrátí k tomu, čím bývaly kdysi, i ty se svými dcerami se navrátíš k tomu, čím jste bývaly kdysi. (56) Což nebylo o tvé sestře Sodomě slyšet z tvých úst v době tvé pýchy, (57) dokud nebyla odhalena tvá špatnost? Teď nastal čas, kdy dcery Aramu a celého jeho okolí tě tupí a okolní dcery pelištejské tebou pohrdají. (58) Svou mrzkost a své ohavnosti poneseš sama, je výrok Hospodinův." (59) Toto praví Panovník Hospodin: "Budu zacházet s tebou, jako jsi ty zacházela se mnou, když jsi pohrdla přísahou a porušila smlouvu. (60) Avšak rozpomenu se na svou smlouvu s tebou za dnů tvého mládí a ustavím s tebou smlouvu věčnou. (61) Vzpomeneš si na své cesty a budeš zahanbena, až dostaneš své sestry, ty větší i menší než ty. Dám ti je za dcery, ale nebudou účastny tvé smlouvy. (62) Já ustavím svou smlouvu s tebou. I poznáš, že já jsem Hospodin, (63) a budeš si to připomínat a stydět se a už neotevřeš ústa pro svou hanbu, až tě smířím se sebou přes všechno, co jsi páchala, je výrok Panovníka Hospodina." Ezechiel 16:13-63
Za zmínku ještě stojí, že ono rozhazování "tvé mědi" nejspíš neukazuje ani tak na hodnotu kovu, jako spíš na to, co se udělalo s těžce vydobitým produktem, který nejspíš někde v dolech museli dělníci s vypětích všech svých fyzických sil vynaložit, za těžkých pracovních podmínek. Místo, aby tedy tento produkt byl vynaložen k něčemu užitečnému, smysluplnému, zde byl rozhazován - snad jako platidlo za sexuální služby. Nevěstka si tedy nevážila práce druhých, protože si nevážila těch, kdo tyto produkty vyráběli.Zdobení těla
Podobně také, aby se ženy zdobily upraveným oděvem, s cudností a rozvahou, ne zaplétáním vlasů, zlatem, perlami nebo drahým rouchem, ale dobrými skutky, jak se sluší na ženy, které se hlásí ke zbožnosti. Ať se žena učí v tichosti a s veškerou poddaností. Ženě pak nedovoluji učit ani ovládat jejího muže, ale ať je v tichosti." 1 Timoteovi 2:9-11
Vaší ozdobou ať není to, co je vnější - zaplétání vlasů, ověšování zlatem nebo navlékání šatů - ale ten skrytý člověk srdce oděný nepomíjivostí krotkého a pokojného ducha, jenž je velmi drahý před Bohem. Vždyť takto se také kdysi zdobily ty svaté ženy doufající v Boha, když byly poddány svým manželům, jako Sára, která poslouchala Abrahama a nazývala ho pánem. Vy jste se staly jejími dcerami, činíte-li dobře a nebojíte se žádného zastrašení." 1 Petrův 3:3